Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2013-12-19, 05:08
  #37
Medlem
sebnies avatar
Sedan är det också så att även om krogen har ett ansvar, så är det inte alltid ansvar för jackans hela värde, utan enbart upp till en viss summa vilket avgörs från fall till fall. Med andra ord, hänger du in allt för värdefulla kläder så kan ersättningen sättas ner.

Med andra ord, hänger du in en jacka värd 50 000 kr, och den blir stulen, så kan du inte förvänta dig en ersättning av 50 000, då jackan i så fall blir ett värdeföremål vilket enligt praxis från ARN, inte ersätts, utan då ersätts du med priset för vad en normal jacka i en liknande modell kostar:

http://www.arn.se/Amnen/Allmanna/Van...anna/Fall-111/
http://www.arn.se/Amnen/Allmanna/Van...a/Fall-111111/

Det stod på skylten att garderoben inte ansvarade för värdesaker. Värdesaker är inte samma som lösa saker i fickan, utan värdesaker är egendom som är särskilt stöldbegärlig.

Man kan alltså inte friskriva sig helt, men man kan friskriva sig från dyra saker, vilket är förståeligt då det annars uppstår problem att bevisa att jackan verkligen kostade så mycket, samt att bevisa att det verkligen var den dyra jackan man lämnade in (den numrerade brickan visar bara ATT du hängde in en jacka, inte vilken), samt att garderoben inte kan tvingas ansvara för oändligt dyra kläder då det skulle kräva oändligt hög säkerhetsnivå. (Exempelvis är inlämningsbrickorna väldigt ofta av enkel design och skulle med minimalt arbete kunna förfalskas, så häng inte in något dyrt med andra ord)

Med andra ord, Garderobens ansvar sträcker sig upp till en viss nivå vilket avgörs från fall till fall. Inget mer.
Citera
2018-10-13, 13:33
  #38
Medlem
Fanndiss avatar
Okej, nu återupplivar jag en tio år gammal tråd, men ämnet var lite intressant.
Uteställen som har "tvångsgarderob", hur blir det om man (vintertid) kommer dit och inte har något ytterplagg på sig? Blir det att man får betala samma avgift fast som ett vanligt inträde då?

Jag och ett par kompisar skall på dans i kväll, och jag kan ju faktiskt lämna jacka och mössa i bilen. Om jag kommer med t.ex. en långärmad jeansskjorta/blus med ett linne under, de lär väl knappast kräva att jag skall ta av den då?
Det handlar inte om att jag är för snål för att betala femtiolappen garderoben kostar, utan mera att jag tycker att mina saker ligger säkrare i bilen.
Citera
2018-10-13, 13:55
  #39
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Okej, nu återupplivar jag en tio år gammal tråd, men ämnet var lite intressant.
Uteställen som har "tvångsgarderob", hur blir det om man (vintertid) kommer dit och inte har något ytterplagg på sig? Blir det att man får betala samma avgift fast som ett vanligt inträde då?

Jag och ett par kompisar skall på dans i kväll, och jag kan ju faktiskt lämna jacka och mössa i bilen. Om jag kommer med t.ex. en långärmad jeansskjorta/blus med ett linne under, de lär väl knappast kräva att jag skall ta av den då?
Det handlar inte om att jag är för snål för att betala femtiolappen garderoben kostar, utan mera att jag tycker att mina saker ligger säkrare i bilen.

Du har ju ingen jacka att hänga in så de e bara att glida in utan att besvära Garderobiärerna med pengar
Citera
2018-10-13, 14:34
  #40
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Du har ju ingen jacka att hänga in så de e bara att glida in utan att besvära Garderobiärerna med pengar
Ja, så borde det väl funka! (Sen är det väl upp till garderobiären att avgöra vad som räknas som ytterplagg och inte. Kan ju faktiskt hända att garderobiären vill ha in lättklädda tjejer och därför hävdar att jeansblusen är en jeansjacka och skall av, hmmm....)
Citera
2018-10-13, 15:06
  #41
Medlem
bunjackens avatar
Jag tror att det beror på skälet att om jag har en jacka på mig kan jag lättare smussla in alkohol också eller annat tänk en person med en jacka som går ner en bit kan ju gömma nåt till och med i byxfickorna utan att det syns.

sen är det nog också för trevnaden lite som att komma till ett bröllop i badbyxor eller att bada i simhallen fullt påklädd med skor och allt

Angående om utrymningen vid brand kan jag tänka mig scenariot jag har min jacka vid stolen nyss varit på toa något berusad blir nog min första instinkt att springa och hämta min jacka 3-10 sekunder som kunnat användas till att komma ut eller om min dunjacka börja brinna så förvärrar det situationen för alla i lokalen mer än om den hänger i ett bås.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback