Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-16, 08:44
  #1
Medlem
Citat:
"Nu lämnar jag partiet"

Socialdemokratins tyngsta EU-kritiska profil Sören Wibe hoppar av: Jag vägrar spela med i partiledningens politiska hyckleri.


Lavaldomen i Vaxholmsfallet avslöjade att socialdemokratin under lång tid fört arbetarrörelsen och svenska folket bakom ljuset. Eftersom jag vägrar att delta i detta politiska hyckleri lämnar jag nu partiet efter 25 års medlemskap. Mitt beslut är inte en stundens ingivelse. Lavaldomen är bara det senaste exemplet på att EU-projektet syftar till att förvandla Europas oberoende nationalstater till ett federalt Storeuropa. Det betyder att den socialdemokratiska partiledningen har svikit sina väljare eftersom man alltid lovat att motarbeta att EU utvecklas mot överstatlighet. Det skriver Sören Wibe, under många år en av socialdemokratins mest tongivande politiker i Europafrågor.

I drygt 25 år har jag varit medlem i socialdemokraterna. På söndag i nästa vecka har föreningen Socialdemokratiska EU-kritiker sitt årsmöte. Jag avgår då efter tio år som ordförande. Samtidigt lämnar jag partiet.

...Det finns en gräns för hur mycket den egna övertygelsen kan avvika från den officiella partilinjen. För min del nåddes den gränsen i samband med Lavalfallet i EG-domstolen. Det gavs många löften i samband med omröstningen om medlemskap 1994, men inget var heligare än det om strejkrätt och kollektivavtal. I partidokument och i officiella handlingar upprepades att medlemskapet var riskfritt: "Frågor om bland annat löner och stridsåtgärder, till exempel strejker, skall inte beslutas på EU-nivå", skrev man då från UD:s sekretariat för Europainformation. Utan denna garanti hade svenska folket aldrig röstat ja den gången för 14 år sedan.
...
Men vad man inte gärna berättar om, är att den röda tråden i EU-projektet är att förvandla Europa från en kontinent med oberoende nationalstater till ett federalt Storeuropa. Det är ju denna huvudinriktning som förklarar varför man skaffar sig egen valuta, egen president, egen utrikesminister och eget försvar. Kommission, EU-parlament och domstol formar inte EU för att bekämpa kapitalet, utan för att skapa en federal stormakt. Och om detta är moderater och socialdemokrater fullständigt eniga då de kommer till Bryssel.


Men på hemmaplan gäller en annan sanning. Här är alla politiker EU-kritiker och motståndare till överstatligheten. Maktöverföringen döljs genom att skylla impopulära EU-beslut på sittande regering. Det påstås vara Mats Odells fel att en utredning föreslår marknadshyror, och på DN Debatt (18/1) söker LO:s ordförande och avtalssekreterare skjuta över ansvaret för Lavaldomen på den borgerliga regeringen. Presstöd, arbetstidslagen, jakträtt, alkoholimport, torskkvoter och framtiden för Svenska Spel. Allt kan skyllas på en dålig regering och en valhänt hantering, men allt har en och samma grund. Nämligen den maktöverlåtelse som i stort samförstånd mellan socialdemokratin och den borgerliga alliansen skett, från Sveriges riksdag till EU:s institutioner.

Lavaldomen är ett resultat av detta politiska spel. Jag vill inte längre delta i detta. Min gräns är passerad.

SÖREN WIBE


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=761208

He goes with a bang...

Dåligt för sossarna och dåligt för de svenska EU-entusiasterna, som erfarit en rad bakslag på sistone. Först Euro-omröstningen, och nu börjar EU-kritiska stämningar höras bland partierna. Muf är emot euron, fler röster än Wibes har hörts inom (s) efter Vaxholmsdomen, etc. Förvisso går mp i motsatt riktning men i dom andra partierna har man börjat förstå åt vilket håll vindarna blåser i EU-frågan.

SR:s Godmorgon Sverige talade om denna omsvängning för nån månad sen. Det lär inte bli mindre tal om den nu.
__________________
Senast redigerad av Grue 2008-04-16 kl. 08:47.
Citera
2008-04-16, 09:50
  #2
Medlem
Realizts avatar
Omgruppering inför bildandet av ett EU-negativt parti på vänsterkanten kanske? Gissningsvis på årsdagen före valet.

Ett sånt projekt, om det drar med sig några populära sossar och får medial uppmärksamhet och sen framgång i EPV 2009, kan komma att splittra sossarna även inför riksdagsvalet 2010.
Citera
2008-04-16, 09:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Omgruppering inför bildandet av ett EU-negativt parti på vänsterkanten kanske? Gissningsvis på årsdagen före valet.

Ett sånt projekt, om det drar med sig några populära sossar och får medial uppmärksamhet och sen framgång i EPV 2009, kan komma att splittra sossarna även inför riksdagsvalet 2010.

Blir det ett sånt parti lär det bara handla om EU-valet. Jmf hur svaga junilistan var i riksdagsvalet.
Citera
2008-04-16, 10:01
  #4
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Blir det ett sånt parti lär det bara handla om EU-valet. Jmf hur svaga junilistan var i riksdagsvalet.
Till att börja med, ja. Men även Junilistan, som ju även till namnet var tänkt som renodlat EU-parti, ställde upp i riksdagsvalet. Det borde finnas potential till splittring av ett stort toppstyrt parti som sossarna, och nu under Mona Svahgsints ledning borde vara ett bra tillfälle.
Citera
2008-04-16, 10:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Till att börja med, ja. Men även Junilistan, som ju även till namnet var tänkt som renodlat EU-parti, ställde upp i riksdagsvalet. Det borde finnas potential till splittring av ett stort toppstyrt parti som sossarna, och nu under Mona Svahgsints ledning borde vara ett bra tillfälle.

Nåt inte helt olikt har ju hänt i Tyskland, där fd SPD:aren Oskar Lafontaine leder "Die Linke":

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Left_(Germany)

Jag har ändå svårt att se nåt liknande i Sverige. Sossarna är för taktiska för att låta sig splittras.
Citera
2008-04-16, 13:32
  #6
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Sossarna är för taktiska för att låta sig splittras.

Fram till 2007 hade jag hållit med dig.

Låter som goda nyheter i vilket fall.

Excellent Smithers, excellent...
Citera
2008-04-16, 13:48
  #7
Avstängd
Boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Till att börja med, ja. Men även Junilistan, som ju även till namnet var tänkt som renodlat EU-parti, ställde upp i riksdagsvalet. Det borde finnas potential till splittring av ett stort toppstyrt parti som sossarna, och nu under Mona Svahgsints ledning borde vara ett bra tillfälle.

Jo, en samverkan med Vägval Vänster (som väl borde finnas kvar under ytan i V) skulle ju då se ganska naturlig ut. Jag tror dock inte att det är en rimlig utveckling. Samtliga utbrytningsförsök ur V och SAP i modern tid har misslyckats kapitalt - och om inte ens Gudrun Schyman - med en lojal massmedia i ryggen - klarar av en sådan utbrytning så undrar jag verkligen vilka chanser betydligt mindre kända och karismatiska människor egentligen skall lyckas.

Det är möjligt att det finns ett utrymme just i EU-valet för ett sådant parti nu när Junilistan säkerligen tappar alla sina mandat och nästan alla röster. Mer än en tillfällig EU-protest tror jag dock aldrig att detta kan bli, och det är tveksamt om det ens kan bli det.

Dock så skulle det finnas, ironiskt nog, en riktig julklapp till SAP och Måna med ett sådant parti. Det skulle nog helt förstöra SD:s drömmar om att använda EU-valet som språngbräda till riksdagen. Och som ni vet så är det ju viktigare att stoppa SD än att föra sin egen politiska agenda.
__________________
Senast redigerad av Boy 2008-04-16 kl. 13:51.
Citera
2008-04-16, 16:45
  #8
Medlem
Tjennstroums avatar
Det är uppenbart att Wibe har kommit på kollissionskurs med Sahlin. För inte så länge sedan uppmanade han alla EU-kritiker inom S att sitta still i båten tills efter valet 2010 för att inte rikta någon intern kritik mot Sahlin utan ge sken av enighet. Nu gör han själv raka motsatsen.
Citera
2008-04-16, 21:19
  #9
Medlem
Leif Ds avatar
Det var ju inte den dag för tidigt att han försvann ut till vänster. Men dumt ändå. Det hade varit bättre om han varit kvar inom partiet och orsakat splittring och kaos.
Men fack-maffian har ju förlorat en centralt placerad spelare inom Partiet, och det är ju alltid bra.

Hoppas han ersätts av någon ung sprätt från SSU-sthlm med usel verkligehtsförankring och nazi-hybris
Citera
2008-04-16, 21:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Det var ju inte den dag för tidigt att han försvann ut till vänster. Men dumt ändå. Det hade varit bättre om han varit kvar inom partiet och orsakat splittring och kaos.
Men fack-maffian har ju förlorat en centralt placerad spelare inom Partiet, och det är ju alltid bra.

Hoppas han ersätts av någon ung sprätt från SSU-sthlm med usel verkligehtsförankring och nazi-hybris

Jag tycker det är bra. Lär skrämma iväg en del EU-kritiska väljare till, ev till sd.
Citera
2008-04-16, 22:59
  #11
Moderator
Strix m/94s avatar
Möjligen är...

...det dåligt för att det blir färre EU-kritiker inom S, och Rörelsen således blir mindre splittrad, men i alla andra avseenden är det bra. När nu MP blivit EU-kramare, så vore det utomordentligt med ett EU-kritiskt part som splittrar vänstern. Kanske behövs det ett Junilistan och ett Vänsterjunilistan? I vilket fall så är det både bra med EU-kritiska partier, eftersom det är farligt om alla tycker lika, och att rödingarna splittras i frågan. Sören Wibe ledde ju de EMU.kritiska sossarna i folkomröstningen, och på sätt och vis var han en form av inofficiell ledare av nej-sidan, som faktiskt vann. Han borde ha möjligheter att antingen efterträda Nils Lundgren, eller starta ett motsvarande parti.
Citera
2008-04-16, 23:26
  #12
Medlem
Jinxys avatar
Bra att han lämnar rödvinsvänstern. Sören Wibe gick emot godsägaren under emu valet och har visat att han har en egen vilja. Vilket man inte kan säga om de flesta fåren i teknokrat demokraterna. Tänk om SD och Wibe skulle... nä det kommer aldrig hända. Men spännande vore det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback