2007-05-07, 15:37
Medlem
Finns det några bilder på mördarna?

En riktigt vidrig och sorglig historia
Citera
2007-05-07, 15:45
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spunk_totte
John var en go kille, Jag känner hans föräldrar fortf, träffade dem förra veckan. Johns pappa är en av dem snällaste och mest kärleksfulla människor jag har träffat.

Vad jag har hört från de som växte upp i hans närhet, var han det rakt motsatta. En riktig sadist som plågade djur till döds och hade en förmåga att alltid dra till sig bråk. Därmed inte sagt att han förtjänar vad som skedde med honom, det gör ingen, men han bör ej heller helgonförklaras endast för att omständigheterna gjorde honom till en martyr.

EDIT: Ser nu att jag lämnat en likn. kommentar något år tillbaka. Oh well...
Citera
2007-05-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Vad jag har hört från de som växte upp i hans närhet, var han det rakt motsatta. En riktig sadist som plågade djur till döds och hade en förmåga att alltid dra till sig bråk. Därmed inte sagt att han förtjänar vad som skedde med honom, det gör ingen, men han bör ej heller helgonförklaras endast för att omständigheterna gjorde honom till en martyr.

EDIT: Ser nu att jag lämnat en likn. kommentar något år tillbaka. Oh well...

Nu är det iof så att ALLA människor som mördats (alltså inte avrättats) mer eller mindre helgonförklaras efter sin död. Man får inte säga ett ont ord om dem. Ganska fånigt.

Det jag har hört av en som jobbar på en skola är att Johns föräldrar drar in en rätt bra slant på att åka runt och hålla föredrag. Inget ont om det, de ska ju försörja sig de med.

En viktig lärdom jag dragit av livet är för övrigt att "de onda" sällan är så onda som man tror och "de goda" sällan är så goda som de utger sig för att vara.
Citera
2007-05-07, 16:47
Bannlyst
John horn var en zigenare unge.
Och de vet ni alla vad de innebär.
Mycket riktigt att han dessutom var djurplågare.
Hans pappa är en tjuv av större mått och givet vis en riktig bilskojare.
Nu till frågan, han bor i Gbg har egen firma, allt gåt toppen för han.
Har fått 2 barn.
Är mycket glad för hans skull.
Ni as som vill se en ung man bli inlåst för gott för en dumhet han gjorde när han var ung kan bara tänka om.
Citera
2007-05-07, 16:55
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Mycket riktigt att han dessutom var djurplågare.
Hans pappa är en tjuv av större mått och givet vis en riktig bilskojare.
Nu till frågan, han bor i Gbg har egen firma, allt gåt toppen för han.
Har fått 2 barn.
Är mycket glad för hans skull.
Ni as som vill se en ung man bli inlåst för gott för en dumhet han gjorde när han var ung kan bara tänka om.
En dumhet? Du får det att låta som han gick mot röd gubbe!
Citera
2007-05-07, 17:02
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
En dumhet? En människa mördades på ett groteskt sätt!

Eller ska vi klassa mord, våldtäkter och annat allvarligt som "dumheter", ingorera det hela och glädjas åt gärningsmännens framgångar i livet?
Citera
2007-05-07, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
En dumhet? Du får det att låta som han gick mot röd gubbe!

Så var de inte menat.
Men tycker inte att man ska bli inlåst hela livet för en ungdomsgrej
Citera
2007-05-07, 17:11
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Så var de inte menat.
Men tycker inte att man ska bli inlåst hela livet för en ungdomsgrej
Nej, man kan få komma ut när man har fyllt femtio och blivit lite klokare.
Citera
2007-05-07, 17:18
Bannlyst
Citat:
Kom, din lilla skit.
Citera
2007-05-07, 17:23
Medlem
Får faktiskt hålla med LegionVasa där.

De var väldigt unga, kommer inte ihåg vad han hette som var äldst men han var typ bara 18 och fick väl 8-9 års fängelse...det är LÅNG tid när man är så ung. Man brukar döma till ungdomsvård då och inte fängelse, så låga tider är ovanliga. Se bara på de som begick morden på Hallandsåsen..de kom lindrigare undan.

När det gäller killen med firman, kul att det går bra för honom, hoppas att det håller i sig.

Mordet går inte att få ogjort, vem gagnas av att han skulle få sitta till han är 50 år gammal?
Citera
2007-05-07, 17:24
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Får faktiskt hålla med LegionVasa där.

De var väldigt unga, kommer inte ihåg vad han hette som var äldst men han var typ bara 18 och fick väl 8-9 års fängelse...det är LÅNG tid när man är så ung. Man brukar döma till ungdomsvård då och inte fängelse, så låga tider är ovanliga. Se bara på de som begick morden på Hallandsåsen..de kom lindrigare undan.

När det gäller killen med firman, kul att det går bra för honom, hoppas att det håller i sig.

Mordet går inte att få ogjort, vem gagnas av att han skulle få sitta till han är 50 år gammal?
Tja, vem gagnas av att han får ett straff överhuvudtaget?
Citera
2007-05-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Tja, vem gagnas av att han får ett straff överhuvudtaget?

Det är inte samma sak. Ett fundament i svensk "rättvisa" är proportionalitetsprincipen...dvs straffet ska motsvara brottet. Visst kan man anföra att det enda som motsvarar mord är avrättning och därför införa dödsstraff.

Hur jävla tragiskt och hur jävla hemsk mordet på John hron var, och hur jävla många meningslösa mord som sker, så måste man komma ihåg att männen (för det är oftast män) bakom dem förändras, inte alltid till det mer positiva förvisso, och är inte samma människor som för ett antal år sedan. Man bör också betänka det faktum som i fallet Hron att brottet begick när de var väldigt unga, kraftigt påverkade av alkohol osv. Absolut ingen ursäkt men en förklaring.

Gärningsmän ska ha straff, dels för individualpreventionen (dvs de ska ge fan i att göra om det och att de inte kan begå brott när de sitter inne) och allmänpreventionen (se hur det går för den som gör en sådan där sak). Men jag vill påstå att gärningsmannen eller allmänheten inte blir mindre benägna att begå sådant brott genom att gärningsmannen sitter 25 år i fängelse jämfört med 8. Det är själva kärnan i mitt argument också.
Hämndaspekten i svensk lag skrotade vi i samband med kristendomens införande. Vill du ha den i lag så gör du bäst i att åka till något arabland.

Man stiftar inte lagar när man är förbannad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in