Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-13, 09:04
  #277
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Tack för den infon.

Känner igen melodin på låten Å Han Kysste Mig från samma album. Originalet av sångtrion The Crystals med den snarlika titeln And Then He Kissed Me.

Kan man av ovannämnda låt med dess text dra slutsatsen om att Magnus är bi? Om det nu stämmer att hans låtar i regel är självbiografiska som någon sa? Han spelade ju också gay i filmen G som i Gemenskap.

Blir lite svårt mig att då förstå varför han senare gjort sig lustig över just bögar i flera av sina låtar? Om han nu själv är halvbög menar jag.

Tror inte att han är bög på riktigt, utan det är något av en image han har haft. Han är ju inspirerad av David Bowie Lou Reed.
Citera
2022-12-13, 09:30
  #278
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Tror inte att han är bög på riktigt, utan det är något av en image han har haft. Han är ju inspirerad av David Bowie Lou Reed.
Ok. Lite förvirrad här och försöker bara bena ut hur han ställer sig till HBTQ-frågor. Gayvänlig eller någon som ser ner på gaypersoner? Skulle kunna vara både och om man lyssnar till hans texter.
Citera
2022-12-13, 09:34
  #279
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Ok. Lite förvirrad här och försöker bara bena ut hur han ställer sig till HBTQ-frågor. Gayvänlig eller någon som ser ner på gaypersoner? Skulle kunna vara både och om man lyssnar till hans texter.
Tror han är varken eller så att säga. Men han har nog inget emot bögar. Sedan hans texter som framstår som homofobiska har han stryk från sina spelningar och även textrader som kan uppfattas som rasistiska.
Citera
2022-12-13, 09:57
  #280
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Tror han är varken eller så att säga. Men han har nog inget emot bögar. Sedan hans texter som framstår som homofobiska har han stryk från sina spelningar och även textrader som kan uppfattas som rasistiska.
Neutral då. Ja, det är ju helt okej. Bättre än att vara en hater iallafall.

Bra. Ingen risk att han spelar P-F heller då. Hemsk låt om man lyssnar till texten. Lite tråkigt samtidigt då melodin i refrängen till den låten är så skön och medryckande.
Citera
2022-12-14, 10:05
  #281
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrumpaKort
Det är lite av Ugglas grej. Och har varit det de senaste 40 åren. Och han gör det bra!
För att citera mannen själv:


Bra artister lånar. Fantastiska artister stjäl.
Citera
2022-12-14, 19:04
  #282
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
2004 kom Magnus Uggla med låten "Greatest hits" som handlar om hur Per Gessle släppte många best of-album med sina band. Uggla var kritisk till att Gessle mest levde på gamla meriter.

Snabbspolning fram till nutid. Nu för tiden spelar Magnus Uggla nästan bara sina gamla hits live. Han släpper inte många studioalbum i dessa dagar, det ska gudarna veta. Han lever mest på gamla meriter med andra ord, det är något han själv också säger på konserterna.

Så kan det gå när man trillar i fällan själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Han har väl aldrig dolt att många av hans satiriska låtar om andra och omvärld till viss del också handlar om honom själv?

Det här mönstret gäller ju dock i princip alla artister som har/haft en karriär som varat 15-20 år eller längre.

I början av karriären släpps låtar/album i en jämn takt där de stora hitsen finns. Sen efter några decennium vill både artister och skivbolag göra något annat. Samtidigt måste ju artisten hela tiden förnya sig för att inte publiken ska tröttna, men ändå fortsätta hålla stilen.

Det är ju efter 15-20 år som artisterna brukar dyka upp i tv eller radio i rollen som programledare. En del börjar skådespela och söker sig till film, teater, musikaler, revyer eller liknande. Andra gör ständiga konsertturnéer osv.

Samtidigt så är det hitsen från artisternas första år som snurrar i radio och på Spotify hela tiden. Samma låtar som publiken sen vill höra artisterna göra live. Deras nya låtar är det bara de riktigt inbitna fansen som vill höra.

Exakt samma mönster gällde även tidigare när publiken betalade för att få tillgång till musik via CD och LP. Så, det här är varken nytt eller unikt för Gessle och Uggla eller några andra artister.
Citera
2022-12-21, 23:37
  #283
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

För att citera mannen själv:

Jag har stulit alla mina sånger,
jag har picklat från disco och från house,
vart på tjuvarjakt,
i varje Mozart-takt,
liksom Beethoven, Schaikowski och Strauss.
Ja, jag har nallat varenda liten taktart,
och jag har lånat i både moll och dur,
jag har faktiskt stulit så pass mycket,
i varenda litet stycke,
att det blivit nåt utav min signatur.

Ho ho! Så ugglan försöker alltså nyttja humor som nåt billigt slags avledningsmanöver från det faktum att han i själva verket är en tjuvaktig liten skränarskata? Nä du Mange, den fula gubben förvillar du inte mig med

Citat:
Bra artister lånar. Fantastiska artister stjäl.
Bara om de är fantastiskt fantasilösa.

Finns det ingen som kan klargöra för mig vad Magnus mun letar när han vill ha blöta sletar? Är det 08-slang för läppar eller?
Citera
2022-12-23, 16:48
  #284
Medlem
Uggla live 1977: https://m.youtube.com/watch?v=IfMKv58xC1g&t=1489s

Helvete vad bra han var en gång i tiden.
Citera
2022-12-26, 22:16
  #285
Medlem
Rebali179s avatar
Någon som vet ifall det finns mera material från hans liveskiva Godkänd Pirat från 1981
Enligt Wkikpeda så gavs den ut för att "stävja distributionen av bootleginspelningar från Ugglas konserter"

Har dock aldrig sett några Bootleginspelningar från Ugglas konserter?
Citera
2022-12-28, 02:04
  #286
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Någon som vet ifall det finns mera material från hans liveskiva Godkänd Pirat från 1981
Enligt Wkikpeda så gavs den ut för att "stävja distributionen av bootleginspelningar från Ugglas konserter"

Har dock aldrig sett några Bootleginspelningar från Ugglas konserter?

Godkänd Pirat har jag på CD köpte den för många, många år sedan. Jag gillade verkligen den skivan när jag var yngre.
Citera
2023-07-23, 19:44
  #287
Medlem
NoTruces avatar
Vad tycker ni om hans senate låt, "Våran stad"? Tycker det låter klassiskt Uggla, en finstämd hyllning till Stockholm. Karln har fortfarande melodikänslan kvar. Hoppas det kommer en ny platta snart.

Magnus Uggla - Våran stad
https://www.youtube.com/watch?v=72dDkfy3c88
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback