Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2012-04-04, 10:04
  #37
Medlem
Dog idag 79 år gammal.
Citera
2012-04-04, 10:55
  #38
Medlem
Jag blev rejält sorgsen då jag läste att Bertil Ströberg avlidit. Hoppas att rättsmedvetna personer tillsammans med överste Ströbergs anhöriga orkar fortsätta kampen för upprättelse för den justitiemördade Ströberg.

Mina tankar går idag till hans hustru Marianne och övriga anhöriga.
Citera
2012-04-05, 13:14
  #39
Avstängd
Flaxx08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Kan du överhuvudtaget motivera ditt påstående?

Ja, det kan jag. Om du orkar läsa.

http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20010280.PDF
Citera
2014-03-23, 19:19
  #40
Medlem
Troians avatar
P3 dokumentär kommer köra ett program om BS i vår.
Citera
2014-04-01, 08:05
  #41
Medlem
The_Aces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
P3 dokumentär kommer köra ett program om BS i vår.

Och nu är den släppt:
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2519
Citera
2014-04-06, 11:10
  #42
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le Carré
Bertil Ströberg som dömdes för spioneri på mycket lösa grunder. Skulle det inte nu efter murens fall gå att utreda om det inte i själva verket var en komplott av den polska/ryska säkerhetstjänsterna?

Bertil Ströbergs historia om att han ville hjälpa en okänd man är visserligen osannolik MEN VARFÖR skulle polska ambassaden vilja hjälpa SÄPO att sätta fast en spion? Det finns i huvudsak tre anledningar till det så som jag ser det:

1) Varken SÄPO eller Warszawapakten hade Bertil Ströberg på sin lönelista och ingen av dem kunde därför vara säker på att denna "walk in" inte jobbade för den andra sidan som desinformatör.

2) Warszawapakten ville skydda en annan agent genom att sätta dit Bertil Ströberg. Sven Roland Larsson var ju ett alias som hade använts flera årtionden tidigare. Genom att binda Sven Roland Larsson till Bertil Ströberg sådde man ett tvivel i huvudet på den svenska säkerhetstjänsten. Frågan man kan ställa sig är varför SÄPO så lättvindigt litade på polska ambassadens uppsåt?

3) Bertil Ströberg var spion och när warszawapakten insåg att agenten var bränd hjälpte man SÄPO för att på det sättet ta avstånd från honom.

Svaret borde ligga hos SÄPO eftersom de vet hur turerna gick. Varför grep man Ströberg så snabbt? Borde man inte ha dokumenterat det hela bättre, om inte för bevisvärde så för att man kanske kunde ha funnit andra värdefulla kopplingar? Stig Bergling lär knappast ha varit den enda ryska spionen på SÄPO om vi säger så. Fanns det en spion på SÄPO i beslutsfattande position kan man tänka sig att det var en setup.
__________________
Senast redigerad av rootbit 2014-04-06 kl. 11:45.
Citera
2014-04-09, 15:32
  #43
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Bertil Ströbergs historia om att han ville hjälpa en okänd man är visserligen osannolik MEN VARFÖR skulle polska ambassaden vilja hjälpa SÄPO att sätta fast en spion? Det finns i huvudsak tre anledningar till det så som jag ser det:

1) Varken SÄPO eller Warszawapakten hade Bertil Ströberg på sin lönelista och ingen av dem kunde därför vara säker på att denna "walk in" inte jobbade för den andra sidan som desinformatör.

2) Warszawapakten ville skydda en annan agent genom att sätta dit Bertil Ströberg. Sven Roland Larsson var ju ett alias som hade använts flera årtionden tidigare. Genom att binda Sven Roland Larsson till Bertil Ströberg sådde man ett tvivel i huvudet på den svenska säkerhetstjänsten. Frågan man kan ställa sig är varför SÄPO så lättvindigt litade på polska ambassadens uppsåt?

3) Bertil Ströberg var spion och när warszawapakten insåg att agenten var bränd hjälpte man SÄPO för att på det sättet ta avstånd från honom.

Svaret borde ligga hos SÄPO eftersom de vet hur turerna gick. Varför grep man Ströberg så snabbt? Borde man inte ha dokumenterat det hela bättre, om inte för bevisvärde så för att man kanske kunde ha funnit andra värdefulla kopplingar? Stig Bergling lär knappast ha varit den enda ryska spionen på SÄPO om vi säger så. Fanns det en spion på SÄPO i beslutsfattande position kan man tänka sig att det var en setup.

Finns många frågetecken i detta, men har lyssnat på dokumentären tre gånger nu och låter det inte konstigt att man skapar så bra kontakt med en person som man bara träffat i någon timme?.
Enligt mig så borde en person i Ströbergs kaliber som högt uppsatt officer ha fattat att något var jäkligt konstigt och kalla kriget var fortfarande kallt och svenska militären hade nog varnat officerare inte bara en gång för sådana händelser!.
November-brevet är intressant också, vem skickade det och varför?
Och tyvärr agerade SÄPO alldeles för snabbt, hade man vart kalla och väntat så kanske man lyckats nysta upp detta, men det var kalla kriget och SÄPO ville nog kamma hem poäng hos regeringen och få beröm.
Citera
2014-04-21, 14:02
  #44
Medlem
Svartpixlads avatar
Ponera att östsidan redan satt på den hemliga informationen och men att de inte visste om den var sann.

De författade därför brevet för att se hur svenskarna reagerar.
När de lyckas lura Ströberg i fällan och han i sin tur döms för spioneri så är det väl det en sorts bekräftelse på att uppgifterna är riktiga? Visserligen en väldigt omständlig väg för att få uppgifterna bekräftade.
Citera
2017-02-01, 23:46
  #45
Medlem
udons avatar
Det mest otroliga i den här affären är väl att en småländsk, prickfri, officer utsätter sig för risken att förlora karriär och anseende för 25000 kr.

Förmodligen ville KGB eller polska underrättelsetjänsten jävlas med SÄPO. Man hittade en officer som man lurade.

Bertil var av en äldre skola. Han ville väl helt enkelt hjälpa en person som han misstänkte låg risigt till. Han hade flyttat isär och hade väl tråkigt.
Citera
2018-06-01, 19:06
  #46
Medlem
Friindivids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Finns många frågetecken i detta, men har lyssnat på dokumentären tre gånger nu och låter det inte konstigt att man skapar så bra kontakt med en person som man bara träffat i någon timme?.
Enligt mig så borde en person i Ströbergs kaliber som högt uppsatt officer ha fattat att något var jäkligt konstigt och kalla kriget var fortfarande kallt och svenska militären hade nog varnat officerare inte bara en gång för sådana händelser!.
November-brevet är intressant också, vem skickade det och varför?
Och tyvärr agerade SÄPO alldeles för snabbt, hade man vart kalla och väntat så kanske man lyckats nysta upp detta, men det var kalla kriget och SÄPO ville nog kamma hem poäng hos regeringen och få beröm.

Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Finns många frågetecken i detta, men har lyssnat på dokumentären tre gånger nu och låter det inte konstigt att man skapar så bra kontakt med en person som man bara träffat i någon timme?.
Enligt mig så borde en person i Ströbergs kaliber som högt uppsatt officer ha fattat att något var jäkligt konstigt och kalla kriget var fortfarande kallt och svenska militären hade nog varnat officerare inte bara en gång för sådana händelser!.
November-brevet är intressant också, vem skickade det och varför?
Och tyvärr agerade SÄPO alldeles för snabbt, hade man vart kalla och väntat så kanske man lyckats nysta upp detta, men det var kalla kriget och SÄPO ville nog kamma hem poäng hos regeringen och få beröm.


Jag lyssnade på den här P3 dokumentären idag för första gången. Tyvärr är dokumentären, som många P3 dokumentärer, illa strukturerad, känslomässig istället för saklig och verkar riktar sig till människor med synnerligen låg utbildningsnivå. Det sagt tycker jag även att HovR-domaren i andra rättegången i HovR, som beklagade att domstolen då inte hade tillgång till TV4s material under processen, gav en skrämmande insyn i hur godtycklig svensk rättvisa är. Och SÄPO som handplockar den ryske agenten Stig Bergling. Vilket skämt SÄPO är. Att Guillous TV-program fick direkt inverkan på svenska rättvisa, visar vilket oerhört inflytande media har. Det är kanske ingen nyhet, men det är allvarligt när det gäller ett mål som berör rikets säkerhet.

I slutändan hade jag samma funderingar som det här inlägget. Sammanfattningsvis är mitt intryck att Ströberg var skyldig. Det är inte bara att hans version inte låter trovärdig, det är det sätt på vilket han berättar den som är bestickande. Jag tror t.o.m att han hade ngn form av diagnos, det finns drag av narcissism och mytomani. B.S såg en chans att tjäna pengar, tog en rövare och räknade med att klara sig, då han ansåg sig själv höjd över varje misstanke. Jag tycker mest synd om hans fru. Hon drog en nitlott.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback