• 2
  • 3
2008-05-01, 23:36
Medlem
borntokills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
CPU gick från 82 till 97 grader, är det för mycket eller är det som det ska? Som du märker så är jag ingen expert på datorer, men antar att en femtongradig höjning inte är så farlig?

Jag ber om ursäkt att jag missade fixa det här innan förra svaret.

om den e 97 grader varmt är det väldigt varmt...det varmaste en vanlig spisplatta kan bli ligger vad jag hört runt 120 grader...
Citera
2008-05-02, 01:23
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
CPU gick från 82 till 97 grader, är det för mycket eller är det som det ska? Som du märker så är jag ingen expert på datorer, men antar att en femtongradig höjning inte är så farlig?

Jag ber om ursäkt att jag missade fixa det här innan förra svaret.

Extremt dåliga värden, din processor mår inte bra. Beror väl lite på vad det är för modell men tror inte många processorer ska gå över 70-80 grader i load. Rekommenderar att du ta bort hela kylflänsen och rengör från kylpasta, sätter dit ny och dammsuger hela skiten ordentligt annars kommer din dator skära ner väldigt snart. Om du är jätterädd för att göra det så får du väl leva med det men räkna inte mycket mycket livslängd, men är det en gammal dator så kanske du kan skita i den och köpa ny när den går sönder.
Jag tror Nate Blacks utomordentliga hårdvaru-FAQ har en del om rengöring, även av processor och kylare: http://www.flashback.org/showthread.php?t=659617
Citera
2008-05-02, 02:03
Medlem
kanulas avatar
Kolla om fläkten fungerar överhuvudtaget! Gör den inte det/verkar gå konstigt byt fläkt! Normal processorvärme burkar vara från 50-65 grader.

borntokill: En spisplatta kan bli mycket varmare!
Citera
2008-05-02, 17:15
Medlem
KeanoManus avatar
Ajdå!
Men eftersom jag totalvägrar att själv gå in i den så får det väl bli att jag lämnar in den på service och säger åt dom att städa och kanske sätta in en extra fläkt.
Den är relativt ny, bara 1½ år gammal, men det har bara varit krångel och fel på den från första dag så jag är extremt missnöjd och planerar att försöka få ihop till en ny igen i början av nästa år. Får hoppas att den här klarar sig dit.

Tackar för tipsen.
Citera
2009-10-02, 20:33
Medlem
mors,

Tänkte väcka liv i en gammal tråd. Jag har nämligen samma problem. Alltså en Scaleo C som stänger av sig själv. Efter att ha gått igenom denna tråd vill jag sammanfatta:

- Datorn blir bokstavligt talat kokhet och i BIOS står det att den stänger av vid 92 grader.

- Vad som inte nämnts en enda gång i denna tråd är att Scaleon är vätskekyld. OM nu vattnet tagit slut (jag har inte sett nåt läckage) hur fyller man då på skiten?

- Hjälp vad ska man göra?!

Tacksam för all datahjälp, trots att det är en gammal tråd...
Citera
2009-10-02, 20:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2009-10-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tråd -> Hårdvara//Mod
Ok
Citera
2009-10-03, 14:25
Medlem
Jmns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo4
Har problem med min datorn då den stänger av sig själv utan förvarning!

Har låtit datorn vila för att återställa CPU temperaturen men detta hjälper inte då den fortfarande hamnar på 85 grader celsius.

Datorn är en Fujitsu Siemens SCALEO C! Tacksam för svar.

Ditt problem är ju som sagt värme, öppna upp datorn och rengör alla fläktar m.m från damm. Dammsug INTE datorn då det kan bildas statisk elektricitet som inte är bra för dina komponenter.

En lösning kan också vara att inte ha datorn direkt på bordet, utan höja upp den lite med hjälp av böcker eller något sådant, så det kommer in luft underifrån.

/ Jmn

edit: Men va i helvete, 2 år gammal tråd
Citera
2009-10-03, 19:16
Medlem
Omg, SÅ gammal post :P
Citera
2009-10-03, 20:54
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiceboySwede
mors,

Tänkte väcka liv i en gammal tråd. Jag har nämligen samma problem. Alltså en Scaleo C som stänger av sig själv. Efter att ha gått igenom denna tråd vill jag sammanfatta:

- Datorn blir bokstavligt talat kokhet och i BIOS står det att den stänger av vid 92 grader.

- Vad som inte nämnts en enda gång i denna tråd är att Scaleon är vätskekyld. OM nu vattnet tagit slut (jag har inte sett nåt läckage) hur fyller man då på skiten?

- Hjälp vad ska man göra?!

Tacksam för all datahjälp, trots att det är en gammal tråd...

Det enda du behöver göra är att googla!!!!!!!!!!!!!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in