Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2019-04-24, 21:32
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Dom allra flesta kockar på dom allra flesta restaurangerna använder karamelliserat socker i grunden till dojjan.
Det ger faktiskt ett riktigt smarrigt resultat.

Du gillar också söta såser då alltså?
Citera
2019-04-24, 21:39
  #86
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Du gillar också söta såser då alltså?

I rätt sammanhang ja.
Men en sked socker i grunden till en dojja ger inte en sås som upplevs som söt.
Citera
2019-04-24, 22:01
  #87
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
"Räddat" med socker, men det hade du tydligen.

Är ju lite bättre att rädda med saft eller gele? Kan ju tänkas att det är sak samma som socker men det blir faktiskt en bättre räddning än rent socker.
Inte rädda nått, utan balansera upp syran handlar det om.
Saft har jag aldrig prövat, men gelé är ju en gammal beprövad.
Citera
2019-04-24, 22:21
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
I rätt sammanhang ja.
Men en sked socker i grunden till en dojja ger inte en sås som upplevs som söt.

Jag som föredrar syrliga såser upplever nog den som söt. Möjligtvis kan jag tänka mig att välja ett sötare italienskt vin till såsen så den får en naturligare mjukare sötma. Men det är inte sötman som är poängen med sockret utan "knäckigheten" eller?
Citera
2019-04-24, 22:22
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inte rädda nått, utan balansera upp syran handlar det om.
Saft har jag aldrig prövat, men gelé är ju en gammal beprövad.

Koncentrerad saft, sådan liten lättdryck i olika smaker är ett underverk i matlagning. Gott att bräsera i, ha i såser, grytor m.m.
Citera
2019-04-25, 06:40
  #90
Medlem
dePauls avatar
En kort kommentar till de senaste tilläggen.

Många gånger folk känner att de inte får till balansen mellan sötma och syra så är det faktiskt saltet som fattas!

-Paul-
Citera
2019-04-25, 08:06
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En kort kommentar till de senaste tilläggen.

Många gånger folk känner att de inte får till balansen mellan sötma och syra så är det faktiskt saltet som fattas!

-Paul-

Helt sant. Men även fett för att balansera syran. Har man inte reducerat vinet tillräckligt så kan syran vara mer frän likaså.

Sen tror jag många har vänt in sig vid att en rödvinssås ska hålla en hög sötma. Alldeles för sött i mitt tycke. Jag är personligen ingen motståndare till att tillsätta en gnutta socker i såsen, men jobbar i första hand med sharlottenlök, morot och en gnutta tomatpuré som karamelliseras i kastrullen före reduktionsfasen.
Citera
2019-04-25, 08:18
  #92
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Helt sant. jobbar i första hand med sharlottenlök, morot och en gnutta tomatpuré som karamelliseras i kastrullen före reduktionsfasen.
Ja, det är också min preferens.

En annan variant är att använda sötsyrlig frukt (riven om så behövs) och som tidigare nämnts - diverse geléer.

-Paul-
Citera
2019-04-25, 11:36
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ska försöka testa ditt recept i alla fall, även om jag misstänker att jag kommer tycka den är alldeles för söt. Röd- och vitvinsåser ska vara riktigt syrliga enligt mitt tycke.
Ja testa gärna, men som jag skrev tidigare alla har vi olika smakpalletter. Angående vitvinsås kanske du redan använder lime, om inte tycker jag du ska prova det. Lime är en otroligt fin syra och klasser bättre än citron enligt mig.
Citera
2019-04-26, 19:42
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Ja testa gärna, men som jag skrev tidigare alla har vi olika smakpalletter. Angående vitvinsås kanske du redan använder lime, om inte tycker jag du ska prova det. Lime är en otroligt fin syra och klasser bättre än citron enligt mig.

Har aldrig använt lime, enbart vitvinsvinäger till vitvinssås.

Men ett tips till reduktion till rödvinsås är att reducera ner passerade tomater i lite smör tills tomatsåsen "mognat" alltså blivit sötare, och sen i med rödvin och efter recept. Då får man ett bra djup, mustighet och en angenäm sötma.
Citera
2019-12-21, 14:29
  #95
Medlem
Rödvinssås

Hej!
Jag brukar göra den här https://mittkok.expressen.se/recept/...de-rodvinssas/ varianten med typ koncentrerad fond och vatten, både jag o tanten gillar den men nu har jag hittat färsk buljong och demi glace dessa : https://www.dabas.com/ProductSheet/Details.ashx/130883 och https://www.dabas.com/ProductSheet/Details.ashx/130820 som jag tänkte prova att köra med istället. Det jag nu är lite fundersam på är hur mycket av dom jag ska ha i såsen, tänkte prova bägge, dock inte vid samma tillfälle.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback