Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 22:24
  #169
Medlem
Geomeisters avatar
Tackar för svar!

Personligen gillar jag "hitsen" också, men är lite "rädd" för vissa typer av skivor. Cornelis startade också mycket bra, men övergick till viss musik som visserligen var "välgjord", men totalt intetsägande gentemot hans mer kaxiga och skojfriska material. Kan tänka mig att ni känner likadant inför Magnus Uggla, delvis. Jag gillar dock Kung i Baren och sånt också.

Vilken tid var Magnus Uggla som allra störst?
Citera
2018-03-24, 15:41
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maidenmartin
Förstår inte riktigt hatet kring "pärlor åt svin" skivan. Att den inte kan mäta sig med de gyllene skivorna från 80- och början av 90-talet är en självklarhet, men att den skulle vara så dålig som många här verkar hävda håller jag inte alls med om. Jag hävdar att det definitivt är hans starkaste albumet sedan Alla får påsar. Titelspåret har ju blivit en klassiker och förtjänar definitivt ett omnämnande när pratar om Ugglas starkaste alster, likaså "För kung och fosterland" och "du och jag mot hela världen", samtidigt som övriga låtar håller betydligt högre nivå än merparten av låtarna på t.ex. "Karaoke" eller "Där jag är...". Men visst, det vore direkt felaktigt att jämföra dagens Uggla med den som retade gallfebern på allt möjligt folk på 70- och 80-talet. Jag skulle vilja hävda att "hit-känslan" fortfarande finns kvar hos Uggla, problemet är att den endast ger utslag på ett fåtal låtar per skiva. "där jag är..." hade mästerverk som Nitar och läder, Stockholms heta nätter och Morsan e okej, "den tatuerade generationen" hade Efterfest och Nu har pappa laddat bössan och "pärlor åt svin" hade titelspåret och för kung och fosterland. Problemen ligger snarare i att resten av skivorna består av material som antingen är mediokert eller skit (pärlor åt svin ett litet undantag). Hitsen finns, men skivorna är för ojämna och lägstanivån är för låg. Detta problemet fanns inte hos 80- och 90-tals Uggla som kunde göra en hit utav i princip vad som helst, i princip alla låtar på t.ex. Alla får påsar och Den döende dandyn är klassade som Uggla-klassiker och visar upp en Uggla från sin bästa sida. Nu ger det som sagt endast full utdelning på kanske 2-3 låtar per skiva. Jag är dock tacksam att Uggla fortfarande leverar starka hits som han alltid gjort, hans musik håller fortfarande ljusår högre klass än den smörja som spelas på dagens radiostationer.
Bästa Uggla-skivorna är i min smak 1. Alla får påsar. 2. Den döende dandyn 3. Va ska man ta livet av sig för


Oj, där tycker vi verkligen olika då. Jag håller med om att titelspåret på på Pärlor åt svin är bra, den och du och jag mot hela världen håller mästarklass, jag gillar också den ganska lätttuggade Fredagskväll på hallen, men annars är det mesta väldigt lättglömt, kanske framför allt för att texterna och låtarnas tema känns klena.

I motsats till dig så tycker jag därimot att Där jag e, är hans absolut starkaste efter alla får påsar. Karoke kändes mer som en krogshow skiva utan kontext. På där jag e, så finns det en tydlig rockinriktning men framför allt så har hela plattan en personlig prägel där hans sjunger om något som iaf ger sken av att vara hans egen bekantskapskrets, och medelålders-iaktagelser. Inledningsspåret, Stockholms heta nätter är ju helt fantastisk i både sång och melodi, det fortsätter med den svintunga och faktiskt ganska så djupa Nitar och Läder, fina Morsan e’ okej" som du själv nämner som man inte vet om det är en hyllning eller elak ironiserande, eller både och? Hotta brukar är rolig överklass-satir och det finns också två mer allvarliga låtar som jag gillar här, kan det vara kärlek är en av hans finaste ballader i mitt tycke och avslutande I himelen om hans bortglömda är både gripande och rolig på samma gång. Lyssna på skivan igen, du kanske upptäcker något du inte gjort förut?

På samma sätt så tycker jag att han hittade riktningen igen med Innan filmen tagit slut, som också hade mer av temakaraktär, ihop med fin produktion.
Citera
2018-03-24, 15:54
  #171
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vem skrev melodin till Moder Svea?


Den skulle efter lite tweaking med text och komprimering av melodin kunna bli vår nya nationalsång.
Citera
2018-05-18, 08:07
  #172
Medlem
Var sjunger han i sommar? På äldreboende?
Citera
2018-05-18, 08:28
  #173
Avstängd
Oilkinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vem skrev melodin till Moder Svea?


Den skulle efter lite tweaking med text och komprimering av melodin kunna bli vår nya nationalsång.

Som alla låtar på 35-åringen och albumen därefter:

Text: Uggla.
Musik: Uggla/Anders Henriksson
Citera
2018-05-24, 17:19
  #174
Medlem
Geomeisters avatar
Hittade nyligen "Allting som ni gör kan jag göra bättre". Idag fick den sig en spinn. Tyckte sådär om skivan om jag ska vara ärlig. I natt är jag din och Ska vi gå hem till dig är fina dängor. Bäst är Hög standard med Peps Persson. Resten är jag mer tveksam till. Får dock lyssna lite mer innan jag skriver mer.
Citera
2018-05-24, 17:21
  #175
Medlem
rostigamazons avatar
Jag hade några vinylskivor med Uggla förut, gillar hans låtar, en av dom bättre svenska artisterna.
Citera
2018-05-25, 07:11
  #176
Medlem
Geomeisters avatar
Klassisk fråga som inte verkar kommit upp i tråden än - Favoritskivan med Uggla? Vilken är din?
Citera
2018-05-27, 23:49
  #177
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Klassisk fråga som inte verkar kommit upp i tråden än - Favoritskivan med Uggla? Vilken är din?

Oj det blir en lite svår fråga för mig måste jag erkänna. Uggla är väldigt mycket barndom så då blir det väl en den klassiska hits vissa stunder,
Men ändå om man måste välja så blir det nog dessa skivor.

Godkänd Pirat Live
Den Döende Dandyn

Den Tatuerade Generationen ( vissa stunder så är denna kanske ett stå vassare)
Men det är olika från dag till dag
Citera
2018-05-28, 14:31
  #178
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Klassisk fråga som inte verkar kommit upp i tråden än - Favoritskivan med Uggla? Vilken är din?
Tror jag redan har skrivit det tidigare i tråden, men ändå så här är min topp 3 lista
1 Va ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt
2 Vittring
3 Välkommen till folkhemmet
Citera
2018-05-30, 23:09
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Klassisk fråga som inte verkar kommit upp i tråden än - Favoritskivan med Uggla? Vilken är din?
Min rankning av samtliga studioalbum, jag inkluderar ej samlingsskivor, live-skiva och hyllningsskivorna (karl Gerhard) Here we go:


15. Pärlor åt svin
14. Livets teater
13. Allting som ni gör kan jag göra bättre
12. Den tatuerade generationen
11. karaoke
10. 35-åringen
9. Innan filmen tagit slut
8. Den döende dandyn
7. Där jag är e're alltid bäst
6. Vittring
5. Välkommen till folkhemmet
4. Den ljusnande framtid är vår
3. Alla får påsar
2. Om bobbo viking
1. Va ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt
Citera
2018-10-22, 00:08
  #180
Medlem
Geomeisters avatar
Idag (2018-10-22) var Magnus Uggla med på Helenius Hörna. Jag vet inte vad Flashback tycker om det programmet, men Magnus Uggla fick nästan halva programmet ifrån start och det var mycket underhållande. Man märker hur kvicktänkt Magnus Uggla är. Hade gärna sett honom få hela programmet faktiskt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback