Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-17, 01:16
  #1
Medlem
När jag läste tråden om fusknollor så kom jag att tänka på att det finns en del märkliga typer på högskolorna som är på riktigt så jag tänkte starta en tråd om dessa, här är två händelser som jag minns:

På första dagen på en ny mattekurs på teknisk fysik så dröjde det innan föreläsaren kom, efter ett tag gick någon till expeditionen och frågade efter honom och efter ytterligare en stund så dök han upp med andan i halsen. Det visade sig att när de skrev ut schemat till honom så försvann den första sidan, så han trodde att kursen skulle börja tre veckor senare! Men vilken kurs börjar tre veckor in på terminen? Man tycker ju att en person som är vaken skulle lägga märke till det misstaget.

Den andra händelsen var när jag gick en sommarkurs, det var en enkel grundkurs och jag gick den mest för att skaffa mig lite extra poäng, det kan ju vara bra att ha. På uppropet så var det en tjej som helt öppet erkände att hon hade blivit rekomenderad av arbetsförmedlingen att gå en sommarkurs för att få studiebidrag och hon undrade därför oroligt om det var närvaroplikt på föreläsningarna! Till saken hör att hon var invandrare och talade med lätt brytning. Det är en sak att vara lite street smart och ta vara på sig själv men jag tycker det är skumt att säga rent ut inför klassen att man är nån sorts bidragsfuskare, dessutom säger det inte en hel del om den svenska arbetsförmedlingen att de ger sådana rekomendationer
Citera
2008-04-17, 03:46
  #2
Medlem
Profaxs avatar
Jag hade en professor i neuropsykologi som när han skulle påpeka vikten av våra sinnen tog smak och doftsinnet som ett expempel på varseblivning som påverkas väldigt lite av tidigare erfarenheter och subjektiva bedömningar. Sedan referedade han till någon amerikansk relationsterapeut vars första fråga till sina patienter var om dom tyckte att sin partner luktade gott, sa hon/han ja, inledde han terapin, ananrs var det bara att lägga ner...

Hur som helst, efter allt detta så förklarade han att nyckeln till ett lyckat parförhållande, ur ett neruobiologiskt synsätt, var att lita på sitt doft och smaksinne för att veta hur kompatibel man är med sin partner. Inför en aula med ca 50 tjejer och 5 killar gick han sedan in i detalj och beskrivev hur framgången i sitt val av partners har legat i att han med näsan och tungan i högsta hugg har smakat och luktat på sina tjejer i slidan och i analöppningen.. allt för att inte förvillas av sina mer "subjektiva" sinnen ..

Minst sagt blandade reaktioner i den hönsgården ..

Han berättade senare en rad otrevliga anekdoter om kemisk kastrering av möss, selektiv stimulans av kaninhjärnor för att försöka få dem att utlösa så många gånger som möjligt, klassisk betingning till en rad olika stimuli på en hund och några riktigt nasty historier om hemorrojder.

En kuf minst sagt.

(Efter att ha föreläst för oss under en hel termin fick han sedemera sparken för att systematisk ha underkänt oss vid alla provtillfällen..)
Citera
2008-04-17, 12:02
  #3
Medlem
Kuggarns avatar
trams raderat. /Mod
Citera
2008-04-17, 13:30
  #4
Medlem
Sartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Jag hade en professor i neuropsykologi som när han skulle påpeka vikten av våra sinnen tog smak och doftsinnet som ett expempel på varseblivning som påverkas väldigt lite av tidigare erfarenheter och subjektiva bedömningar. Sedan referedade han till någon amerikansk relationsterapeut vars första fråga till sina patienter var om dom tyckte att sin partner luktade gott, sa hon/han ja, inledde han terapin, ananrs var det bara att lägga ner...

Hur som helst, efter allt detta så förklarade han att nyckeln till ett lyckat parförhållande, ur ett neruobiologiskt synsätt, var att lita på sitt doft och smaksinne för att veta hur kompatibel man är med sin partner. Inför en aula med ca 50 tjejer och 5 killar gick han sedan in i detalj och beskrivev hur framgången i sitt val av partners har legat i att han med näsan och tungan i högsta hugg har smakat och luktat på sina tjejer i slidan och i analöppningen.. allt för att inte förvillas av sina mer "subjektiva" sinnen ..

Minst sagt blandade reaktioner i den hönsgården ..

Han berättade senare en rad otrevliga anekdoter om kemisk kastrering av möss, selektiv stimulans av kaninhjärnor för att försöka få dem att utlösa så många gånger som möjligt, klassisk betingning till en rad olika stimuli på en hund och några riktigt nasty historier om hemorrojder.

En kuf minst sagt.

(Efter att ha föreläst för oss under en hel termin fick han sedemera sparken för att systematisk ha underkänt oss vid alla provtillfällen..)

OMFG! Vad i helv...?!

Jag skrattade så bra att jag fick skriva om mitt inlägg ett antal gånger. Inte ens på F har vi sådana jävla muppar.

Vi har en lärare som faktiskt är riktigt kufig, men som verkligen vill att eleverna ska lära sig och är riktigt engagerad. En ryss vid namn Gri**ri. Ibland kan han lukta litet funky, ibland kan han vara sjukligt hetsig. Men det spelar ingen roll, jag tycker han lätt är den bästa läraren vi någonsin haft. Men kuf, Ja så inihelvete.
Citera
2008-04-17, 14:31
  #5
Avstängd
Sajkobeers avatar
Intressanta saker ni kommer med. Dock om man vill garantera möjligheten att ha muppar som klasskamrater så ska man läsa filosofi! Där är det tjockt med de konstiga personerna.

Jag vill inte sprida fördomar eller klanka ner på filosofiutbildningen. Majoriteten av de som läser filosofi är mycket trevliga och välartade ungdomar som vill förkovra sig. Men ingen annanstans finns det heller så många rättshaverister och kufar med grandiosa personlighetsdrag och jesuskomplex.

Ex. en person som med lätthet kunde förlänga föreläsningarna med 30 minuter genom att komma med så många dumma frågor i timmen på de mest uppenbara sakerna. Han var helt övertygad om att hans personliga filosofiska system var helt rätt och ofelbart och att hans felande länk/upptäckt var den som Platon, Aristoteles, Descartes såväl som Russell letat efter genom århundrana.
Som tillägg till detta så hade han två kläduppsättningar endast: Den mörka vinterkostymen samt den ljusa sommarkostymen med tillhörande stråhatt.

En mycket speciell typ som det ibland var våldsamt intressant att prata med och ibland mindre givande att umgås med.
Citera
2008-04-17, 14:44
  #6
Medlem
Sartres avatar
stråhatt? WTF? Vad var hans motivation till stråhatt?

Sedan vill vi höra mer om era jävla kufar till klasskamrater och lärare. JUST DO IT!
Citera
2008-04-17, 14:49
  #7
Medlem
LoTiXs avatar
På LiU finns det tydligen en liten kort man i rullstol som läst Handelsrättslig Översiktskurs 7 gånger. Han har också en kompis som läst den så många gånger, denne man "gillar" tydligen inte konsumentköpslagen. Skriv rätt på provet ändå för helvete!
Citera
2008-04-17, 20:38
  #8
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoTiX
På LiU finns det tydligen en liten kort man i rullstol som läst Handelsrättslig Översiktskurs 7 gånger. Han har också en kompis som läst den så många gånger, denne man "gillar" tydligen inte konsumentköpslagen. Skriv rätt på provet ändå för helvete!

Bara för att klargöra: menar du på fullt allvar att han istället för det som står i lagen och då rimligen är rätt svar på frågan skriver sin egen tolkning av den?
Citera
2008-04-17, 22:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoTiX
På LiU finns det tydligen en liten kort man i rullstol som läst Handelsrättslig Översiktskurs 7 gånger. Han har också en kompis som läst den så många gånger, denne man "gillar" tydligen inte konsumentköpslagen. Skriv rätt på provet ändå för helvete!

kan man vara kort om man sitter i rullstol?
Citera
2008-04-17, 23:09
  #10
Medlem
LoTiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Bara för att klargöra: menar du på fullt allvar att han istället för det som står i lagen och då rimligen är rätt svar på frågan skriver sin egen tolkning av den?

Antar att det spelar in. Några jag känner som stött på honom på sina lektioner och som i sin tur fått det berättat att han varit på kursen i flera år och att hans vän som också är där inte gillar konsumentköplagen.
Citera
2008-04-17, 23:09
  #11
Medlem
LoTiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckdigger
kan man vara kort om man sitter i rullstol?

haha?
Citera
2008-04-17, 23:32
  #12
Medlem
Deannas avatar
Jag läste med en väldigt mystisk kinesisk utbytesstudent i Umeå.
En kurs vägrade han göra grupparbete då han hamnat i en grupp med bara kvinnor. Han hade tendens att ständigt byta plats på föreläsningarna, inte bara på rasterna, utan han kunde gå upp och röra på sig under föreläsningen bara för att sätta sig i en annan bänkrad.

Satt och pluggade då han kom förbi en gång, han såg rätt visen ut och jag frågade om han letade efter klassrummet där vi skulle ha seminarium (svårt att hitta detta klassrum). Han påstod att han hade en annan kurs och stack iväg.. Sen kom han tillbaka och frågade om han kunde vara med i min grupp på seminariet och på så sätt tillgodogöra sig grupparbetet och seminariet (som var examinerande). Nää sa jag.. och då stack han.
Sen kom han tillbaka igen och börajde kolla i min studielitteratur, och ställer frågan. Var får man tag i böcker? Är de gratis? Detta ar 3 dagar innan kursens tenta. (kursen var på D-nivå och dessutom den tredje momentet på kursen, så han måste ju ha pluggat någon gång innan dess)

Har mött mycket udda folk under mina år på universitet, men den kinesiske utbytesstudenten slår allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback