2008-04-08, 21:54
Medlem
Det har ju som bekant startat en relativt ny matlagningsserie på 4an, "Kockduellen" tror jag den heter, jag zappade lite mellan olika kanaler och fick på det programmet... Det var den gången då Martin Lidberg deltog, det var också ifrån det gula köket jag fick min inspiration;

Chilistekt lax! Med diverse tillbehör, det var vad han (kocken) gjorde.

Jag testade därför att chilisteka min lax, med mos till, helt sanslöst gott, kan absolut rekommenderas!
Citera
2008-04-08, 22:15
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champine
Det har ju som bekant startat en relativt ny matlagningsserie på 4an, "Kockduellen" tror jag den heter, jag zappade lite mellan olika kanaler och fick på det programmet... Det var den gången då Martin Lidberg deltog, det var också ifrån det gula köket jag fick min inspiration;

Chilistekt lax! Med diverse tillbehör, det var vad han (kocken) gjorde.

Jag testade därför att chilisteka min lax, med mos till, helt sanslöst gott, kan absolut rekommenderas!

llägger man laxen i någon marinad då innan eller häller man i chilisås i stekpannan
Citera
2008-04-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
llägger man laxen i någon marinad då innan eller häller man i chilisås i stekpannan
No no, jag gjorde i alla fall så att jag bara la laxen som den var i stekpannan, och kryddade rejält med chilipulver.
Citera
2009-02-12, 10:18
Awaiting Email Confirmation
gjorde samma sak nyss, 4 laxfiléer, smör i pannan hackade upp en chilifrukt å brynte i smöret först sen i med filéerna å salt å chilikrydda

GOTT
Citera
2009-02-12, 10:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nil_fisk
gjorde samma sak nyss, 4 laxfiléer, smör i pannan hackade upp en chilifrukt å brynte i smöret först sen i med filéerna å salt å chilikrydda

GOTT
Testa det här nästa gång:

Värm neutral olja i en liten kastrull. Till 2 laxbitar så räcker det med 2½ msk olja. Lägg i 2 tsk chiliflakes och dra av värmen. Låt chilin verka i ca 10 minuter. Sila av.

Halstra laxen, koka potatis med dill i. Släng i lite rumstempererat smör i potatisen (i kastrullen) och slunga runt några ggr. Servera laxen med den dillkokta och smörslungade potatisen och strila över chilioljan över laxbitarna. Garnera med några citronklyftor.

~Paul~
Citera
2009-02-12, 16:22
Medlem
Proffsdebattors avatar
Gjorde något liknande till lunch idag som var rätt enkelt om man förebereder osten dagen innan. Färsk tagliatelle och kallrökt lax som jag halstrade och strödde över lite röd chili. Färskost (av gräddfil och fil som fick rinna av sedan morgonen) smaksatt med hackad jalapeno, hackad vitlök och schalottenlök. La på en lite hackad gräslök och serverade med en bier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in