Heligt förbannad väcker jag den här gamla tråden. den kanske kan bli aktuell igen.
Jag vill varna för Däckonline.com och deras urusla och noncalanta kundservice.
Bakgrund: Dags för att hänga på vinterhjulen finner jag att mina 1 år gamla vintehjul blivit stulna. Ok, sådant händer.
Dagen efter, fredag 21/11-14 sätter jag mig vid datorn för att jämföra priser och beställa däck. Fastnar för Byt hjul.com då de har en
leveranstid på endast tre dagar enligt deras hemsida. Beställningen går dock iväg ganska sent på fredagen och jag är medveten om att dom inte kommer att göra något åt min order förrän måndag 24/11, vilket ändå är lugnt då de ju har en leveranstid på tre dagar. Jag ska alltså ha däcken hos mig på onsdagen.
Då jag på onsdagen ännu inte fått något mail eller SMS med kollinummer loggar jag in på mitt konto och finner att dom inte gjort ett skit åt min order.
Försöker ringa dom men det är lönlöst, så jag mailar dom onsdag 26/11:
Citat:
Hej.
Ser till min förfäran att rubricerad order, ( W45XXX), ännu inte är skickad.
I butiken uppger ni att beräknad leveranstid är ca 3 dagar för just det däcket.
Ni har ännu inte skickat ordern! - Det blir alltså inga 3 dagars leveranstid?
Jag måste ha däcken imorgon, dock absolut senast fredag förmiddag innan klocka 10.00!!!
Förutser ett svar från er snarast.
Hälsningar
Svar efter 2 timmar från deras kundtjänst:
Citat:
Hej,
Tack för ditt meddelande.
Jag har varit i kontakt med vårat lager och försökt få dom att skicka iväg din order ifrån oss redan idag. I värsta fall kommer den skickas imorgon på morgonen.
Jag återkopplar till dig inom en timma då jag har mer information angående detta.
Med vänlig hälsning,
Jag svarar: Vadå redan idag??? Borde gått från er i måndags eller senast igår för att hålla estimerad leveranstid enligt webshopen.
Er sak att se till att jag har däcken hos mig imorgon, senast fredag kl 10.00! Ni får helt enkelt öronmärka min försändelse. Som sagt, SENAST FREDAG KL 10.00.
DHL Sverige brukar inte vara de smidigaste enlig min erfarenhet så jag befarar annars att däcken inte kommer mig tillhanda förrän mån-tis.
Deras återkoppling:
Citat:
Hej!
Vi lyckades få iväg din order ifrån oss redan idag, du kommer inom kort att få en SMS-avisering som innehåller ett spårningsnummer så att du kan följa leveransen. Du kommer att få en till SMS-avi av DHL i regel dagen innan däcken är beräknade att bli levererade till dig.
Om du är osäker på när du kommer ha dina däck så kan du alltid ringa in till DHL och ange ditt spårningsnummer (10 siffror) och få ytterligare information av dem.
Trevlig kväll!
Med vänlig hälsning,
Sedan kommer ytterligare ett mail från dom:
Citat:
Hej,
Tack för ditt meddelande.
Leveranstiden är beräknad i arbetsdagar.
Du lade din beställning Fredagen den 21:a klockan 15:22, dina order har alltså gått iväg enligt beräknad leveranstid.
Ordrar som läggs innan kl 13.00 behandlas samma dag som de läggs. Eftersom att du la din order klockan 15:22 så blev den först behandlad på Måndagen den 24:e.
Vi har alltså med andra ord hållt våran estimerade leveranstid.
Att rekommendera för kommande köp i framtiden är att man läser igenom både köpvillkor och information.
När det handlar om leveranstid så står följande tydligt på våran hemsida:
Leveranstiden hittar du på respektive produkt. Vissa orter har inte utkörning varje dag, det kan medföra att leveranstiden ökar någon dag. Under högsäsong (mars, april, maj, oktober & november) kan leveranstiden bli någon dag längre. Om varan/varorna du beställt mot förmodan inte skulle finnas kontaktar vi dig så fort vi kan.
Som jag nämnde i tidigare mail är det alltså upp till DHL hur de levererar dina produkter, om du vill ha mer information angående din leverans så kan du nå dom på telefonnummer 0771-345 345.
Med vänlig hälsning,
Vilket jag svarar på så här:
Citat:
Nej, nej Du/Ni är ute och cyklar! LEVERANSTID är från den dag kunden beställer fram till den dag kunden erhåller varan. Att det finns en deadline det förstår jag också, har sysslat med frakter och logistik under 1½ decennium och kommer beställning in efter deadline sker leverans påföljande arbetsdag är helt klart för mig.
Vad du pratar om är EXPEDITIONSTID, alltså den tid ni behöver för att packa ordern efter behandling. Och det står ingenting i vare sig köpvillkor eller information om, att ni behöver ha tre dagar på er för att få iväg varor till DHL. Absolut ingenting!
Citat från er köpinformation: "
"Allmänna villkor - Köpvillkor
Beställningar
Alla beställningar omhändertas inom 24 timmar (normal arbetsvecka). Via din inloggning kan du själv övervaka din beställning."
Slut citat.
Och jag loggade alltså in idag för att kolla statusen och fann att ni ej skickat ordern, vilket ni borde ha gjort i måndags eller senast igår. Tvivlar starkt på att ordern
hade gått iväg ens idag om inte jag hört av mig.
Ni får ju för tusan inte blanda ihop EXPEDITIONSTID, alltså den tid det tar för er att motta och behandla ordern till speditören mottar kollit för vidare transport till kund.
LEVERANSTIDEN är er expeditionstid + den tid det tar för speditören att köra hem varan till kund. Ingenting annat, går inte att tolka annorlunda
Jag kan ju avslöja att jag fått snabbare leverans då jag beställt däck ute i Europa.
Sammantaget ser det här ut att ställa till stora bekymmer för mig om jag inte har däcken senast på fredag förmiddag. Fredagen är den sista dagen jag kan montera och balansera, för att sedan
skifta till vinterhjul under helgen. (Jag monterar och balanserar själv gratis i en verkstad jag har tillgång till under morgondagen och på fredag). Ute i sista stund? Kan så tyckas, men saken är den att det inte var planerat däckköp till denna höst utan det skedde sig så att mina ett år gamla vinterhjul blev stulna, exakt när vet jag inte, vilket jag upptäckte onsdag-torsdag förra veckan.
Så nu åker jag med största sannolikhet på en kostnad för montering och balansering på grund av att ni felaktigt använt leveranstid istället för expeditionstid. Måste också boka tid hos gummiverkstad, vilket med stor sannolikhet innebär att bilen blir stående någon dag eftersom vinterdäck krävs enligt lag från 1 dec.
Jag vill ha kontaktuppgifter till högre ansvarig hos er.
Vi får väl se hur fortsättningen blir. Men man ska fan inte utlova LEVERANSTID på ca 3 dagar när man i själva verket menar deras egna interna hantering.
Leveranstid är från den tidpunkt kunden beställer/order kommer dom tillhanda och till dess kunden har varorna att hämta på utlämningsställe eller levererats av speditören.
Kommer nog inte att beställa hos den här skitfirman någon mer gång.