2008-04-14, 13:58
Medlem
Nu behöver jag hjälp grabbar.
Nu är det så att jag har två st hårddiskar i datorn, i den ena är det film, musik och program.

Men i den andra, finns lite blandad, windows och program. Nu vill jag bara formatera den hårddisken där windows finns på. Hur gör jag så att inte de andra filerna på den andra hårddisken försvinner?
Måste man ta ut den andra hårddisken och sen formatera elr kan man bara ha kvar den i burken medan man omformaterar?

Jag tänkte använda mig av xp skivan när jag omformaterar.

Mvh//Patrik
Citera
2008-04-14, 14:04
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paki_
Nu är det så att jag har två st hårddiskar i datorn, i den ena är det film, musik och program.

Men i den andra, finns lite blandad, windows och program. Nu vill jag bara formatera den hårddisken där windows finns på. Hur gör jag så att inte de andra filerna på den andra hårddisken försvinner?
Måste man ta ut den andra hårddisken och sen formatera eller kan man bara ha kvar den i burken medan man omformaterar?

Mvh//Patrik

Hej Du!

Passa på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)
Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd-skiva!

Kör gärna "Kefinder" som plockar fram den regnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Stäng därefter av datorn, öppna sidan och dra ur strömförsörjningen till den Fysiska hårddisk som du har dina sparade filer på!

Installera XP & välj att ta bort befintlig(a) partition(er)
Skapa därefter nya och fortsätt windows installationen som vanligt..

När klar, stäng av datorn, Koppla in strömmen till disken, Starta datorn, Logga in som admin & ta över ägandeskapet av rooten på disken med de sparade filerna på!
Citera
2008-04-14, 14:05
Medlem
Förbannads avatar
Citat:

Måste man ta ut den andra hårddisken och sen formatera elr kan man bara ha kvar den i burken medan man omformaterar?

Mvh//Patrik

Du formaterar den partitionen där du har windows, program etcetera.

Simple as that.
Citera
2008-04-14, 14:23
Medlem
ok tackar.
Funkar det att bara kopiera ett program till den andra hårddisken? Kommer programmet fungera som det ska sen elr? :/
Citera
2008-04-14, 14:28
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
ok tackar.
Funkar det att bara kopiera ett program till den andra hårddisken? Kommer programmet fungera som det ska sen elr? :/

Nej! De måste installeras på nytt!

Tänk!
Om du flyttar från ett hus till ett annat...
Funkar din TV bara för att du ställer den i vardagsrummet??
(eller måste du göra lite mer som att koppla in antennsladden, strömmen och så vidare!)
Citera
2008-04-14, 14:47
Medlem
mantrains avatar
Citat:
ok tackar.

Vissa gör det, vissa gör det inte, beror på hur väl de som gjort programmet tänkt igenom saker.
Citera
2008-04-14, 15:06
Medlem
Slash4s avatar
Är det inte rätt så vanligt att programmen lägger in en nyckel i registret med sökvägen till programmappen som värde?
Citera
2008-04-14, 15:33
Medlem
Wojaks avatar
Citat:
ok tackar.
Enkla program går. Azureus t.ex. fungerade, men då den inte fanns registrerad som program var det svårt att fixa så torrents öppnades med Azureus direkt.
Mitt råd är att installera om alla program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in