Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-14, 14:20
  #1
Medlem
Idag när jag låg och tänkte på Anders Eklund och på hur han eventuellt har mer på sitt smavete slog det mig.

Är det ok att belöna mördare/våldsmän om dom erkänner allt som gjort?

Kortare strafftid, bättre förhållande i fängelset osv.

Om vi nu ponerar att Anders har ytterligare 2-3 liv på sitt samvete skulle det då vara värt att "deala" med han för att få dom andra brotten upplösta (med allt vad det innebär för anhöriga osv) ?

I Sverige har vi ju inte så mycket att spela med (tiden i fänglse), dvs det bli inte så stor skillnad i fängelsetid och det går ju inte att korta straffet hur mycket som helst utan det blir patetiskt.

I USA har dom ju dödsstraffet så där är det en helt annan sak. Där kan t ex en mördare åka dit för ett mord och riskera att dömas till döden. Det som kan hända då är att den dömde kan erbjuda att erkänna ett par andra mord han begått för att på så sätt slippa dödsstraffet och "bara" få livstids fängelse. Detta har visats sig mycket effektivt då även sjuka mördare föredrar livstids fängelse framför dödsstraffet. Sitter man på livstid så har man iaf hoppet kvar att nån gång kunna bli benådad osv.

Vad har vi i Sverige för att "belöna" mördare att erkänna andra mord dom begått?
Citera
2008-04-14, 14:30
  #2
Awaiting Email Confirmation
Asswholes avatar
Litar pa att polisen gor en bra grundlig utredning nu nar de har honom och att hans dna, mobilsparning, kreditkort m.m kollas mot andra brott/brottsplatser.

Att belona nagon som redan ar knuten till 2 mord bara for att han erkanner fler ar ju dumt, risken finns ju att han borjar erkanna 30-tal mord (som mytomanen Quick) som han inte begatt bara for att komma ut tidigare.

Dessutom bor ingen domas enbart utifran sitt eget erkannande, det maste finnas stodbevisning ( drygt ett dussintal har ju erkant palmemordet!) detta for att motverka att psyksjuka och mytomaner begar justitsie-sjalvmord!
Citera
2008-04-14, 14:35
  #3
Medlem
Lily83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Idag när jag låg och tänkte på Anders Eklund och på hur han eventuellt har mer på sitt smavete slog det mig.

Är det ok att belöna mördare/våldsmän om dom erkänner allt som gjort?

Kortare strafftid, bättre förhållande i fängelset osv.

Om vi nu ponerar att Anders har ytterligare 2-3 liv på sitt samvete skulle det då vara värt att "deala" med han för att få dom andra brotten upplösta (med allt vad det innebär för anhöriga osv) ?

I Sverige har vi ju inte så mycket att spela med (tiden i fänglse), dvs det bli inte så stor skillnad i fängelsetid och det går ju inte att korta straffet hur mycket som helst utan det blir patetiskt.

I USA har dom ju dödsstraffet så där är det en helt annan sak. Där kan t ex en mördare åka dit för ett mord och riskera att dömas till döden. Det som kan hända då är att den dömde kan erbjuda att erkänna ett par andra mord han begått för att på så sätt slippa dödsstraffet och "bara" få livstids fängelse. Detta har visats sig mycket effektivt då även sjuka mördare föredrar livstids fängelse framför dödsstraffet. Sitter man på livstid så har man iaf hoppet kvar att nån gång kunna bli benådad osv.

Vad har vi i Sverige för att "belöna" mördare att erkänna andra mord dom begått?

Risken vid ett sånt system är att folk erkänner mord som de inte begått för att få strafflindring. Då går den riktiga gärningsmannen fir. Visst, för de anhöriga kanske det duger, men inte i ett rättssamhälle...
Citera
2008-04-14, 15:08
  #4
Medlem
Du har redan idag en fördel av att erkänna allt du gjort när du åker dit eftersom staten ger dig "straffrabatt".

Exempel 1
GM åker dit för ett mord och får sitta 12 år på kåken. Sedan när han kommer ut så uppdagas det att han begått ett annat mord och får livstid.

Kommer ut när han är 85år

Exempel 2
GM åker dit för mord och erkänner i samma veva ett annat mord. Han får livstid och kommer ut när han är 50år.

Nu är iofs mord inget bra brott att belysa "straffrabatten" men hoppas du förstår poängen.
Citera
2008-04-14, 15:09
  #5
Avstängd
Gothenburgs avatar
Tycker man ska belöna fångar som våldtar svin som Anders Eklund och sedan torterar han kanske tillochmed mördar han tycker jag också är värt en belöning!
Citera
2008-04-14, 15:45
  #6
Medlem
buffalos avatar
Risken med ett sånt system är att vi närmar oss totalitära stater som t.ex. Kina där du kommer lindrigare undan om du erkänner, fast du kanske inte ens begått brottet.
Citera
2008-04-14, 16:39
  #7
Medlem
Sorkus avatar
Jag tycker inte att jag ska få kortare strafftid, men det innebär väldigt mycket för de anhöriga att få veta, så bättre förhållanden i fängelset kan det ju vara värt att ge dem. Kortare straff i sverige känns lite meningslöst
Citera
2008-04-14, 16:40
  #8
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
Jag tycker inte att jag ska få kortare strafftid, men det innebär väldigt mycket för de anhöriga att få veta, så bättre förhållanden i fängelset kan det ju vara värt att ge dem. Kortare straff i sverige känns lite meningslöst
Ja, det blir väl mer som "Erkänn allt så går du fri".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback