Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-30, 21:01
  #73
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Rasande Roland", Roma, 1953.

Åren 1951 - 1954 så skedde det en del ur kriminalhistorisk synvinkel.

1951-52 härjade den här personen på ön: "Gäckande skuggan"

1954 begicks det ouppklarade mordet på änkefru Selma Thimgren i Däpps Fröjel.

1953 begicks ett dubbelmord på ön av en hårdhudad gotlänning som dessbättre blev uppklarat.

Detta begicks i Roma-Follingbo natten mot fredag 1953-08-28 varvid ett par åldriga makar blev mördade och GM satte sedan fyr på deras hus.

Detta var en 23-årig släkting vid namn Roland. 1954-04-28 dömdes han för två mord i förening med grov mordbrand men straffriförklarades.

Kapitlet om detta mord återfinnes i Brottets krönika, 1955, del 2, på sidorna 292 - 316 med rubriken "Rasande Roland".
Citera
2016-06-29, 13:58
  #74
Medlem
Någon här som minns ett drama på 90-talet tror jag där mannen först sköt ihjäl sitt ex och sen efter polisjakt sköt sig själv på Cementa i Slite? Tror att ett barn var inblandat också.
Citera
2016-12-25, 00:39
  #75
Medlem
I november 1974 mördade en 28-årig gotlänning sin före detta hustru i bostaden i Vänge. Kvinnan, som var 27 år, sköts i hjärtat med en pistol. Mannen dömdes till sluten psykiatrisk vård.

Nån som vet nånting om de mordet.
Citera
2016-12-27, 00:31
  #76
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden-Tie
Någon här som minns ett drama på 90-talet tror jag där mannen först sköt ihjäl sitt ex och sen efter polisjakt sköt sig själv på Cementa i Slite? Tror att ett barn var inblandat också.

Citat:
Ursprungligen postat av Tyckotank
I november 1974 mördade en 28-årig gotlänning sin före detta hustru i bostaden i Vänge. Kvinnan, som var 27 år, sköts i hjärtat med en pistol. Mannen dömdes till sluten psykiatrisk vård.

Nån som vet nånting om de mordet.

Har ni 2 forskat i något arkiv med tidningsartiklar för uppslag till kunskapstörstandet?
Citera
2017-03-27, 19:50
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden-Tie
Någon här som minns ett drama på 90-talet tror jag där mannen först sköt ihjäl sitt ex och sen efter polisjakt sköt sig själv på Cementa i Slite? Tror att ett barn var inblandat också.

Från tidigare post.
Den 9 oktober 1995 mördades en 30-årig gotländska av sin före detta sambo i Anga. Till en början anmäldes kvinnan som försvunnen och eftersöktes på Gotland. När mannen skulle hämtas till förhör av polisen, sköt han sig med ett hagelgevär och avled omedelbart. Genom polisutredningen kom man fram till att kvinnan strypts och sedan placerats i en säck som kastats på en sommarstugetomt i Norrlanda. Det var sommarstugeägaren som senare påträffade den döda kroppen. Platsen ligger cirka fem kilometer från gärningsmannens bostad. Ärendet är nedlagt med nedläggningsgrunden "misstänkt avliden".
Citera
2017-07-18, 19:17
  #78
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
1954 begicks det ouppklarade mordet på änkefru Selma Thimgren i Däpps Fröjel.

Det är 15 år sedan Fröjelmordet men ... Gotl Tidningar, 30 aug 1969
polisen får nya tips varje år.


I nästa månad är det jämnt 15 år sedan det uppmärksammade Fröjelmordet ägde rum, då den ensamboende, 76-åriga Selma Thimgren blev strypt till döds intill sin lilla stuga vid Depps i Fröjel. Ännu är det 10 år kvar innan preskriptionstiden går ut. Man räknar ännu med chansen att spåra upp mördaren. På bordet framför assistent Rune Thudén ligger travar av papper och protokoll, sammanlagt över 2000 sidor, som härrör sig från undersökningarna i mordgåtan.

Här står det att hon blev strypt?? På en annan blogg står det att hon blev mördad med en yxa?? Och nån här i tråden skrev knivmördad?? I boken av Mari Jungstedt står det dödad med hjälp av en käpp??

Alla kan ju inte vara rätt??
Citera
2017-07-19, 23:39
  #79
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyckotank
I november 1974 mördade en 28-årig gotlänning sin före detta hustru i bostaden i Vänge. Kvinnan, som var 27 år, sköts i hjärtat med en pistol. Mannen dömdes till sluten psykiatrisk vård.

Nån som vet nånting om de mordet.

Vore intressant att veta mer om detta mordet. Undrar om gärningsmannen lever?
Citera
2017-12-11, 21:09
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theGlimmerTwins
Fröjelmordet är perskriberat,men gärningsmannen ska ha bekänt för en viss präst-Fröjel morden 2 knarkare,ena sitter på 10 år den andre på Livstid..Sven Sjögren??

Har du någon aning om vem gärningsmannen var? Ryktades ett tag om två bröder från Fårösund
Citera
2017-12-12, 17:56
  #81
Medlem
Skaraborg2s avatar
Strypmord och misshandel med käpp eller knytnävar.

Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det är 15 år sedan Fröjelmordet men ... Gotl Tidningar, 30 aug 1969
polisen får nya tips varje år.


I nästa månad är det jämnt 15 år sedan det uppmärksammade Fröjelmordet ägde rum, då den ensamboende, 76-åriga Selma Thimgren blev strypt till döds intill sin lilla stuga vid Depps i Fröjel. Ännu är det 10 år kvar innan preskriptionstiden går ut. Man räknar ännu med chansen att spåra upp mördaren. På bordet framför assistent Rune Thudén ligger travar av papper och protokoll, sammanlagt över 2000 sidor, som härrör sig från undersökningarna i mordgåtan.

Här står det att hon blev strypt?? På en annan blogg står det att hon blev mördad med en yxa?? Och nån här i tråden skrev knivmördad?? I boken av Mari Jungstedt står det dödad med hjälp av en käpp??

Alla kan ju inte vara rätt??

En käpp kan ha varit inblandad i mordet på fru Thimgren. Den kan ha använts vid misshandeln. På samma sida, 176, i Mordkommissionen efterlyser, 1963 del 1 står följande som jag citerar:

"Den döda kroppen företer tecken till kvävning genom strypning i form dels av krosskador på halsen med märken efter strypgrepp, dels brott på tungbenet och sköldbrosket samt utbredda blodutåtdringar i halsens mjukdelar, dels en akut övertänjning av lungorna. Dessutom konstateras krosskador på bakhuvudet, på båda underarmarna och på ryggen

Kvävningen har varit dödsorsaken."

Den som skrev detta utlåtande var dåvarande obducenten Ingrid Lingmark.

GM kan först ha attackerat BO med en käpp eller med knytnävarna och misshandlat henne. Efter att denna hade avslutats så ströp han den gamla kvinnan.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-12 kl. 17:58.
Citera
2018-08-29, 23:03
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
När jag var på besök hos bekanta i Fårösund 2004 pratades om en man som då bodde där och sades ha återvänt till sin tidigare adress där efter fängelse eller psykvård, för ett mord på sin flickvän / fästmö som han mördat med ett järnrör vid havet ... Det lät som att mordet skett efter 1995 ... Han åkte runt på en moped eller vespa ... I bussen satt han ibland och ropade ut sjukt elaka saker till folk, bl.a. trakasserade han en mamma med litet spädbarn, som han hånade utan att någon i bussen vågade reagera. Lång, atletisk, långhårig, ej sympatisk men var ofta på besök hos en ny flickvän som bodde där och hon var / är anställd inom vården ... Att hon vågade! Undrar om någon vet mer om detta. Jag blev rädd när jag såg honom.


Det här är skitgammalt, men alltså.. Mannen du pratar om är en försupen dansk. Han är idag närmare 80 och rejält förvirrad. Han mördade INTE sin fästmö. Däremot slog han henne med järnrör, men hon överlevde. Han fick ta jävligt mycket stryk från henne också vill jag lova. Han var såvitt jag vet aldrig elak mot någon efter den händelsen och efter han avtjänat sitt straff. Mest alkoholiserad.
Och ja, jag har känt den här mannen i hela mitt liv. Han lärde mig t.o.m cykla!
Citera
2018-11-15, 21:29
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Angående morden i Fröjel.

Den som utförde morde kallades P.G. Tungmissbrukade mest känd för att ha sprängt en tankbil i Klintehamn. Drog i sig 1 gram om Amfetamin om dagen. Han visste hur man tillverkar bomber och hade råkat spränga av sig en bit av fingret för länge sen.

Killen som blev dömt till 6 år för medhjälp till morden kallades Dum-micke. Och precis som hans smeknamn antyder så var han ganska korkad.

Han som blev mördad kallades Bölla. Också tungmissbrukare som var tjallare och kleptoman. Han stal allt han kommer över. Han var inte speciellt omtyckt av knarkarna på Gotland. Fått höra av en gubbe som sa att alla var överrens om att det var rätt person som dog. Hans fru vet jag ingenting om.

Vad jag har fått höra så hade Bölla en tid tidigare tjallat på en annan knarkare som fått för sig att råna en buss ute på landet. Och att han stulit 1 gram tjack och 200 kr av P.G


Vilken Dum Micke?? Skicka pm. Är det Micke Nil**n ??
Citera
2018-12-21, 13:46
  #84
Medlem
Finns några grova olösta brott på Gotland...

Mord, slutet av 1950-talet: en kvinna tas av daga i Fröjel.

Försvinnande, hösten 1972: En 62-årig man försvinner spårlöst under mystiska omständigheter från sitt hem norr om Visby, har aldrig återfunnits.

Försök till mord, sommaren 1996: en kvinna misshandlas svårt i Stånga.

Mord, december 1996: En receptionist på Wisby Hotell slås ihjäl med en bultsax och förövaren/förövarna får med sig en mindre summa pengar ur hotellets kontantkassa.


Sen finns det en fräck stöld som gäckat polisen på Gotland också... Stölden av Havorringen 1986 men den är preskriberad sen länge. Värdet på ringen var mycket stort historiskt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback