2008-04-12, 19:36
Medlem
P3RK3L3s avatar
Haha, tänker alltid på Piracaia direkt när det här ämnet dyker upp.

Sen måste man ju även lyfta fram Pajens videojuggar och givetvis även gamle gode Ibrahim Ba. Quirinho får väl anses höra dit om han inte efter den här säsongen gjort minst 10 allsvenska mål. Shaaban är ju där och snokar också.

Glenn Hysén till GAIS från Liverpool tidigt 90-tal typ 1992? Kostade väl en hel del för en klubb som GAIS och inte fan gav det ett förbannat skit.
Citera
2008-04-12, 19:48
Medlem
Agent|Os avatar
En riktig goding:

Petar "Svedski Ronaldo" Puaca

Har saxat följande från ett annat forum:
Citat:
1997 värvade HIF den 25-åriga jugoslaven Peter Puaca från Röda Stjärnan. Han sades kosta 7 miljoner kronor och hade en lön på över 100k/månad.
På hans meritlista stod 19 U21-landskamper (12 mål), 6 OS-landskamper, 80 mål under ett år som junior, och 15 mål på hans 10 senaste matcher i sin jugoslaviska klubb, enligt honom själv.
Året innan det så blev han delad skyttekung med Savo Milosevic på 25 mål.
Sven-Göras Eriksson sades rekommendera honom, italienska Genoa ville värva honom, men det blev inte av pga ekonomiska problem, sades det. Istället blev det HIF.

Reine Almqvist, som då var HIF:s tränare, var extremt nöjd med värvningarna (HIF dubbelvärvade ju Petar och Zoran Jovanovski). Åtminstone innan de anlänt. Den käre Reine nästan skälvde av förväntan på träningspassen strax innan Petar och Zoran anlände. Högröd i ansiktet gick han omkring och väntade, och väntade...

Han fick se en stor, välväxt jugge med träningsshorts som satt uppe i armhålorna och som vägrade att värma upp. Hans enda tekniska finess var att han var mästare på att täcka ut bollen över kortlinjen, och blev senare känd för en av dem sämsta filmningarna i allsvenskan i en match mot MFF (2-4).
I HIF har man aldrig sett någon så stillastående och arrogant anfallare.
Under sitt första år i HIF gjorde han sex inhopp och inga mål.
Den största fiaskovärvningen i HIF och förmodligen svensk fotboll var ett faktum.

I februari 1998 blev han intervjuad av Belgrad-tidning där han berättade om sin succé i Sverige, där han kallas för "Svedski Ronaldo" (svenska Ronaldo). Alla helsingborgare älskar honom och nu var klubbar i Spanien och Italien ute efter honom.
Han hade gjort 35 mål och fått ta emot många priser i Sverige.

Inför premiären mot IFK Göteborg gick han brutalt på anfallskonkurrenten Magnus Powell på en träning, varpå hela laget gick på honom. Kort därefter därefter bröt HIF kontrakten med Svedski Ronaldo.

Citera
2008-04-12, 19:52
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent
En riktig goding:

Alla andra kan sluta posta nu, we got a winner!
Citera
2008-04-12, 20:23
Medlem
Nahibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Innan förra hösten skulle jag varit benägen att hålla med...Men efter hans senare del av förra säsongen gör jag inte det...Jävligt dålig valuta för pengarna, men inte den värsta genom tiderna.

nåja, jag tänkte faktiskt mest på hans debutsäsong, men otydligare kunde jag nog inte skriva..

Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Alla andra kan sluta posta nu, we got a winner!

beredd att hålla med!
Citera
2008-04-12, 20:29
Medlem
brenkes avatar
Citat:
En riktig goding:

Hahaha har helt missat den snubben. Men aldrig efter denna läsning

AIK har en bubblare i Khari Stephenson. Kostade väll oss 6-7 mille och vad har han gjort en bra match?
Citera
2008-04-12, 20:38
Medlem
Citat:
En riktig goding:

Haha, givetvis var det HIF. Ingen som vet om filmningen är bevarad i form av rörande bilder? Skulle ju vara guld att ha och kunna sitta och skratta åt .
Citera
2008-04-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldChamp
Haha, givetvis var det HIF. Ingen som vet om filmningen är bevarad i form av rörande bilder? Skulle ju vara guld att ha och kunna sitta och skratta åt .

Fråga Erikbe, han kan plocka fram det mesta ur sina arkiv...
Citera
2008-04-12, 21:49
Medlem
bluetramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Gillespie
Vad hette den andra jeppen som värvades samtidigt som Mamadou "Big Mama" Diallo? Crossa? Han skulle ju enligt Ola Andersson vara en ny Hernan Crespo, men floppade rejält. Minns också ett reportage i Fotbollskväll där man fick följa Big Mama under en dag i "Lilla London", där han besökte afrikanska hårsalonger och annat. Mycket underhållande.

Bajen har självklart en del fantastiska värvningar bakom sig. Förutom juggarna så minns jag den supertekniske Elvis. Var är han nu tro? Har för mig att han var uppe en vända i Östersund efter äventyret i Stockholm. Efter det har det dock varit väldigt tyst.

//Saxat från www.barbaren.com//

BARABEN MINNS- Martin Crossa

Många minns säkert uruguayanen Martin Crossa som trots ett namn som skulle kunnat ge upphov till rubriker så som "Blåvitt crossade Djurgården" aldrig blev någon succé i IFK. Han värvades till säsongen 2003 tillsammans med "Big Mama" eftersom IFK hade det tunnt på anfallssidan vid den tiden. Crossas facit i Blåvitt stannade på 14 matcher och 2 mål (båda i cupen).

Men vart tog Martin Crossa vägen sedan? Efter säsongen 2003 fick Crossa som bekant inget nytt kontrakt av IFK och vände då hem till sydamerika och CD Everton i Chile. Från Chile bar flyttlasset därefter till belgiska Lierse. Men efter att bara fått spela 4 ligamatcher och inte gjort något mål för Lierse under hela förra säsongen (2004/05) så fick Martin inget nytt kontrakt och begav sig hem till Uruguay och tillbaka till Miramar Misiones, samma lag som han spelade i under 6 säsonger innan han värvades till IFK.
Citera
2008-04-13, 14:56
Medlem
olllies avatar
Polacken i MFF... vad hette han? Sypnievski? Katastrof...

Estländaren i HIF.. Neemelo

edit: med reservation för framtida inlägg så kan jag tillägga att Igor Sypniewski var stekhet i HBK året innan han gick till MFF, vad som hände sen är för många ett mysterium. Så i relation till förväntningar kan man väl kalla Igors övergång för en stor flopp
Senast redigerad av olllie 2008-04-13 kl. 15:01.
Citera
2008-04-13, 15:02
Medlem
Bungies avatar
Min första tanke går till den forna, tjocka Kalmar FF brassen som var där för ett antal år sedan. Jag kan inte svara på om det var första brassen i laget men nära på.

Oduglig var han i vilket fall som helst.

Någon som vet namnet på honom?
Och nej, jag menar inte "Tjocka feta Dede".

Edit: Fetstil. "Ett par" till "ett antal".
Senast redigerad av Bungie 2008-04-13 kl. 15:05.
Citera
2008-04-13, 15:26
Medlem
zzwampens avatar
Fabio?
Citera
2008-04-13, 15:30
Medlem
Bungies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Fabio?

Nej, Fabio var väl den ljusa Brasilianaren som åkte hem mitt under pågåendesäsong förra (?) året väl? Den jag talar om är mörk i hyn.

Edit:

Efter viss efterforskning har jag nu fått fram ett namn på idioten som brydde sig mer om att pusha på publiken än att spela fotboll.

Alyson Marins Marendez!

Han var för övrigt KFFs första brasse som jag förutspådde.
Senast redigerad av Bungie 2008-04-13 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in