2008-04-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Om man inte skaffar sig kunskaper om de människor som finns omkring en och i synnerhet lär sig hur deras beteenden och deras motiv till dessa fungerar så är man rätt korkad ja. Sannolikheten att du skall bli våldtagen av en etnisk svensk är ruggigt liten jämfört med sannolikheten att du skall bli våldtagen av en svenskhatande invandrare. Problemet är att du inte läst statistiken eller öppnat ögonen utan tror att alla män är precis likadana.

Sannolikheten att jag skulle följa med någon hem som jag inte kände och träffat innan är ungefär lika med noll, om man inte blivit för berusad. Att det skulle vara en eller flera med etnisk bakgrund är ännu mer osannolikt.
Jag ser det mer som ett problem att jag och andra ska behöva vara oroliga överhuvudtaget.
Citera
2008-04-11, 15:34
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Min mening är väl helt enkelt att om man slutar ha sån ordentlig sympati för offren hela tiden och inte vågar tala om för dem hur idiotiskt de har betett sig (även i tidningar och media), så kommer INGEN av småtjejerna i detta land lära sig något av skiten som har hänt.
Delvis håller jag med mig. Men jag tycker ändå att det är förövarnas attityder vi ska förändra (förutsägbart, jag vet). Genom att lägga ansvar för handlingarna på offrena kan vi möjligen få dem att undvika situationer där de kan råka ut för övergreppen, men genom att ta bort skamstämpeln som gör man att brottet förlorar sin poäng. Våldtäkt handlar om att förnedra offret, inte om sex. Men om offret vägrar bli förnedras, vägrar skämmas, så blir brottet poänglöst. Har bråttom , är lite otydlig, men jag hoppas jag gör mig förstådd?
Citera
2008-04-11, 15:36
Medlem
Man kan ju tycka att varningsklockorna borde börjat ringa när de klev in i hotellobbyn, men icke.
Citera
2008-04-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
Delvis håller jag med mig. Men jag tycker ändå att det är förövarnas attityder vi ska förändra (förutsägbart, jag vet). Genom att lägga ansvar för handlingarna på offrena kan vi möjligen få dem att undvika situationer där de kan råka ut för övergreppen, men genom att ta bort skamstämpeln som gör man att brottet förlorar sin poäng. Våldtäkt handlar om att förnedra offret, inte om sex. Men om offret vägrar bli förnedras, vägrar skämmas, så blir brottet poänglöst. Har bråttom , är lite otydlig, men jag hoppas jag gör mig förstådd?

Vad är det som får dig att tro att män(pojkar, blivande män) som vuxit upp i en kultur som delar in flickorna i horor och kvinnor och drar något gammalt över kvinnorna för att ingen skall få för sig att behandla dem som de behandlar hororna och har denna kultur nästan nedärvd sedan årtusenden skulle ändra sig ett skit bara för att några i deras ögon horor tycker det?
Seriöst vakna
Citera
2008-04-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Sannolikheten att jag skulle följa med någon hem som jag inte kände och träffat innan är ungefär lika med noll, om man inte blivit för berusad. Att det skulle vara en eller flera med etnisk bakgrund är ännu mer osannolikt.
Jag ser det mer som ett problem att jag och andra ska behöva vara oroliga överhuvudtaget.

Tja tacka modergenerationen som införde massinvandringen?
Citera
2008-04-11, 16:51
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika
[...]Våldtäkt handlar om att förnedra offret, inte om sex. [...]
Jag har hört det där påståendet många gånger, men aldrig sett belägg för saken. Spontant så är jag skeptisk. Att det inte rör sig om ömsesidig sex är ganska givet, men om det bara berodde på makt (en teori rörande våldtäkt) eller förnedring, så borde våldtäkterna se en aning annorlunda ut.

Är det att göra för enkelt för sig att påstå att våldtäkt inte handlar om sex? Rör det sig inte mer om våldtäktsmannens vilja att utnyttja kvinnor/män/barn för sin egna sexuella tillfredställelse?

Somliga går igång på att slå andra, andra att bli slagna. Somliga uppskattar avföring och urin som inslag i sexlivet, andra att penetrera den andre med hjälp av våld eller neddrogande.

Men att slå fast att det ändå inte rör sig om sex känns lika avlägset som när överdomare slår fast att "ingen kvinna har frivilligt sex med flera män samtidigt". Som om gruppsex, voyerursex, eller lovikevantessex inte skulle röra sig om sex? Det är bekvämt för offret att kunna distansiera sig från händelsen på sådant vis, då det med stor sannolikhet är extra kränkande att under tvång ha blivit uttnyttjad för att tillfredställa ett kräks vridna sexualitet.
Citera
2008-04-11, 19:04
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Då har du äntligen fått det sagt. Den tråden hade inget med svenska män att göra - det var på tiden att du fick det sagt. Trots att svenska män sägs vara mest "jämställda" så bryr du dig inte. Svaret på vad mer vill kvinnor vill ha av svenska män är alltså: deras huvud på ett fat och fler somalier till landet.

Jodå, den tråden var en hyllning till svenska män, därav titeln "Jag älskar svenska män", remember?
Citera
2008-04-11, 19:47
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Tror du att våldtäktsmän helt saknar förmågan att kunna vara charmiga?

Hänger du med alla killar som är "charmiga" (oavsett om du träffat dem alldeles nyss eller kännt dem i flera år) på "efterfest"? Då är det antagligen bara en tidsfråga innan du hänger med ett rötägg.

Det måste vara skönt att ha en så sockertoppad bild av sina medmänniskor. Men fråga dig själv: tror du att dessa tjejer som blev våldtagna tycker att deras naiva bild av omgivningen är särskilt mycket att hänga i julgranen såhär i ljuset av de senaste händelserna?

FYI; jag har bott i Vancouver och jobbat i Downtown Eastside, Kanadas värsta område. Jag har närmast dagligen träffat pundare, hallickar, torskar, prostituerade och allsköns "rötägg". Jag har tillräckligt mycket erfarenhet för att veta att det inte står våldtäktsmän i varje hörn; jag är tillräckligt verklighetsförankrad för att veta att det går utmärkt att vara charmig, vare sig man är somalier, svensk eller något annat.

De våldtagna tjejerna har ingen naiv bild av omgivningen, om du inte menar att det är naivt att utgå ifrån att också män är människor med normal fattningsförmåga.
Citera
2008-04-11, 20:24
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
De våldtagna tjejerna har ingen naiv bild av omgivningen, om du inte menar att det är naivt att utgå ifrån att också män är människor med normal fattningsförmåga.

Och där gör du samma tankefel igen. "Män" har inte normal förmåga att känna empati och bry sig om vad omgivningen vill och inte vill. Somliga män gör det, med största sannolikhet merparten. Somliga män gör det inte.

På samma sätt som "kvinnor" inte är luder. Somliga är det, somliga är det inte.

Det knepiga är att veta vilken sort det är som du möter.
Citera
2008-04-11, 20:39
Medlem
Jag är en helt vanlig kille och har alltid skämts över att jag ofta fantiserar om att våldta brudar. Men så förklarade en annan snubbe för mig att det ligger i den manliga instinkten... det bara är så. Man kan göra sitt bästa för att vara snäll, och tro mig jag vill vara snäll.

Jag har vid olika tillfällen berättat detta för mina bästa kompisar och även min pappa. Alla mina fem kompisar utom en erkände till slut att dom också haft dom fantasierna. Jag blev minst sagt förvånad för jag skulle aldrig trott det om dom precis som dom aldrig skulle trott det om mig. Men jag vet inte hur jag kom in på det med farsan... det som chockade mig var att han sa att han hade haft tankaran själv och inte bara fantasier men astt han hade levt ut dem och stoppat sig själv mitt i vissa gånger och att en brud hade anmält honom för våldtäktsförsök.

Så ja vistt finns det inom alla män det tror jag.
Citera
2008-04-11, 20:54
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Och där gör du samma tankefel igen. "Män" har inte normal förmåga att känna empati och bry sig om vad omgivningen vill och inte vill. Somliga män gör det, med största sannolikhet merparten. Somliga män gör det inte.

På samma sätt som "kvinnor" inte är luder. Somliga är det, somliga är det inte.

Det knepiga är att veta vilken sort det är som du möter.

Jag menar att det är helt riktigt att utgå ifrån att män har normal fattningsförmåga, eftersom en försvinnande liten del män är våldtäktsmän. Dilemmat som framställs här är dock att kvinnor skall utgå ifrån att alla män är våldtäktsmän, eftersom de annars får höra att de borde vetat bättre, de får skylla sig själva osv. Inte vet jag, men hade jag varit man hade jag inte tyckt att det var särskilt trevligt om kvinnor utgick ifrån att jag var våldtäktsman.
Citera
2008-04-11, 21:02
Medlem
det är ju synd om alla tjejer, dom blir ju så orättvist behandlade HELA tiden, klart dom får ta den i första och andra, om dom är dumma nog att följa med !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in