Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-17, 09:15
  #1
Medlem
Jag är verkligen imponerad av den liberala regeringens uppfinningsrikedom

Saxat från text-TV:

Citat:
De som inte är medlemmar i a-kassan
kan i framtiden tvingas att betala
minst 5.000 kr per år till en ny
myndighet, uppger SVT:s Aktuellt.

En statlig utredning föreslår att de
som valt att stå utanför a-kassan ska
betala en obligatorisk avgift från den
1 januari 2010. Enligt förslaget ska
den nya myndigheten heta Myndigheten
för arbetslöshetsförsäkringsavgift.

Systemet med frivilliga a-kassor ska
finnas kvar. I dag varierar avgifter-
na mellan 170 till 433 kr per månad.
Den obligatoriska a-kasseavgiften
föreslås bli minst 433 kr per månad.

Väljer man att inte vara med blir det ÄNNU dyrare. Liberalt så det förslår.
Citera
2008-04-17, 09:18
  #2
Medlem
Stig-Britts avatar
Såg detta jag med... ren galenskap, hur har man tänkt? Det här förslaget är nog ännu galnare än sossarnas förslag om att ge starta-eget-bidrag till de som inte är arbetslösa.
Citera
2008-04-17, 09:21
  #3
Medlem
kattungas avatar
Ja, och sedan vet vi dessutom att Anders Borg och Fredrik Reinfeldt numera är tveksamma till obligatorisk a-kassa. Anders Borg menade ju att det här inte stärker jobblinjen och därmed kommer man nog strunta i utredningen.
Citera
2008-04-17, 09:23
  #4
Medlem
kattungas avatar
Här kan man läsa att regeringen är tveksamma till obligatorisk a-kassa:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=628399
Citera
2008-04-17, 09:31
  #5
Medlem
Stig-Britts avatar
Oavsett om regeringen antar det här förslaget eller inte, så får man ju fråga sig vad det är för utredare som har kommit fram till ovanstående förslag.
Citera
2008-04-17, 09:37
  #6
Medlem
ChristianXs avatar
Det är ju inte regeringens förslag, utan den statliga utredningens...

Mitt eget förslag är att koppla loss staten från A-kassorna helt och låt vem som helst starta en A-kassa, eller rättare sagt erbjuda en arbetslöshetsförsäkrning, och sänk arbetsgivaravgifterna motsvarande.

Då kan man ju själv få välja om man vill ha t ex 80% eller 90% ersättning och hur länge.
Citera
2008-04-17, 10:39
  #7
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ju inte regeringens förslag, utan den statliga utredningens...

Mitt eget förslag är att koppla loss staten från A-kassorna helt och låt vem som helst starta en A-kassa, eller rättare sagt erbjuda en arbetslöshetsförsäkrning, och sänk arbetsgivaravgifterna motsvarande.

Då kan man ju själv få välja om man vill ha t ex 80% eller 90% ersättning och hur länge.
Helt riktigt. Då kan LO lansera en a-kassa med noll kronor i premie och 110% ersättning vid arbetslöshet.
Citera
2008-04-17, 11:57
  #8
Medlem
ojz0rs avatar
Om jag kunde välja att stå utanför a-kassan och då avtala med min arbetsgivare att vi delar 50/50 på arbetsgivaravgiften så skulle jag med lätthet betala denna avgift.
Citera
2008-04-17, 12:00
  #9
Medlem
shotguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Helt riktigt. Då kan LO lansera en a-kassa med noll kronor i premie och 110% ersättning vid arbetslöshet.

Då skulle nog samtliga LO-anslutna bli "arbetslösa" över en natt...
Citera
2008-04-17, 13:43
  #10
Moderator
Strix m/94s avatar
Man bör...

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är ju inte regeringens förslag, utan den statliga utredningens...

Mitt eget förslag är att koppla loss staten från A-kassorna helt och låt vem som helst starta en A-kassa, eller rättare sagt erbjuda en arbetslöshetsförsäkrning, och sänk arbetsgivaravgifterna motsvarande.

Då kan man ju själv få välja om man vill ha t ex 80% eller 90% ersättning och hur länge.

...väl någon sorts tillstånd, likt oktroj motsvarande, från en kontrollerande myndighet likt FI. Annars delar jag Din uppfattning och inte enbart fackföreningar, utan även försäkringsbolag eller arbetsgivare skulle kunna erbjuda försäkring.
Citera
2008-04-17, 14:30
  #11
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallhatten
Jag är verkligen imponerad av den liberala regeringens uppfinningsrikedom

Saxat från text-TV:



Väljer man att inte vara med blir det ÄNNU dyrare. Liberalt så det förslår.
Ganska uppebart att det där inte har något med liberalism att göra, sluta försök ta billiga poäng.
Citera
2008-04-17, 21:39
  #12
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Såg detta jag med... ren galenskap, hur har man tänkt? Det här förslaget är nog ännu galnare än sossarnas förslag om att ge starta-eget-bidrag till de som inte är arbetslösa.

Konstruktionsmässigt påminner utredningsförslaget rätt mycket om hur den obligatoriska trafikförsäkringen funkar. Betalar man inte den, blir man "tvångsförsäkrad" av Trafikförsäkringsföreningen. Kostnaden där motsvarar högsta försäkringsbelopp för att ingen ska kunna tjäna på att vara oförsäkrad.

Tycker personligen inte om en obligatorsik A-kassa, men samtlidigt förstår jag vilket liv det kommer bli när personer utanför A-kassan blir arbetslösa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback