Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-17, 20:10
  #1
Medlem
Stämmer verkligen det som står på www.makanamini.se om att det är samma antagninigsprov till Karolinska Institutet varje år?!?!
Citera
2008-04-17, 22:19
  #2
Medlem
Det låter skumt, men kan nog stämma.

KIs bortförklaring om att det skulle kosta för mycket att strukturera om det har jag dock ingen förståelse för, då den enda delen på provet som påverkas negativt av att vara likadan varje år är begåvningsdelen, och hur jävla svårt är det att ändra på ett par parametrar i de numeriska frågorna, samt kasta om namn och sånt i de frågor som går i stil med ("A anklagar B, B anklagar D, D säger att C och A är oskyldiga osv")

Detta lär ju gagna de som skrivit provet innan, vilket kanske inte är helt orättvist.

Fast för oss övriga som hoppar in i lejongapet nu på lördag vore ett par "smakprov" på frågorna mer än välkomna
Citera
2008-04-17, 22:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Det låter skumt, men kan nog stämma.

KIs bortförklaring om att det skulle kosta för mycket att strukturera om det har jag dock ingen förståelse för, då den enda delen på provet som påverkas negativt av att vara likadan varje år är begåvningsdelen, och hur jävla svårt är det att ändra på ett par parametrar i de numeriska frågorna, samt kasta om namn och sånt i de frågor som går i stil med ("A anklagar B, B anklagar D, D säger att C och A är oskyldiga osv")

Detta lär ju gagna de som skrivit provet innan, vilket kanske inte är helt orättvist.

Fast för oss övriga som hoppar in i lejongapet nu på lördag vore ett par "smakprov" på frågorna mer än välkomna

komemr ni skriva provet nu på lördag?
Citera
2008-04-17, 23:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathan_1980
komemr ni skriva provet nu på lördag?

"Ni"?

Jag ska iallafall göra det.

Fast jag håller dock tummarna för att mitt 1.9 på HP ska räcka för HP-kvoten, eftersom den är väsentligt utvidgad jämfört med förra terminen (då bara 50% istället för 67% av alla platser går till PIL, och då alla tidigare HA-platser blir HP). Jag har 20.0 i BG också, men där finns det sisådär 45 platser på flera tusen sökande (varav hundratals har 20.0).

PIL verkar i allmänhet vara vägen in för humanist-tjejer som spyr solsken och empati omkring sig.

De jävlarna på KI var också onda nog att placera provet på Karolinska Huddinge istället för Solna, dit jag har gångavstånd
Citera
2008-04-17, 23:17
  #5
Medlem
Rubzs avatar
Ska också skriva provet nu på lördag.. Weilöv blandar jag ihop dig med nån annan nu kanske men pluggar du inte på handels nu? Varför vill du byta? (om jag nu inte har blandat ihop dig med nån annan)

Annars så säger jag lycka till på lördag helt enkelt
Citera
2008-04-17, 23:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubz
Ska också skriva provet nu på lördag.. Weilöv blandar jag ihop dig med nån annan nu kanske men pluggar du inte på handels nu? Varför vill du byta? (om jag nu inte har blandat ihop dig med nån annan)

Jag tänkte läsa en andra examen utöver Handels, och bestämde mig att läkarlinjen är det som tilltalar mig mest (Är inte tekniskt lagd vilket utesluter civ.ing, juris kandidat är för jobbigt osv). Dessutom bor jag precis mellan HHS och KI Solna, vilket är bekvämt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubz
Annars så säger jag lycka till på lördag helt enkelt

Detsamma
Citera
2008-04-17, 23:23
  #7
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Jag tänkte läsa en andra examen utöver Handels, och bestämde mig att läkarlinjen är det som tilltalar mig mest (Är inte tekniskt lagd vilket utesluter civ.ing, juris kandidat är för jobbigt osv). Dessutom bor jag precis mellan HHS och KI Solna, vilket är bekvämt.



Detsamma
Egentligen helt OT och PM-aktig fråga. Men får man fråga vad du vill jobba med i framtiden?
Citera
2008-04-17, 23:29
  #8
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Egentligen helt OT och PM-aktig fråga. Men får man fråga vad du vill jobba med i framtiden?

Vad sägs som VD för ett internationellt läkemedelsföretag?

Talade med en ÖL häromdagen, och han talade om en bekant till honom som har läkarexamen plus ekonomexamen och är nu CEO på ett läkemedelsföretag i USA och tjänar grova pengar.
Citera
2008-04-17, 23:34
  #9
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
"Ni"?

Jag ska iallafall göra det.

Fast jag håller dock tummarna för att mitt 1.9 på HP ska räcka för HP-kvoten, eftersom den är väsentligt utvidgad jämfört med förra terminen (då bara 50% istället för 67% av alla platser går till PIL, och då alla tidigare HA-platser blir HP). Jag har 20.0 i BG också, men där finns det sisådär 45 platser på flera tusen sökande (varav hundratals har 20.0).

PIL verkar i allmänhet vara vägen in för humanist-tjejer som spyr solsken och empati omkring sig.

De jävlarna på KI var också onda nog att placera provet på Karolinska Huddinge istället för Solna, dit jag har gångavstånd

Det är bra att KI äntligen bestämt att skära ner på intervjukvoten.
Citera
2008-04-17, 23:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Egentligen helt OT och PM-aktig fråga. Men får man fråga vad du vill jobba med i framtiden?

Jag skulle kunna tänka mig i princip allt (som motsvarar utbildningsnivån, naturligtvis) utom läkare i landstinget.

Drömmen vore väl att kunna använda mig maximalt av kompetensen man får utav båda utbildningarna, så läkemedelsbranschen eller konsultbranschen kanske?

Som det ser ut nu kan det bli att jag tar en avstickare inom finansbranschen först.
Citera
2008-04-17, 23:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Det är bra att KI äntligen bestämt att skära ner på intervjukvoten.

Det tycker jag med. Kanske lite klantigt att man ändå kallar lika många till provet, dock?

Även om jag själv hoppas på att få göra en fuling och komma in via HP skulle jag hellre se att vårdprovet som nu ska provas i Umeå visar sig vara bra, och sedan att det införs som enda antagningsmetod på alla läkarutbildningar.
Citera
2008-04-17, 23:41
  #12
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Det tycker jag med. Kanske lite klantigt att man ändå kallar lika många till provet, dock?

Även om jag själv hoppas på att få göra en fuling och komma in via HP skulle jag hellre se att vårdprovet som nu ska provas i Umeå visar sig vara bra, och sedan att det införs som enda antagningsmetod på alla läkarutbildningar.

Med 1.9 borde du ha en god chans. KI har ju trots allt utökat HP-kvoten (äntligen) med det fyrdubbla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback