Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-12, 05:50
  #1
Medlem
meowths avatar
Inspirerad av Aiolos tråd om Filippinerna (http://www.flashback.org/showthread.php?t=347682) skapar jag nu en om södra Kina.

Södra Kina öppnades först upp till omvärlden genom olika reformer under slutet av sjuttiotalet. Bortsett från Shanghai och alla megastäder som nyligen poppat upp så har södra Kina varit det mest utvecklade delen av Kina.

Blev klar med gymnasiet, ville inte vara ett får (bää) som alla andra och bestämde mig att ta en titt på om man verkligen behöver plugga så mycket. Kina hör man mycket om på nyheterna och har dubbats som "världens nästa supermakt", "ett ekonomiskt mirakel", mm. Valet var självklart.

Bodde en månad i huvudstaden Beijing, men tyckte inte om det eftersom luften var dålig (himmlen grå de flesta dagarna) och det var konstant trafikstopp vilket gjorde taxin dyr och tidskrävande.

Flyttade sedan ned till Zhuhai, en mindre stad i Guangdong-provinsen. Zhuhai är bredvid det förredetta portugisiska kolonin Macau, det är bara att gå över gränsen om man vill dit. Zhuhai är också nära Hong-Kong, det tar snäppet mer än en timme med båt. Zhuhai är inte lika utvecklad som det futuristiska Shenzhen, men då dess geografiska situation är så bra har huspriserna ökat 2-3 ggr de senaste 5 åren.

Vädret är subtropiskt, ganska varmt och vått. Majoriteten av alla har dock AC. Just nu sitter jag i kalsonger och skriver medans vännerna i Sverige fortfarande fryser.

Utbud & Priser

Har bott här ca. 6-7 månader. Bor i en hyrd lägenhet på ca. 50m2 (om man räknar som i Sverige) på 27 våningen av ett 28-våningsbyggnad, högsta byggnaden i området. Hyran ligger på ca 2100 SEK (inkl vatten, el) i månaden och vi har tillgång till vakter 24/7. De nedre 5 våningarna av byggnaden tillhör ett shoppingcenter. Bor väldigt centralt med hav- och bergsutsikt. 5 min gångavstånd till det fräsha japanska köpcentret Aeon Jusco & McDonald's, 4 min till KFC, 1 min till taxi, 5 min till havet och ca. 20 min till stranden.

Mat kan vara både billigt och dyrt. Att äta ute kostar budgetmat under 10 SEK, vanligt runt 60, och lyx över 200. McDonald's och KFC kostar runt 20 SEK för en meny. Förutom alla de kinesiska köken finns även thai, koreansk, japansk, indisk och amerikansk mat. Finns en liten restaurang bara nedanför huset som endast gör boxed foods, och där kostar det 6 SEK för en box med ris och tre rätter samt kantonesisk soppa.

Nattlivet är mycket bättre än Sverige. Finns en bar street med massor av klubbar, så det är bara att hoppa runt. Finns även ströklubbar lite här och där. Det finns inget som heter krogkö här, inte heller entréavgift. Vakterna tittar inte misstänktsamt på legg utan välkommnar en med "Welcome boss". Inredningen är alltid mycket bra, och det finns alltid någon typ av underhållning (dansande flickor). Priserna är ca. hälften av de i Sverige. Det är vanligt att man köper en hel flaska whisky för ca. 500-600 (Black Label, Chivas är populära här) och bladar med ginger ale, röd thé eller sparkling water. Finns en bar som ägs av en fet man från Kanada (fd. engelsklärare) som är relativt billig, men stämmningen är mindre bra då det bara är medelålders vita män som hänger där. Efter fest är det rutin att man drar och äter något. McDonald's har öppet 24/7, men föredrar att äta på en av de många BBQ-stånd som sätts upp när mörkret faller. Där finns BBQ revben, lamm, kyckling, grönsaker mm. Ölen på stånden är billiga på ca. 3-4 SEK för en 600ml.

Vet att det är många som vill göra något liknande och att jag säkert missat en massa, och besvarar gärna frågor.
__________________
Senast redigerad av meowth 2008-04-12 kl. 05:54.
Citera
2008-04-12, 07:44
  #2
Medlem
ThePhilss avatar
Intressant !

Hur tycker du att kineserna är gentemot dig som expat?
Är man som expat en ständig måltavla för olika scams osv?
Är polisen genom korrumperad?
Vad kostar labour/arbetskraft.... ex om du skulle vilja ha en live in maid, chaufför, yardboy eller nanny.

Mvh
ThePhils
Citera
2008-04-12, 08:01
  #3
Medlem
Låter verkligen som en kul, spännande och annorlunda plats att bosätta sig på!

Har du jobb? Är det lätt att få jobb? Är det bra löner?
Citera
2008-04-12, 08:09
  #4
Medlem
Wittgensteins avatar
Är också nyfiken på jobbfronten. Och på hur långt man klarar sig med engelska.
Citera
2008-04-12, 08:14
  #5
Medlem
shizzles avatar
Sånna här trådar är alltid intressanta!
Kan du kinesiska? Är det många vita som bor där? Vad har du för framtidsplaner?
Citera
2008-04-12, 08:52
  #6
Medlem
meowths avatar
Hur tycker du att kineserna är gentemot dig som expat?
Mina föräldrar är från Kina, så på utsidan ser man ingen skillnad. När de väl vet att jag kommer från "väst" brukar de bli glada att vara med mig, bjuda på mat, fest, och lite "annat". Jag är 18, men bekantskapskretsen går upp ända till 40 år.

Är man som expat en ständig måltavla för olika scams osv?
Mest på turisttäta platser, vanliga kineser är ganska ärliga.

Är polisen genom korrumperad?
Bråkade med min flickvän och fick tillkalla polis, polismannen verkade helt schysst.

Vad kostar labour/arbetskraft.... ex om du skulle vilja ha en live in maid, chaufför, yardboy eller nanny.
Maid kostar ca. 1000-1500 SEK i månaden, dock måste man hitta via kompisar för att vara säker. Arbetskraft med högskoleutbildning kostar 1200+ (average 2000). Zhuhai är inte direkt någon billig stad, då otroligt många rika bor här. Att staden ligger nära Guangzhou, Shenzhen, Hong-Kong och Macau gör det inte billigare heller.

Har du jobb? Är det lätt att få jobb? Är det bra löner?
Det är enkelt för västerlänningar att klara sig. I värsta fall kan man skaffa jobb som engelsklärare på dagis och få hyffsat (by Chinese standards) lön på ca. 5000/mo.

Är också nyfiken på jobbfronten. Och på hur långt man klarar sig med engelska.
Engelska klarar man sig på de större ställena. De flesta unga kan engelska och ställer gärna upp.

Kan du kinesiska? Är det många vita som bor där? Vad har du för framtidsplaner?
Jag kan prata Mandarin men inte läsa eller skriva, då jag är i Guangdong-provinsen hjälper det inte så värst mycket då man huvudsakligen pratar Kantonesiska. Det är många vita som bor här, de flesta är dock medelålders. De är antingen engelsklärare eller expats. Vi har ett eget webbcommunity (http://zhuhai.expat9.com) som du kan kolla in. I framtiden är jag en högt uppsatt chef på något multinationellt företag eller egenföretagare. Man blir verkligen inspirerad, överallt runt omkring en finns historier om hur folk lyckats här.

Min kompis från Sverige är också här, han kom från ca. 2 månader sen och verka trivas fastän han inte kunde språket innan han kom, men han lär sig snabbt.
__________________
Senast redigerad av meowth 2008-04-12 kl. 08:58.
Citera
2008-04-12, 08:56
  #7
Medlem
Josip_Brozs avatar
Jag bor också i samma stad som Meowth

Hej,

Jag bor också i Södra Kina och allt vad Meowth har sagt stämmer. Det är bra uteliv och billig och god mat.

Det finns rätt så stor "expat" community här och några barer som inriktar sig till dem med mestadels Australiensisk klientel.

De flesta utlänningar jobbar som engelska lärare och då tjänar ca 6000 SEK i månaden och det räcker länge i den här delen av Kina.

Nattlivet är kul roligare än Sverige och klimatet är ett stort plus.

Jag bor själv i samma byggnad som Meowth på 13 våningen.....
Citera
2008-04-12, 09:04
  #8
Medlem
Josip_Brozs avatar
Språk i Södra Kina

De flesta i hela Kina kan inte tala engelska. Fast språk är oftast inte ett så stort problem eftersom man kan använda kroppspråk och så.

Annars finns möjlighet att lära sig Kinesiska och inte betala. Många Kineser är mer än villiga att lära dig kinesiska i utbyte att de får träna sin engelska.

Själv gick jag till det lokala Sun Yat Sen university och träffade några kinesiska tjejer som ville lära mig Kinesiska.

Det är ett kul sätt att lära sig ett nytt språk gå till närmaste universitet
Citera
2008-04-12, 09:08
  #9
Medlem
Wittgensteins avatar
Är kinesiska brudar lätta att få i säng? Eller hamnar man på "tillrättavisningsanstalt" om man som utböling vidrör det inhemska feminina klientelet?
Citera
2008-04-12, 09:16
  #10
Medlem
meowths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Är kinesiska brudar lätta att få i säng? Eller hamnar man på "tillrättavisningsanstalt" om man som utböling vidrör det inhemska feminina klientelet?
Det finns de som är enkla som diggar vita män fett.Tjockisen med baren har suttit på rejält många, kan inte fatta det. Dock är dessa oftast average, lite fula.

Om man vill ha kvinnor av högre kvalitet måste man ha lite game och visa social status. Min flickvän är f.d. modell, har även en annan f.d. modell som diggar mig fett i Guangzhou. Det är inte som i Sverige, mannen betalar alltid för allt och förväntas ge presenter, bjuda på resan när man reser tillsammans, etc. Då man bara får ha ett barn och pga. den nyfunna rikedomen är flickorna här lite bortskämda, som princessor.

Förresten, det är ganska nära och billigt till BKK Thailand (under 1000 SEK tur/retur), man kan passa på att dra dit om man väl kommer till Zhuhai.
__________________
Senast redigerad av meowth 2008-04-12 kl. 09:22.
Citera
2008-04-12, 11:35
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av meowth
Har du jobb? Är det lätt att få jobb? Är det bra löner?
Det är enkelt för västerlänningar att klara sig. I värsta fall kan man skaffa jobb som engelsklärare på dagis och få hyffsat (by Chinese standards) lön på ca. 5000/mo.
Vad finns det annars man kan göra?
Är det så att man har lättare att få ett vanligt knegarjobb om man är västerlänning? De betalar jävligt illa då va?
Citera
2008-04-12, 13:52
  #12
Medlem
ThePhilss avatar
Keep up the good work meowth !
Har en känsla av att den här tråden kommer att bli till stor hjälp för många..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f656915

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback