• 1
  • 2
2008-04-08, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.yamamoto
Jaa, det låter ju logiskt.. men skulle vilja ha något slags bevis. Typ om det skulle finnas någon som testat det.

ställ burken på badrumms vågen ladda sen hem en 30-40gb sen in på badrummet o kolla resultatet
Citera
2008-04-08, 20:39
Medlem
-Unstable-s avatar
Det känns som om att TS lika väl kunde ha frågat om information väger något. I den meningen skulle man också kunna rådfråga sig om en person som lär sig något genom t.ex. läsning från en faktatext ökar i vikt, med hänvisning till att man då är mer än tidigare i form av person + kunskap, vilket mig veterligen inte händer.

Skulle det vara en viktförändring beror den antagligen enbart på att den använda hårddisken till skillnad från den tomma har varit igång och därmed tagit till sig dammpartiklar.
Citera
2008-04-09, 15:39
Medlem
Crossmacks avatar
Detta har redan tagits upp i fysikforat.
Citera
2008-04-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.yamamoto
Jag började fundera på en sak...
Vad väger mest?
En tom hårddisk, eller en full hårddisk?
Väger dom lika mycket, eller väger den lagrade datan någonting?
Nån som kan svara på den?

Jag hade exakt samma fråga i mitt huvud i vintras. Då beslöt jag mig för att ta reda på det och då frågade jag min f.d fysiklärare om en tom hårddisk väger lika mycket som en full hårddisk. Jag kom inte ihåg exakt vad han sa men han trodde att det kunde bli en marginell skillnad på vikten. Men det är inte datan som väger någonting utan på ngt sätt elektriciteten som gör att hårddisken skulle väga lite mera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in