Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-15, 16:18
  #1
Medlem
herpesvårtas avatar
Mitt mobilabonnemang på Tele2 blev från helt plötsligt spärrat i helgen, vilket är felaktigt då jag inte har några obetalda räkningar liggande. Efter att ha dubbelkollat med min betalningshistorik på internetbanken och skickat det till Tele2, fick jag svar nu att en av fakturorna jag betalt var av en felaktig summa, (50:- för lite) vilket inte överstämmer med den jag fått. Så de har alltså stängt av mitt abonnemang på grund av en obetald 50-lapp, vilket förmodligen måste ha varit en påminnelseavgift? Möjligt att jag kan ha varit några dagar sen men någon påminnelse har jag inte fått. Får man verkligen göra så här? Jag menar spärra mitt konto på grund av en obetald påminnelseavgift jag inte ens fått?
Citera
2008-04-15, 17:06
  #2
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herpesvårta
Får man verkligen göra så här? Jag menar spärra mitt konto på grund av en obetald påminnelseavgift jag inte ens fått?

Absolut. De är inte skyldiga att informera dig om hur mycket du ska betala och när, det ska du hålla reda på själv.
Citera
2008-04-15, 17:16
  #3
Medlem
capmacs avatar
Enligt avtalet har de säkert rätt att göra så, men det är ju ingen vidare vård av kundrelationen....

/capmac
Citera
2008-04-15, 21:40
  #4
Medlem
Heinzes avatar
Låter märkligt att de spärrat dig för femtio kronor. Det kostar ju förmodligen dem mer i avsaknad av ringande från din sida än vad ditt "straff" blir om du förstår hur jag menar.

I avtalet står det förmodligen att de kan spärra dig precis när de känner för det om du inte betalar som du ska eller om du börjar ringa väldigt mycket på kort tid.
Citera
2008-04-15, 23:14
  #5
Medlem
Zaklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist

Absolut. De är inte skyldiga att informera dig om hur mycket du ska betala och när, det ska du hålla reda på själv.

Dom är deras skyldighet att ha informationen någonstans.
Om vi tar 3 som exempel; Där kan man kolla sina ab på deras web-portal.
Detta räcker utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Låter märkligt att de spärrat dig för femtio kronor. Det kostar ju förmodligen dem mer i avsaknad av ringande från din sida än vad ditt "straff" blir om du förstår hur jag menar.

I avtalet står det förmodligen att de kan spärra dig precis när de känner för det om du inte betalar som du ska eller om du börjar ringa väldigt mycket på kort tid.

Det är antagligen en automatisk spärr som läggs på så fort obetalda fakturor finns, och ja, i de allra flesta fall så förlorar dom även mer på att spärra abonnemanget i sådana fall.

Det stämmer även att det står så i avtalen.
Citera
2008-04-17, 17:25
  #6
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaklin
Dom är deras skyldighet att ha informationen någonstans.
Om vi tar 3 som exempel; Där kan man kolla sina ab på deras web-portal.
Detta räcker utmärkt.

Ja, deras kundservice kan informera om detta. De behöver ej skriva ut det på nätet någonstans.
Citera
2008-04-17, 21:01
  #7
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaklin
Dom är deras skyldighet att ha informationen någonstans.

Den informationen får du som en del av avtalsuppgörelsen med dem. Slarvar du bort den är det inte deras problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback