Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-07, 15:56
  #1
Medlem
Shisanas avatar
Är det något som har varit där? En avlägsen bekant till mig var där för ett par år sedan och ända sedan dess har jag suktat efter att åka dit! Jag kommer förhoppningsvis göra det någongång, men jag är nyfiken på om ni har några erfarenheter därifrån?
Jag är inte intresserad av hotell och att shoppa snygga kläder, jag tänker mer på djur, natur och kultur.
Förresten, kan de flesta prata engelska?
Citera
2008-04-07, 16:36
  #2
Medlem
Belize är väl ett eget land? Eller finns det en stad i mexico som heter så också?
Citera
2008-04-07, 16:38
  #3
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shisana
Är det något som har varit där? En avlägsen bekant till mig var där för ett par år sedan och ända sedan dess har jag suktat efter att åka dit! Jag kommer förhoppningsvis göra det någongång, men jag är nyfiken på om ni har några erfarenheter därifrån?
Jag är inte intresserad av hotell och att shoppa snygga kläder, jag tänker mer på djur, natur och kultur.
Förresten, kan de flesta prata engelska?

Jag var i Belize under 1 vecka på väg ner till sydam.
Nästan alla som hamnar där är där för 2 olika anledningar. Mayakulturen och Dykning eller båda, jag valde o dyka och där försvann nästan alla mina pengar men det var fan i mig värt det, du får visserligen ta några kurser om du är oerfaren men sen går allt bra, licensen är ju bra och ha vart som helst i världen. Ta dig till Glovers reef, där är det billigast.
f.ö. ligger Belize inte i mexico men brevid mexico.

EDIT
alla snackar engelska, kan hända att i landsbygden är det inte så men med spanskan borde du klara dig, om du alltså kan spanska.
Citera
2008-05-01, 19:33
  #4
Medlem
Dr Zlatans avatar
Planerade stanna i 1 vecka men stack efter 2 dagar... Belize City är verkligen inget trevligt ställe. En kåkstad med enorm fattigdom, mycket vapen och mängder med narkotika = livsfarligt för turister.

Det "hotell" jag bodde på spikade igen fönstrena på bottenvåningen varje kväll... Killen som stod i kiosken mittemot hotellet hade nyligen "tagit över" bokstavligen, en amerikan på hotellet förklarade för mig; den nye "ägaren" hade helt enkelt haft ihjäl den tidigare... Jag och min dam hyrde en polis som vakade över oss dagtid (kostade 10 dollar)!

Rådet blir alltså; undvik Belize City, dra fortast möjligt ut till öarna utanför (vilka är "restricted" för andra än turister) för dykningens skull.
Citera
2009-07-26, 12:59
  #5
Medlem
Jag var där vintern 2007, stannade i drygt 15 dagar. Vi hyrde en vit, fin villa vid kanten av en flod som kallades hummingbird hideaway, cirka 3 timmar från belize city. Flög först från köpenhamn och mellanlandade i atlanta, USA. Sedan vidare mot Belize och belize city. Där chartade jag ett litet 6-sitsigt plan som skulle ta mig mot orten dangria (ca. 3 timmar med bil från belize city). Vi hyrde villan av ett äldre par från sverige som bott i belize i cirka 20 år. Kan varmt rekommendera detta resmål. Var både på djuphavsfiske, besökte nationalreservatet mayflower, mayalämningar etc.

Var inte särskilt dyrt. Betalade cirka 8000 T&R med 3 dagars mellanstop i atlanta. Standarden på boendet är bra , betalade 2500 för 2 veckor (vi var sammanlagt 6 pers. som delade på priset), men landet i sig ligger ganska långt efter i utveckling. De har ingen utsträckt telefoni, även post kan vara svårt att skicka och få. Men gillar man lugn och ro så tveka inte. Människorna är vänliga och pratar engelska. Det mesta är billigt. en öl kostade runt 4-5 kronor, en lunch cirka 20 kronor på icke-turistställen.

http://www.belize.nu/se/index.php
Citera
2009-08-13, 09:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shisana
Är det något som har varit där? En avlägsen bekant till mig var där för ett par år sedan och ända sedan dess har jag suktat efter att åka dit! Jag kommer förhoppningsvis göra det någongång, men jag är nyfiken på om ni har några erfarenheter därifrån?
Jag är inte intresserad av hotell och att shoppa snygga kläder, jag tänker mer på djur, natur och kultur.
Förresten, kan de flesta prata engelska?

Belize är ett eget land, var där förra veckan genom en kryssning! Var och kikade in maya ruiner! Det var coolt!

Och Belize var den enda engelska kolonin i central amerika! Så alla pratar jättebra engelska, både den och creol (stavning), samt spanska!
Citera
2018-03-04, 05:06
  #7
Medlem
Lacerdas avatar
Gammal tråd som jag vill kommentera. I skrivande stund sitter jag i ett sunkigt hotell som ägs av kineser. Tio minuters promenad till bussterminalen i Belmopan.

Jag tog en båt från Puerto Barrios, Guatemala 10:30 i morse och anlände strax efter 12 i Punta gorda, Belize. Sedan en gammal amerikansk skolbuss med avfärd 14.00 med en jävla massa stopp, ankomst i Belmopan strax efter 19.00. En riktig jävla grisdag har det varit, folk i allmänhet tycks vara helt jävla blåsta här också. Vad man än frågar så får man olika svar hela tiden. Jag sätter nog aldrig min fot i detta land igen. Jag ville testa en alternativ resväg från Honduras upp till Cancun, ville undvika Guatemala så mycket som möjligt. Men nu lärde jag mig en bitter läxa.
Citera
2018-03-05, 15:28
  #8
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag sätter nog aldrig min fot i detta land igen. Jag ville testa en alternativ resväg från Honduras upp till Cancun, ville undvika Guatemala så mycket som möjligt. Men nu lärde jag mig en bitter läxa.
Ja, Belize är ett riktigt skitland. Möjligtvis att templen vid San Ignacio kan vara värda ett besök men förmodligen inte. Dessutom finns ju Tik'al i närheten. Varför ville du undvika Guatemala?
Citera
2018-03-05, 16:02
  #9
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Ja, Belize är ett riktigt skitland. Varför ville du undvika Guatemala?
Jag har bott i Mexiko sedan november och rest genom många delstater. Guatemala har mycket sämre infrastruktur, gastronomi och... ja allt är ta mig fan sämre än Mexiko. Ändå så är priserna dubbelt så höga. Jag får det inte att gå ihop. Busschauffören som körde oss från Chetumal till Flores var själv Guatemaltek men bosatt i Mexiko sedan många år. Han sa att man lever mycket bättre i Mexiko. Vid gränsen i Chiapas tjänar Mexikanska handlare mycket bra tack vare kunderna från Guatemala.
Jag vistades i Guatemala ett par veckor förra året och såg det mesta, så hag sätter helst inte min fot där igen.

Belizes priser på hotell och öl tyckte jag också var ovanligt högt med tanke på hur ruttet allt är.
Citera
2018-03-05, 16:23
  #10
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag har bott i Mexiko sedan november och rest genom många delstater. Guatemala har mycket sämre infrastruktur, gastronomi och... ja allt är ta mig fan sämre än Mexiko. Ändå så är priserna dubbelt så höga. Jag får det inte att gå ihop. Busschauffören som körde oss från Chetumal till Flores var själv Guatemaltek men bosatt i Mexiko sedan många år. Han sa att man lever mycket bättre i Mexiko. Vid gränsen i Chiapas tjänar Mexikanska handlare mycket bra tack vare kunderna från Guatemala.
Jag vistades i Guatemala ett par veckor förra året och såg det mesta, så hag sätter helst inte min fot där igen.

Belizes priser på hotell och öl tyckte jag också var ovanligt högt med tanke på hur ruttet allt är.
Okej, då är jag med. Ja, Belize är extremt dyrt om man tänker på vad man får. Guatemala inte riktigt lika illa, dessutom trevligare att besöka, men Mexiko håller jag också högre. Åtminstone Tik'al och Atitlansjön är värda ett besök (i Guatemala) men i Belize finns ingenting jag skulle rekommendera, förutom transport därifrån.
Citera
2018-03-05, 16:44
  #11
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
i Belize finns ingenting jag skulle rekommendera, förutom transport därifrån.
Det Mexikanska bolaget ADO kör från Belize city ända upp till Cancun. Jag rekommenderar framtida resenärer att åka i deras bussar. Det kändes himla likt att stiga in på ADO efter gristransporterna genom Honduras, Guatemala och Belize.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f653986

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback