Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-28, 18:13
  #709
Medlem
Intressant tråd

Många lär väl dra Muhammed Ali, Air Jordan eller varför inte Björn Borg?

Men jag läste någonstans att om man slår ihop all statistik, alla tävlingar han vunnit och alla djur och gladiatorer han besegrat etc, så är den ökände romerske kejsaren Commodus, så finns det forskare som skulle hävda att denne är den främste atleten i historien. Att tävla gladiator var en sjuk sport.

Här hittade jag infon:
https://rense.com/general81/great.htm

Personlig favorit om det är relevant är nog ändå Eddy Merckx.
Citera
2020-05-28, 20:13
  #710
Medlem
seaworthys avatar
Messi eller Gretzky. Men största ”stjärnan” för mig som växte upp på 80 och början av 90-talet så klingar nog Maradona högst.

Främsta Atlet säger jag Bolt eller Phelps. Dom är liksom utvecklade för att prestera i sina sporter
Citera
2020-05-30, 08:48
  #711
Medlem
Belavias avatar
Ben Johnson, hands down!
Största sprintfenomenet ever.

Ja, han var dopad, men det var ALLA. Och det är även alla idag, men metoderna är mycket mer utvecklade och raffinerade för att dels undvika att åka dit, dels för att boosta kroppen maximalt.

Dagens diet, kost, blod och näringslära överträffar 80-talsdopingen med råge, även om dagens stjärnor klarar pissproven.

Ben Johnson sprang före revolutionen av banor. Banorna var superslöa. Ändå sprang han på 9.79 avstannande med näven upp i luften i OS 1988(Seoul).

Han åkte dit, men ALLA i hans startfält hade tagit samma sak, och säkert käkat mer av förbjudna preparat. Man var ute efter att hänga Ben då han vann. Man ville ha politiske korrekte Carl Lewis som affischnamn för track n fields! Sedan var reklamkontrakt och annat inblandat. Man ville inte ha en frispråkig "arbetargrabb" som stjärna. Sedan var han inte amerikan, det gick inte för sig på den tiden, i slutet att kalla kriget, då USA prompt skulle vara störst bäst och vackrast.

Ben Johnson är störta idrottsstjärnan alla kategorier alla sporter. Fy helvete vilken sjuk övermänsklig jävla talang han hade. Kan inte se vissa av hans lopp utan att börja gråta. Sån jävla genialitet i varje rörelse, varje steg.
__________________
Senast redigerad av Belavia 2020-05-30 kl. 09:05.
Citera
2020-05-30, 13:40
  #712
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
För mig är det ingen tvekan, det är Stefan Schwarz, den gamle mittfältaren!

Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Ben Johnson, hands down!
Största sprintfenomenet ever.

Nej, nu får du bestämma dig. Är det Schwartz eller Johnson som är störst?
Citera
2020-05-30, 13:49
  #713
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Nej, nu får du bestämma dig. Är det Schwartz eller Johnson som är störst?

Hehe, jag tänkte av någon anledning att det bara handlade om fotboll vid första svaret.

Schwarz är störste fotbollsspelaren genom tiderna, medan Ben Johnson är den STÖRSTE alla sporter och kategorier inräknat.
Citera
2020-11-29, 19:31
  #714
Medlem
Såg på Mike Tyson - Roy Jones tidigare i dag och kom att tänka på de främsta atleterna of all time alla kategorier. Jag är inte överdrivet intresserad av boxning men jag skulle vilja säga att Mayweather är åtminstone solklar topp 5 på en sån lista. 50-0 i record, dvs han har inte förlorat en enda match och slog dessutom världens bästa MMA fighter Mcgregor 2017. Fjärde högst betalda atlet sammanräknat hela karriären (inkl. intäkter från reklam och liknande), och han låg också solklar etta på högst betalda atlet en lång, lång period i sin prime. Michael Jordan toppar för övrigt den listan med hissnande 2 miljarder dollar.

Topp 15-lista för mig om man tar i beaktning hur stor sport de utövat, dvs att vara proffs i fotboll väger tyngre än att vara proffs i t.ex. innebandy. Jag tar dessutom bara med en atlet per idrott i min lista.

1. Michael Jordan
2. Floyd Mayweather
3. Usain Bolt
4. Cristiano Ronaldo (ja, han är bättre än Messi i min bok).
5. Michael Phelps
6. Tiger Woods
7. Michael Schumacher
8. Roger Federer
9. Barry Bonds (hela 762 homeruns under sin karriär vilket är flest någonsin i MLBs historia)
10. Wayne Gretzky
11. Tom Brady
12. Lance Armstrong (skulle kommit högre upp om det inte vore för dopingskandalen, men han förtjänar fortfarande en plats på min lista)
13. Javier Sotomayor (innehar fortfarande världsrekord i höjdhopp på 2,45)
14. Jan Ove Waldner
15. Carl Lewis

Men såklart supersvårt att jämföra flera olika sporter, men ganska nöjd med den listan.
__________________
Senast redigerad av next-chapter 2020-11-29 kl. 20:02.
Citera
2020-12-01, 13:47
  #715
Medlem
Zlatan är den störste idrottsmannen genom tiderna.
Citera
2020-12-01, 15:56
  #716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Zlatan är den störste idrottsmannen genom tiderna.

Vad baserar du det på? Tycker han är en av de bästa fotbollsspelarna genom tiderna, men absolut bästa atleten alla kategorier? Nja, det håller jag inte med om. Bara inom fotbollen tycker jag både bl.a. Ronaldo, Messi, Iniesta mf.l. kan rankas snäppet högre. Till exempel har han inte vunnit Ballon dor en enda gång, inte ens silver eller brons likt ovannämnda.
__________________
Senast redigerad av next-chapter 2020-12-01 kl. 15:59.
Citera
2020-12-01, 17:00
  #717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Vad baserar du det på? Tycker han är en av de bästa fotbollsspelarna genom tiderna, men absolut bästa atleten alla kategorier? Nja, det håller jag inte med om. Bara inom fotbollen tycker jag både bl.a. Ronaldo, Messi, Iniesta mf.l. kan rankas snäppet högre. Till exempel har han inte vunnit Ballon dor en enda gång, inte ens silver eller brons likt ovannämnda.

Inom fotbollen är han nr 1. Större än Maradona, Pele och Johan Cruyff tillsammans. Se bara på hans meriter inom VM, EM och Champions League...
Citera
2020-12-01, 19:03
  #718
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Inom fotbollen är han nr 1. Större än Maradona, Pele och Johan Cruyff tillsammans. Se bara på hans meriter inom VM, EM och Champions League...
När tog han VM-guld?
Citera
2020-12-01, 22:22
  #719
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Inom fotbollen är han nr 1. Större än Maradona, Pele och Johan Cruyff tillsammans. Se bara på hans meriter inom VM, EM och Champions League...

Du är inget bra troll
Citera
2020-12-07, 23:21
  #720
Medlem
Ni experter inom sportens värld historiskt sett. Var Muhammed Ali större än Mayweather inom boxning trots Mayweathers helt makalösa record? Och hur bra var egentligen Bruce Lee? Väntar mig inget svar på den frågan, men ställer den ändå utifall att det är någon fantast härinne som kan svara på den frågan. Jag vet nämligen att för sin viktklass var just Bruce Lee den absolut bästa i sin tid, hans reflexer var snudd på utomjordiska. Men han har själv sagt faktiskt att om han hade mött just Muhammed Ali skulle han förmodligen förlora pga. hans låga vikt i jämförelse med Ali. I vilket fall som helst jag ser Bruce Lee lite som en stamfader till kampsportens födelse och frammarsch, det var många som såg upp till honom och ville efterlikna hans balla moves och "tricks", och därav fick man upp ögonen för hela kampsportsgenren, både boxning, karate, judo, kravmanga, "ninjasmoves" och liknande. Det var som att Lee hade gjort kampsport till något coolt och häftigt genom sina framträdanden på främst bioduken, och folk började plötsligt försöka imitera häftiga moves på skolgårdens raster de sett honom göra, något man aldrig gjort tidigare. Främst i Asien började kulturen växa sig större, men snart slog "hysterin" till även i USA och övriga världen. Karate Kid blev till exempel en dundersuccé när den kom ut, men vore det inte för Bruce Lee-eran hade den filmen förmodligen aldrig ens blivit påkommen att produceras. Än mindre en succé. Rättare sagt kanske var det Bruce Lee som var föregångaren till modern kampsport som väl knappast sågs på som en sport per se när han levde. Men hursom, om Bruce Lee hade vägt ca 20-30 kg till i kroppsmassa, främst muskler då men även lite fettmassa som är oundvikligt om man vill bli stor. Ja, då vet i katten om han inte rentav kunde slått en världsmästare som Muhammed Ali om de levt samtidigt och tävlat mot varandra. Han hade i alla fall, tror jag, varit en stor kandidat i högsta grad till att vinna titlar 2020 mot dagens proffs inom boxning och eventuellt andra kampsporter som karate och judo med en bra coach och finslipning av sina kvalitéer. Åtminstone hade han nog lyckats i de lättare viktklasserna, för reflexerna han hade var verkligen sinnessjuka!

Men jag är 90-talist och har således bara kunnat se och läsa i efterhand vad gäller historiska idrottsmän och deras presentationer - och av den anledningen ser jag föga förvånande saker och prestationer ur ett mer modernt perspektiv, och därav Mayweather som etta inom boxning även om han kanske inte varit absolut störste inom sporten genom alla tider.

Sen kom jag f.ö. att tänka på Tony Hawk också inom skateboarding. Han satte verkligen ett avtryck för sporten och vore det inte för honom (och raden av TV-spel) han var med och lanserade tror jag sporten knappast kommit att bli en OS-sport nästa år (om Coronan inte sätter stopp för det 2021 likväl vill säga).

Så sett till hur väl stora idrottsmän varit med och utvecklat "sin" sport till att bli världsstor sådan är ju både Bruce Lee och Tony Hawk namn som förtjänar att nämnas. Men som nämnt, det klingar tyvärr inte lika högt att vara proffs i mindre sporter som skateboard, snowboard, karate, orientering och innebandy m.m. jämfört med bl.a. fotboll och basket.

Sen måste ju understrykas att sporter utvecklas likt allt annat hela tiden med åren, och om säg en hockeyspelare åker runt i de senaste Reebok-grillorna för femsiffriga belopp och spelar med den senaste nyutgivna Bauer-kompositklubban värd tusentals kronor m.m. är det ju såklart givet att en spelare 2020 har bättre förutsättningar än vad en spelare på 80-talet hade. Så så sett hade varit högintressant att se t.ex. Gretzky i sin prime spela en match i NHL 2020 med modern utrustning och med bättre spelare på isen - hade han då varit lika bra, bättre eller sämre än säg Sidney Crosby som är världens bästa center i dag? Svår fråga. En annan Penguin-gud är annars Mario Lemiuex som av många är snäppet större än självaste Gretzky, men jag har för dålig koll på historisk hockey för att kunna uttala mig om det kanske rentav är sant att han var ännu lite bättre. Nedan skriver jag lite av min syn vad gäller just stora atleter inom ishockeyn.

Främsta hockeyspelarna genom tiderna:

Det s.k. "Best NHL player ESPY Award" som delats ut sen 1993 (utsedd av experter) har hela 8 st (!!) tilldelats Sidney Crosby, vilket är överlägset flest. Bästa minnet jag har av honom är när han avgjorde OS-finalen 2010 mot USA i förlängningen (2-3). Vem skulle avgjort den historiska finalen mellan just Kanada och lillebror USA (inom ishockey) om INTE just Crosby den matchen?! Crosbys record är f.ö. helt makalöst om man kikar på hans Wiki-sida. Bl.a. 3 Stanley Cup-guld, 2 OS-guld, 1 VM-guld och 1 JVM-guld. Även yngsta NHL-spelaren någonsin att göra 100+ poäng i en grundserie (102 poäng som blott 18 åring, hans första säsong i NHL där han också gick som #1 i draften inför säsongen). Sen dess har han spelat i Pittsburg Penguins samtliga säsonger och lär nog också göra fram tills pensionen. Tredje yngsta spelare att nå 500 poäng i NHL (några veckor innan sin 23-års dag. Wayne Gretzky är som många vet den absolut yngsta att nå 500 poäng i NHLs historia, och "Commodus"-bjässen Mario Lemiuex är den nästyngsta att nå den milstolpen. Lemiuex ligger också tvåa vad gäller bästa årliga spelare på ESPY Awards lista med 3 utmärkelser (men då var han som bekant en gigant inom sporten redan innan 1993 då priset började delas ut). Ovechkin har dock kammat hem de senaste två årens titlar som bästa spelare, troligen pga. skadebekymmer Crosby dragits med senaste tiden om jag får gissa, annars hade han eventuellt vunnit minst ett av de åren.

Vill vidare passa på att nämna ishockeyns kanske främste målvakt genom tiderna: Dominik Hasek. Det finns få sporter om ens någon där målvakten har så stor roll till lagets framgångar som inom ishockey. I fotboll spelar t.ex. samtliga spelare 90 minuter och en målvakt mottar oftast typ endast 5 skott på mål per match. I hockey är det den enda spelaren som är på planen varenda minut, med undantag för när han plockas eller byts ut såklart, och en vanlig jämn match får han runt 30-40 skott på mål mot sig. En riktigt bra målvakt är m.a.o. A och O för att vinna matcher och mästerskap. Hasek är den enda målvakt som blivit utnämnd till ligans bästa spelare (ESPY Award) mer än en gång (säsongerna 1998-1999 och 1999-2000). Han har vidare den absolut högsta räddningsprocenten i NHLs historia sammanräknat alla matcher, hela 92,23 %, respekt! En stor kugge inom sporten, han var bl.a. förstemålvakt i Red Wings 2001-2002 när de var som störst och vann Stanley Cup med ikoner som Lidas, Igor Larionov, Chris Chelios, Shanahan, Brett Hull, Fedorov mf.l. Och även den lite bortglömde svensken men ack så duktig Fredrik Olausson. I landslaget var Hasek under sin storhetstid tillsammans med framförallt Jaromir Jagr, Milan Hejduk och Patrik Elias de absolut största ikonerna. När Tjeckien tog hittills enda OS-guld 1998 i Nagano, Japan, höll han nollan i finalen mot Ryssland som de vann med 0-1. Ska sägas också att i semifinalen mot Kanada som slutade 1-1 och gick till straffar räddade Hasek samtliga 5 straffar - noterbart där är att straffläggningen petades både Steve Yzerman och självaste Wayne Gretzky från att slå en straff för Kanada. På en lista gjord av experter med de absolut främsta spelarna genom tiderna under ett enda specifikt OS i ishockey - ja, där toppar den gode Hasek den listan med sitt deltagande i OS 98: "Hasek to the castle" sjöng tjeckiska supportrar efter att de vunnit guld det året som stora underdogs (d.v.s. de åsyftade att han förtjänade en plats i Pragues Castle, där landets president sitter, för sina insatser), vore det inte för hans briljans det mästerskapet hade de troligen inte ens tagit medalj. Lidas presentationer OS 2006 ligger f.ö. tvåa på vederbörande lista och Martin Brodeur trea OS 2002 när han ledde Kanada till guld.


Kom lite off track här, men tillbaka till där jag började:

Bruce Lee och Muhammed Ali var under sin storhetstid ännu större än vad Mayweather var inom boxningen, men jag ogillar att gå tillbaka FÖR långt i tiden när jag ser till de största atleterna någonsin i en specifik idrott. I modern tid är den gode Floyd åtminstone den bästa boxaren med 50-0 i record. Credit måste såklart ges till de stora ikonerna som var med och utvecklade sporten/sporterna förr i tiden, annars hade de kanske inte varit så stort och så många proffs och amatörer, likt publikintresse det gör i dag. Tony Hawk är precis som Bruce Lee, lite av en stamfader till skateboardsporten som han hjälpt till att faktiskt bli en OS sport från och med nästa år, det ska han ha cred för! Han har dessutom ökat mitt och många andras intresse för sporten med alla TV-spel han är front för (Tony Hawk, Tony Hawk 2 m.fl.) Utan att ha någon superkoll på tävlingsresultat och meriter inom skateboard vågar jag ändå sticka ut hakan och säga att Tony Hawk är tidernas största inom sporten. Tyvärr är det väl ändå fortfarande en för liten sport för att han ska kunna platsa på en lista över de främsta idrottsmännen genom tiderna alla kategorier, precis som t.ex. Niklas Jihde även om han var en superb innebandyspelare.

Sen ishockeyn då. Det är globalt sett inte en jättestor sport det heller faktiskt och kvalar inte ens in på en topp 10-lista över världens största sporter sett till utövare på proffsnivå, amatörnivå, publikantal, löner, TV-sändningar etc. Det är "bara" stort i USA, Kanada, Ryssland, Skandinavien, några få länder till i Europa som Tjeckien och Schweiz samt "halvstort" i några ytterligare länder som Japan, Kina, Ungern, UK m.fl. Men trots det ändå en relativt stor sport jämfört med bl.a. Skateboard, snowboard,orientering och innebandy m.fl.
__________________
Senast redigerad av next-chapter 2020-12-08 kl. 00:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback