Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-08, 16:58
  #1
Medlem
har en del problem med min dator, xp har jag.
Men största problemet är att det tar ca 20min att starta möget.
jag gissade på att där var för mycket skit program osv... så jag avinstallerade en del. och felet kvarstår. har även rensat massa på datorn.

Och när jag avinstallerade fick jag även ett annat problem. ljudet i högtalarna la av, har ett 5,1 system oc det kommer bara ljud ur centern och basen.
Också har ljudet på internet lagt av. typ när man kollar klipp på youtube mm.
Har bara kommit på en bra förklaring till dehär och det är ett program som brukar ligga i verktygsfältet som inte finns där, antagligen så är det, det jag har avinstallerat. vet inte vad det heter men det är inte det gammla windows programet (den equalizern som man inte kan göra ett piss med)

Har också gått in i på egenskaper för ljud och försökt ändra till 5,1 system med det händer inget. fortfarande bara ljud ur centern.


Jag vet inte vad ja mer ska göra så jag testar att få hjälp här.
mina problem är då:

-att datorn tar en 20min på sig att starta
-ljudet är borta, och mitt ljud program som jag inte vet vad heter
någon som vet vad det heter så skriv gärna.


och det ljud programet är för övrigt lite mer ''anancerat'' än den ''equalizern''
man ställer in ingångarna där, dom som sitter bak på datorn. vad som är vad.
och man kan göra lite små efekter. man kan testa högtalarna med något test ljud. testa ''surroundet'', programet gör något ''bi'' ljud, så det låter som en humla eller ett bi flyger runt. man ställer även in ex 2 eller 5,1 systemet där (och dom andra systemen då).







ska även lägga till att internet explorer som jag använder (7:an då) stänger ner sig, eller det kommer ett sådant ''skicka felmeddelande'' så fort minsta lagg kommer. det är det inte gjort innan.
Någon som vet problemet där så skriv. tack


å tack på förhand kanske
__________________
Senast redigerad av TFBlueprint 2008-04-08 kl. 17:02.
Citera
2008-04-09, 13:29
  #2
Medlem
ingen som vet? då
Citera
2008-04-09, 13:35
  #3
Medlem
Förbannads avatar
Jag hade samma problem som dig för ett tag sedan. Men det visade sig att problemet var hur jag hade kopplat mitt 5.1 till ljudkortet. Har du dragit ur kontakterna ur ingångarna på senaste? Om du sedan kopplar in dem felaktigt så kan ditt problem uppstå.

Att datorn startar segt kan ju bero på jättemånga anledningar. Testa start - kör - msconfig. Under fliken Autostart kan du kryssa ur de program som du inte vill ska startas samtidigt som datorn.
Citera
2008-04-09, 17:55
  #4
Medlem
nej, jag har ju inte haft sladdarna ute.

Men mitt ljudkorts kontrollpanel: ''ljudeffektshanteraren'' till mitt ''hd audio render'' är borta. kan det va det som gör problemet med ljudet?
kan man ladda ner det från någon sida om någon vet vad för program jag menar.
Citera
2008-04-11, 11:41
  #5
Medlem
fler exempel på vad starten kan bero på? (segheten då)
Citera
2008-04-11, 18:40
  #6
Medlem
eller?
Citera
2008-04-12, 14:17
  #7
Medlem
inte?
Citera
2008-04-12, 15:07
  #8
Medlem
Hejsan1s avatar
Bumpa tråden lagom grabben, en gång är mer än nog!
Formatera hårddisken.
Citera
2008-04-12, 17:05
  #9
Medlem
Hur mycket har du använt av din hårddisk? Hur gammal är disken? Är din dator allmännt slutkörd?

Rekomenderar en ny hårddisk. Brukar lösa det mesta om man har en data som kanske är mer än 5 år..
Citera
2008-04-13, 12:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plåt Niklas
Hur mycket har du använt av din hårddisk? Hur gammal är disken? Är din dator allmännt slutkörd?

Rekomenderar en ny hårddisk. Brukar lösa det mesta om man har en data som kanske är mer än 5 år..

datorn (& disken) är väl ca: 2,5 år gammal . har kanske använt 2/5 delar av disken, (inte äns hälften) har precis rensat den så där är inte så mycket nu. slutkörd och slutkörd, skulle jag nog inte sej. skulle behöva lite bättre och nyare delar i den bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback