Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-14, 09:56
  #13
Awaiting Email Confirmation
Asswholes avatar
Synd att de inte skot plit fanskapet! Vilket idiot! Tankt om ranaren haft vapnet osakrat och gibbens "tjyvslag" gjort sa att han rakade komma at avtryckaren = reultat tva bankanstallda med varsitt skotthal i sig! Vad tankte gubben med? Ensamen 78-aring med ett jarnverktyg mot 3 bevapnade ranare?? Vad skulle han gjort om han lyckats knocka den ena? Locka ut en av de andra fran banken och sen kasta en sten at ett hall for att avleda hans uppmarksamhet och sen knocka honom bakifran ocksa? Och sen ranare nr 3? Hur skulle Plit-Walter ( som formodligen spenderat de senaste 30 aren pa en bekvam stol drickandes kaffe mellan kl 9 - 5 och dagdrommandes om att han borde sokt till polishogskolan) hantera honom? Ta Kalanshnikoven fran ranare nr 1 och sen prickskjutit ranare nr 3 i benet, de gamla takterna kanske sitter i sedan Plit-walter gjorde lumpen med ett mauser-gevar 1947?


Javla puckon det finns, riskera andra manniskors liv for att man blir "forbannad"
Citera
2008-04-14, 16:04
  #14
Medlem
buffalos avatar
Att slå nån i skallen bakifrån är ju ingen dirket bragd, men visst, många andra hade väl frusit i det ögonblicket.
Citera
2008-04-14, 16:54
  #15
Medlem
buffalos avatar
Jag har inte studerat bildrna så noga, men ser det inte ut som att det är en k-pist han håller i?
Citera
2008-04-14, 17:02
  #16
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag raderade bort lite ot-inlägg.
Håll er till ämnet, tack!

// Mod
Citera
2008-04-14, 17:32
  #17
Medlem
Om man tittar noga på bilden ser man att killen inte har något magasin i AKn.
Skulle inte bli mycket skjutande med den..
Citera
2008-04-14, 17:37
  #18
Moderator
Strix m/94s avatar
Alldeles...

Citat:
Ursprungligen postat av strippen
"Rånaren siktar på Valter,78

Pensionären tog kort – och slog ner kalasjnikov-mannen
OCKELBO. Bankrånaren riktade automatvapnet mot Valter Törnberg, 78.

Som blev förbannad och tog sitt livs bild.

Sedan slog han ner rånaren – och blev beskjuten av hans kumpan
Valter Törnberg hade tagit bilen från villan i Holmsveden och uträttat ett ärende på Swedbank i Ockelbo.

När han kom ut ur banken kom rånarna.

– Det kom en bil i hög fart. Tre personer med rånarluvor och vapen hoppade ur. Jag visste först inte om det var ett skämt eller ett riktigt bankrån.

Hämtade kameran
Valter hämtade sin lilla digitalkamera ur bilen. Han plockade även med sig ett metallverktyg inlindat i en plastpåse som låg mellan bilsätena. Han tänkte först ta en bild på rånarbilen.

– Då dök en av rånarna som höll vakt fram bakom bilen. Han riktade sin kalasjnikov mot mitt bröst och skrek något. Då tog jag bilden från fyra meters håll.

Följde med in i banken
Han hade tänkt ta fler bilder men tappade kameran i hetsen så att batterierna flög ur.

När rånaren gick baklänges in mot banken följde Valter Törnberg efter trots att han hade vapnet riktat mot sig.

Inne i banken låg personalen på golvet medan de andra två rånarna försökte spränga kassaskåpet.

– Rånaren som hotat mig skrek till sina kumpaner att han ville ha hjälp. En av dem kom emot mig med en kofot i högsta hugg. Jag höjde handen och sa: ”Jag ger mig” och gick mot utgången.

Rånaren med automatvapnet som stått vakt följde efter.

Vid entrédörren vände rånaren sig bort för en sekund. I frustrationen över att ha fått ett vapen riktat emot sig slog Valter Törnberg honom i huvudet med sitt verktyg.

– Jag slog inte så hårt att han riskerade livet, men tillräckligt för att han skulle bli groggy.

Rånaren föll ihop på golvet.

– Jag kunde ha tagit vapnet ifrån honom men det hade kunnat bli en fara för bankpersonalen som låg på golvet, säger han.

Ångrar att han slog
Slaget mot rånaren ångrar han lite.

– Ja, det var ett oschyst slag. Men det är inte ärligt att sikta på folk med skarpladdade automatvapen heller.

Valter Törnberg lämnade den liggande rånaren och gick ut.

Då sköt en av rånarna efter honom.

– Jag trodde först att jag var träffad. Men jag var oskadd, säger Törnberg.

Var du inte rädd?

– Nej, jag var mest förbannad. Jag hade ju läst om bankrån var och varannan dag. Det måste ju få ett slut, säger Valter Törnberg som jobbat 30 år inom kriminalvården på olika fängelser. Något som han påstår sig ha haft nytta av nu.

”Skjuter inte gamla”
– Jag har träffat så många fångar genom åren och vet hur de tänker. Det ska mycket till innan de skjuter en gamling, säger Valter Törnberg.

Polisen tog hans bilder och har nu, efter två månader, gripit de tre rånarna."

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2245106.ab


Gjorde han rätt? gjorde han fel?

Jag tkr att det är en gubbe med krut i, inte många som hade vågat göra så efter man blivit hotad med automatvapen.

...jättebra. Hoppas jag hade haft mod att göra likadant i motsvarande situation. Helst hade jag velat klippa till litet hårdare så att det blivit en samhällsfiende mindre.
Citera
2008-04-14, 17:56
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustnoone
Om man tittar noga på bilden ser man att killen inte har något magasin i AKn.
Skulle inte bli mycket skjutande med den..
Öh killen hade ju kumpaner som avlossade skott så de var ju knappast ett smart drag
Citera
2008-04-14, 18:14
  #20
Moderator
^Eazs avatar
Respekt till gubben.
Citera
2008-04-16, 02:29
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerbor
galenskap, tänk om det varit rånare ifrån öststaterna...gubben hade varit stendöd..
Tänk om han är X KGB agent?
Nej, men tummen upp för denna gubbe
Fler som han!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback