• 3
  • 4
2008-04-10, 08:31
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alan Alda
Inget hjärnsläpp fröken, strunta i Carl Serungs oneliners, även brie var vanlig som friterad, med hjortron som tillbehör.

Kom att tänka på skummjölken, minimjölkens föregångare, var inte förpackningen ljusblå, eller ?

Kanske i den byhålan du kom ifrån, kanske mer som ett "alternativ" till orginalet. Du är en tragisk "förståsigpåare".

Mig veterligen (och alla andra jag talat med) minns ingen friterad brie på 70 talet, eller som en uttryckte det: det måste väl varit nån förståndshandikappad. Däremot som sagt Camembert..
(sedär, ingen oneliner denna gång)

Fjant.
Citera
2008-04-10, 09:25
Medlem
Alan Aldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Fjant.

OT: Såja, såja, inte hetsa upp sig nu. Var rädd om hjärtat, det är bara internet, inget världskrig. Om du läser inlägg nummer sexton så ser du att även jag kallar rätten camembert med hjortron men faktum är att vi som växte upp i den stora staden med alla husen ibland använde brie även om "rätten" är camembert med hjortron, så kan det vara. Sen är det så att man som gentleman måste försvara kvinnor som blir attackerade, speciellt när det gäller en vacker fröken som Tjohilda.

OnT: Kom på en till rätt som var vanlig som förrätt, kronärtskocka.
Citera
2008-04-10, 09:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alan Alda
OT: Såja, såja, inte hetsa upp sig nu. Var rädd om hjärtat, det är bara internet, inget världskrig. Om du läser inlägg nummer sexton så ser du att även jag kallar rätten camembert med hjortron men faktum är att vi som växte upp i den stora staden med alla husen ibland använde brie även om "rätten" är camembert med hjortron, så kan det vara. Sen är det så att man som gentleman måste försvara kvinnor som blir attackerade, speciellt när det gäller en vacker fröken som Tjohilda.

OnT: Kom på en till rätt som var vanlig som förrätt, kronärtskocka.

Sedärja bakom den gråa fasaden döljer sig ändå en gentleman. Nobelt.

Kronärtskocka ja, är det någon överhuvudtaget som äter det idag?

Det är faktiskt riktigt gott..
Citera
2008-04-10, 09:29
Medlem
Alan Aldas avatar
Dubbelpost av någon anledning
Senast redigerad av Alan Alda 2008-04-10 kl. 09:33.
Citera
2008-04-10, 11:15
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag minns att man ofta fick ostgratinerad falukorv i ugn med senap eller tomatskivor emellan.
Fattiga Riddare, ingefära i filmjölken, mandelkubbar, pölsa och äcklig levergryta var andra företeelser jag minns.
Det var lätt att välja basvaror när man handlade, då det oftast bara fanns en producent av varje artikel.
Citera
2008-04-10, 14:46
Medlem
w84funs avatar
Dillkött med potatis, stekt strömming med potatis, kalops med potatis, lappskojs med potatis, korvgryta med morötter och potatis, raggmunkar med fläsk... Mycket potatis serverades både i mitt hem och på skolan. Inte konstigt att köttfärssås med spaghetti blev favoriträtten under några år.

Men en sak som jag tänkt på, bearnaisesåsen blev jag inte bekant med förrän på 80-talet. Var det bara min familj som var sena att nappa eller slog den inte igenom stort förrän då?
Citera
2008-04-10, 19:00
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Men en sak som jag tänkt på, bearnaisesåsen blev jag inte bekant med förrän på 80-talet. Var det bara min familj som var sena att nappa eller slog den inte igenom stort förrän då?
Måste har varit ni som var sena Sjuttiotal utan bearnaise är inte sjuttiotal.
Citera
2025-02-06, 23:13
Medlem
Flygande Jacob kom på 70-talet.
Citera
2025-02-07, 10:39
Medlem
Sladdarens avatar
Måste väl finnas kokböcker för alla möjliga kök och receptböcker kvar ifrån den tiden ?

Har några jag har ärvt men det borde ju absolut ha kopierats och vara tillgängligt för alla i bokform
inte internet sök form...

Tillhör ju svensk matkulturhistoria så.. Sen hur kul och intressant det är att följa alla recepten till punkt och pricka är nog en högst personlig sak eller lägga till ingredienser

Finns ju många trådar kring vad man åt på 50-60-70-80-90 talet osv
Måste finnas massor med kokböcker i detalj å köpa ifrån svenska historiken

https://www.bokus.com/bok/9789170376...lets-kokkonst/
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in