Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-08, 21:20
  #1
Medlem
Hej, jag och min kompis är lite misstänksamma på en krog i vår stad. Det handlar om garderoben.

För det första så är det så här att på vintertid måste man hänga av jackan, ingen får ha med jackan in på krogen. På sommartid får man ha med jacka men då tar de inträde istället. Jag anser att jackavhängningen på vintertid bör ses som ett inträde eftersom folk har jacka vintertid. Frågor: Blir det nån skatteskillnad motsv. för krogägaren då han tar det som Jackavhängning? Vad bokförs detta som? Borde det inte stå på dörren: (inträde XX kr). alt (jackavh)

Det står inga som helst skyltar om något i garderoben, men vad har krogen för ansvar för min jacka? Eftersom man inte får kvitto borde man inte ha nån som helst försäkring? Borde man inte kunna vägra??? Om man får ett skrivet kvitto ( Efter ungefär 6 mån, då vi varit på krogen regelbundet och alltid frågat efter kvitto, fick jag ett skrivet kvitto, hände dock bara en gång ) hur ska kvitto skrivas för att det ska gälla? Vad måste stå med?

En gång sa tjejen i garderoben att det var pga brandrisken man måste hänga av jackan... ??? Va? Detta ska avfärdas som jidder eller?

Jag och min kompis ville hänga av jackan på samma krok. Detta gick förstås inte, vi fick betala var och en för sig. Vad betalar jag för? Bör man inte kunna hänga två jackor på en krok?
Om vi säger att jag har på mig två jackor, då behöver jag inte hänga av på två krokar...

Slutligen vill jag säga att jag är irriterad. Det är därför jag tar upp detta och jag misstänker skattefusk. Jag skulle bara vilja att de annonserar detta som inträde. De är såna jävlar på att luras
Citera
2008-04-08, 21:34
  #2
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikie
Hej, jag och min kompis är lite misstänksamma på en krog i vår stad. Det handlar om garderoben.

För det första så är det så här att på vintertid måste man hänga av jackan, ingen får ha med jackan in på krogen. På sommartid får man ha med jacka men då tar de inträde istället. Jag anser att jackavhängningen på vintertid bör ses som ett inträde eftersom folk har jacka vintertid. Frågor: Blir det nån skatteskillnad motsv. för krogägaren då han tar det som Jackavhängning? Vad bokförs detta som? Borde det inte stå på dörren: (inträde XX kr). alt (jackavh)

Det står inga som helst skyltar om något i garderoben, men vad har krogen för ansvar för min jacka? Eftersom man inte får kvitto borde man inte ha nån som helst försäkring? Borde man inte kunna vägra??? Om man får ett skrivet kvitto ( Efter ungefär 6 mån, då vi varit på krogen regelbundet och alltid frågat efter kvitto, fick jag ett skrivet kvitto, hände dock bara en gång ) hur ska kvitto skrivas för att det ska gälla? Vad måste stå med?

En gång sa tjejen i garderoben att det var pga brandrisken man måste hänga av jackan... ??? Va? Detta ska avfärdas som jidder eller?

Jag och min kompis ville hänga av jackan på samma krok. Detta gick förstås inte, vi fick betala var och en för sig. Vad betalar jag för? Bör man inte kunna hänga två jackor på en krok?
Om vi säger att jag har på mig två jackor, då behöver jag inte hänga av på två krokar...

Slutligen vill jag säga att jag är irriterad. Det är därför jag tar upp detta och jag misstänker skattefusk. Jag skulle bara vilja att de annonserar detta som inträde. De är såna jävlar på att luras

Momssatser är jag dålig på så det skall jag inte uttala mig om.

Vad gäller jackorna kan jag tänka att krogen resonerar såhär:

Gästerna får inte ha jackor med sig in p.g.a. dresscode, samt självklart att man vill tjäna en hacka på att hålla med garderoben.

Om krogen har ansvar för din jacka kan ju tyckas bero lite på hur de lägger fram vad du betalar för, säg att de skyltar med "inträde 40kr, garderob ingår då vi inte vill ha gäster med jackor", då har du betalat krogen för att de tillhandahåller en tjänst - förvaring av din jacka. Rimligen är de skyldiga om något händer.

Skyltar de med ett enkomt garderobspris gäller självklart samma sak. Då borde man rimligen också förstås kunna gå rakt in utan att betala om man inte har jacka på sig?

Skriver man däremot inträde 40kr (jacka eller inte), garderoben används på egen risk så ligger nog snarare ansvaret på dig som gäst om något händer, och sedan får väl gästen själv ta ställning till den risken innan man går in eftersom krogen inte vill att man har jackor med sig in. Antingen lämnar man jackan hemma, eller så tar man risken - men då bör krogen rimligen tydligt informera om vad som gäller.
Citera
2008-04-08, 21:49
  #3
Medlem
Germanpilsners avatar
Om det är så upprörande så att du måste starta en tråd på Flashback så borde du fundera på om du inte skall sluta gå till detta ställe. Krögarna drar ju in pengar genom garderoben. Det är rätt sällsynt att folk använder jackor på sommaren varför det skulle bli en inkomstförlust. Rätt få krögare bedriver välgörenhet. Kort sagt så erbjuder krögaren en tjänst (tillträde till lokalen) och kan såldes själv bestämma villkoren (om det inte finns tvingande lagstiftning) och välja att ta betalt. Den som vill in (du?) väljer själv om den vill köpa tjänsten vilket görs genom att betala inträde.

Edit: Som Caimen skriver så har krögaren ansvar för att din jacka lämnas tillbaka i samma skick som när den lämnades in OM du har betalat för att lämna in den.
Tvingande lagstiftning på området vilket inte kan avtalas bort genom en obskyr skylt (Lämnas in på egen ansvar) eller på ngt annat sätt för den delen. Om man inte har betalat så är det på egen risk.
__________________
Senast redigerad av Germanpilsner 2008-04-08 kl. 21:53.
Citera
2008-04-08, 21:50
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spikie
Hej, jag och min kompis är lite misstänksamma på en krog i vår stad. Det handlar om garderoben.

För det första så är det så här att på vintertid måste man hänga av jackan, ingen får ha med jackan in på krogen. På sommartid får man ha med jacka men då tar de inträde istället. Jag anser att jackavhängningen på vintertid bör ses som ett inträde eftersom folk har jacka vintertid. Frågor: Blir det nån skatteskillnad motsv. för krogägaren då han tar det som Jackavhängning? Vad bokförs detta som? Borde det inte stå på dörren: (inträde XX kr). alt (jackavh)

Det står inga som helst skyltar om något i garderoben, men vad har krogen för ansvar för min jacka? Eftersom man inte får kvitto borde man inte ha nån som helst försäkring? Borde man inte kunna vägra??? Om man får ett skrivet kvitto ( Efter ungefär 6 mån, då vi varit på krogen regelbundet och alltid frågat efter kvitto, fick jag ett skrivet kvitto, hände dock bara en gång ) hur ska kvitto skrivas för att det ska gälla? Vad måste stå med?

En gång sa tjejen i garderoben att det var pga brandrisken man måste hänga av jackan... ??? Va? Detta ska avfärdas som jidder eller?

Jag och min kompis ville hänga av jackan på samma krok. Detta gick förstås inte, vi fick betala var och en för sig. Vad betalar jag för? Bör man inte kunna hänga två jackor på en krok?
Om vi säger att jag har på mig två jackor, då behöver jag inte hänga av på två krokar...

Slutligen vill jag säga att jag är irriterad. Det är därför jag tar upp detta och jag misstänker skattefusk. Jag skulle bara vilja att de annonserar detta som inträde. De är såna jävlar på att luras


Att man inte får ha jacka eller ytterkläder inomhus på offentliga platser där det är mycket folk i rörelse är just pga brand och utrymmningsrisken. Brandmyndigheterna har sagt stopp och man måste ha en gaderob.


De flesta krogar iaf i sthlm har externa dörrar och externa gadiobiärer. De är anställda av andra "bolag" som förövrigt kan vara ägda av samma person som krögaren.. Detta för at man skall kunna tjäna mer pengar på den sortens verksamhet och man behöver inte skatta för dem då det inte är krogen som tar betalt...

Dörrvakterna (OV och entrévärd) får betalt från intäkterna från garderoberna och på det sättet så behöver inte krogen ha folket på sin personalliggare och betala vit lön för dem...


vill du läsa mer om hur det fungerar på en krog finns det en suverän 20p uppsats i straffrätt som behandlar ämnet klockrent.
http://gupea.ub.gu.se:8080/dspace/bi...st_uppsats.pdf
Citera
2008-04-08, 21:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Skyltar de med ett enkomt garderobspris gäller självklart samma sak. Då borde man rimligen också förstås kunna gå rakt in utan att betala om man inte har jacka på sig?

Det kan man. Dock skyltar de inte med något alls om vare sig inträde eller garderob.

Bör de inte skriva "garderobintr.." ?

Då har de ansvar för alla mina värdesaker inkl. jacka som jag hänger in, förstår jag det som. Det enda jag har som bevis för detta är då min garderobsbricka. Lite för ynkligt kanske?

Alla som kan juridik ombedes hjälpa till med sin expertis!!
Citera
2008-04-08, 22:03
  #6
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
Att man inte får ha jacka eller ytterkläder inomhus på offentliga platser där det är mycket folk i rörelse är just pga brand och utrymmningsrisken. Brandmyndigheterna har sagt stopp och man måste ha en gaderob.


De flesta krogar iaf i sthlm har externa dörrar och externa gadiobiärer. De är anställda av andra "bolag" som förövrigt kan vara ägda av samma person som krögaren.. Detta för at man skall kunna tjäna mer pengar på den sortens verksamhet och man behöver inte skatta för dem då det inte är krogen som tar betalt...

Dörrvakterna (OV och entrévärd) får betalt från intäkterna från garderoberna och på det sättet så behöver inte krogen ha folket på sin personalliggare och betala vit lön för dem...


vill du läsa mer om hur det fungerar på en krog finns det en suverän 20p uppsats i straffrätt som behandlar ämnet klockrent.
http://gupea.ub.gu.se:8080/dspace/bi...st_uppsats.pdf

Det är väl inget krav för gästerna att hänga av sig, däremot för krogarna att erbjuda avhängningsplats?

För kollar man exempelvis på Berns eller någon annan större lokal så är det ju knappast så att alla hänger av sig, eller ens blir ombedda av OV/entrévärdar att hänga av sig.

East en fre/lör-kväll exempelvis, inte särskilt många som hänger av sig sina ytterkläder, folk vet ju knappt om att det finns en garderob där, och polisen har sin bil precis utanför utan att säga något...
Citera
2008-04-08, 22:09
  #7
Avstängd
jo da det finns krav. jag jobbade på en bowlinghall förut och de fick kravet på sig att alla skulel hänga av sig. skall ta och leta reda på några paragrafer som gällde där
Citera
2008-04-08, 22:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
Att man inte får ha jacka eller ytterkläder inomhus på offentliga platser där det är mycket folk i rörelse är just pga brand och utrymmningsrisken. Brandmyndigheterna har sagt stopp och man måste ha en gaderob.
[/url]

OK.. Varför tillämpas inte detta överallt annars då?

Läste om garderoben i artikeln och är nu än mer angelägen att få mitt kvitto. Verkar vara fuffens på gång.
Citera
2008-04-08, 22:23
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spikie
OK.. Varför tillämpas inte detta överallt annars då?

Läste om garderoben i artikeln och är nu än mer angelägen att få mitt kvitto. Verkar vara fuffens på gång.


tja, varför finns det falska Ovs, varför finns det entrévärdar som har belastningsregister stora som landets mailinglistor samlade, varför dit och varför dat.....

du har en allmän plikt som ansvarig för en anläggning att se till att förhindra att olyckor och bränder sker, och en sådan är rimligen att får bort allt oödigt material som möjligt inomhus. dvs jackor etc som inte behövs.

vilken artikel?
Citera
2008-04-08, 22:38
  #10
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
Dörrvakterna (OV och entrévärd) får betalt från intäkterna från garderoberna och på det sättet så behöver inte krogen ha folket på sin personalliggare och betala vit lön för dem...


Fast alla OV och entrévärdar måste också skriva in sig i liggaren, samt de som arbetar i garderoben... Även om ordningsvakterna är anställda av ett bevakningsföretag måste de skriva in sig i liggaren.

Till trådskaparen.

De ska lämna kvitto på inträde, garderob och allt annat på krogen!
Citera
2008-04-08, 22:42
  #11
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tekyu
jo da det finns krav. jag jobbade på en bowlinghall förut och de fick kravet på sig att alla skulel hänga av sig. skall ta och leta reda på några paragrafer som gällde där

Där ser man. Kan det ha med lokalens utformning, antal nödutgångar eller någonting annat att göra? För jag vet ju att det finns krogar som är benhårda på att alla ska hänga i jackor, men eftersom att det finns minst lika många som fullständigt skiter i det så undrar man ju lite...
Citera
2008-04-08, 22:44
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Fast alla OV och entrévärdar måste också skriva in sig i liggaren, samt de som arbetar i garderoben... Även om ordningsvakterna är anställda av ett bevakningsföretag måste de skriva in sig i liggaren.

Till trådskaparen.

De ska lämna kvitto på inträde, garderob och allt annat på krogen!


nej inte om de är anställda externt.... då det är andra bolag som sköter det. desutom så går lönen via detta externa bolag och inte genom krogen, där av tjänar krogen mängder..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback