Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-19, 19:59
  #109
Medlem
kunaiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunaien
För att klargöra detta, till alla er som säger att ironi inte är när man säger motsatsen till vad man egentligen menar, så skall jag här nedan citera den så välkända Nationalencyklopedin;

"ironi´, yttrande eller framställning där upphovsmannen säger motsatsen till vad han verkligen menar men med avsikten att åhörare eller läsare ska inse detta."

"sarka´sm, yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik (vanligen av föga konstruktivt slag); om sådan kritik i allmänhet."

Jag tackar för mig.

Eftersom folk här inte verkar ha sett mitt första inlägg tänker jag citera mig själv.
Citera
2011-09-20, 17:34
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78

Och Alanis Morisettes låt "Ironic" ger ju flertalet exempel på just ironi.
It´s like rain on your wedding day
A good advice that you just didn´t take
A free ride that you already paid
A Non Smoking sign on your cigarette break
Isn´t it ironic? Don´t you think?

Stör mig alltid när jag hör den låten. Det är ganska lite av det hon radar upp jag ser ironin i. Regn på bröllopsdan? Otur, skulle jag säga. Ett gott råd man inte följde? Dumt. Inte tillåtet att röka? Eh, vet inte vad jag ska säga där. Möjligen att upplysningen om att det är gratis när man just betalt kan sägas vara ironiskt, men det vete fan...
Citera
2011-09-25, 18:56
  #111
Medlem
Är det bara jag som anser att sarkasm är en drygare och tydligare ironi som gärna sägs med tillgjord röst o är som sagt avsedd för att såra. Medan ironi snarare används för att skapa gemenskap (genom den gemensamma förståelsen av vad man verkligen menar) och humor. Så är det i alla fall med den finare typ av ironi vi använder i norrland. Denna typ av ironi måste inte nödvändigtvis betyda att man menar raka motsatsen av det man säger utan istället att man säger något som är väldigt osannolikt att man skulle stå för med samma röst som om man verkligen menade det. Stockholmare har väldigt svårt att förstå denna ironi och kan helt oförskämt börja förklara varför man har fel då det borde ha varit helt uppenbart att man inte tyckte det eller om man svarar ironiskt på en stockholmares mer lite barnsliga o tydliga ironi så kan denna plötslig bli helt ställt i tron om att man verkligen hade den åsikten som de just hånade. Dock lär sig stockholmare fort att förstå ironin om man förklarar det för dem och börjar då att använda denna ironi själva, vilket jag drar slutsatsen av att denna ironi är mer utvecklad och att föredra för de som förstår den (misstolka mig inte nu, jag gillar 08r). I o för sig kan jag bara prata för södra Norrland, men de jag träffat från norra Norrland verkar också förstå ironi

Min syn på skillnaden mellan ironi o sarkasm är: sarkasm - övertydlig och avsedd för att såra. Ironi - avsedd för att skapa gemenskap genom en gemensam förståelse, ska helst uttryckas som att man verkligen menar det.
Citera
2011-11-15, 20:37
  #112
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Skillnad mellan ironi och sarkasm? är, mycket oförtjänt för dess upphovsman, sammanfogad med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2012-01-11, 22:54
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
På engelska är ironi definitivt det som ni beskriver. Jag minns ett fall där en bil krockade och den ende som använde säkerhetsbälte också var den ende som dog. Det var ironiskt i den engelska bemärkelsen. Jag har däremot fått intrycket att "ironi" har olika betydelser i svenskan och engelskan och att det svenska ordet betyder ungefär samma sak som sarkasm, bara det att sarkasm är mer bitter och elak.
Om det är så så borde vi hursomhelst kopiera den engelska versionen. Känns bättre att ha två ord för två olika saker istället för 2 ord för typ samma sak och inget för engelska versionens ironi.
Citera
2012-01-12, 11:55
  #114
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Om det är så så borde vi hursomhelst kopiera den engelska versionen. Känns bättre att ha två ord för två olika saker istället för 2 ord för typ samma sak och inget för engelska versionens ironi.

Du citerar ett inlägg från 2008-04-14. Det inlägget beskriver vad vi på svenska brukar kalla "ödets ironi".
Citera
2012-02-16, 17:46
  #115
Medlem
Karatefylla på TV6 innehåller många bra exempel på både sarkasm,ironi och ödets ironi!
Citera
2012-05-09, 20:57
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Unstable-
Ytterligare kan händelser vara ironiska men inte sarkastiska, jag kan i alla fall inte tänka med en 'sarkastisk' situation.

Om du av rädsla för att ramla går ut för att sanda gången, men ramlar när du håller på, är det ironiskt.


Det är så right on!!! Ironi är oftast en händelse eller en skrift om en händelse. Exakt som du skriver.

Sarkasm är att säga något i motsatts till vad man egentligen menar i grund och botten. Som att säga till nån som ovetande tror att sitta på en pizzeria och fira sin födelsedag är något speciellt, och att man kommenterar det med " firar du jämt?"
Citera
2012-05-09, 21:16
  #117
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z28rikard
Sarkasm är att säga något i motsatts till vad man egentligen menar i grund och botten. Som att säga till nån som ovetande tror att sitta på en pizzeria och fira sin födelsedag är något speciellt, och att man kommenterar det med " firar du jämt?"

Menar du "firar du jämnt"?
Citera
2012-05-11, 11:05
  #118
Medlem
Eftersom definitionen säger "[...]ironisk eller hånfull kritik" måste det ju betyda att man kan säga fullkomligt icke-ironiska saker som är jävligt sarkastiska. Eller?
__________________
Senast redigerad av robobengt 2012-05-11 kl. 11:05. Anledning: Stavfel
Citera
2012-05-11, 11:17
  #119
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robobengt
Eftersom definitionen säger "[...]ironisk eller hånfull kritik" måste det ju betyda att man kan säga fullkomligt icke-ironiska saker som är jävligt sarkastiska. Eller?
Ja. Från hockeyvärlden nämndes just på en annan tråd:
Han spelar som ett krockat skithus.
Det är sarkastiskt men inte ironiskt. Följande kan vara ironiskt:
I omklädningsrummet doftar det lika friskt som en blomsteräng på midsommarnatten.
Citera
2012-05-11, 11:25
  #120
Medlem
tempeZZts avatar
Man kan väl enkelt uttrycka det så att ironi innehåller humor, medan sarkasm är elakt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback