Ser att jag dribblade med uppställningen av tankeexperimentet och kallade astronaut Y för A. Poängen verkar ha gått hem ändå, men för saken skull skall meningen lyda:
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Men, är det ens möjligt att överföra tidpunkten tX, då X utför sin mätning, till en tidpunkt tY gällande för astronaut Ys partikel y, när vågfunktion skall ha kollapsat. X utför sin mätning innanför händelsehorisonten.
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Bara spekulativa tankar men eftersom från Y:s referensram går tiden mot oändligheten för X, så kommer aldrig mätningen att ske från Y:s perpektiv. Partiklar reagerar väl även på tidsdilation?
Japp, men i detta avseende handlar det inte om att partikel x sänder information (som vi känner det) till partikel y. Se nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Ågentraad
Att partiklarna befinner sig på varsin sida om händelsehorisonten påverkar inte alls intrasslingen/superpositionen. Och insidespartikeln mår lika bra innanför som utanför H.H., åtminståne strax innanför. Partiklarna "snackar" ju inte med varandra via nån sorts signal som har massa eller ändlig (ljus-)hastighet, som därigenom skulle hindrats av HH-gränsen.
Känns intuitivt logiskt, vilket i dom här sammanhangen brukar vara värt noll, så jag blir nog korrigerad av nåt snille

Precis, det är ("skall inte vara") någon information som överförs.
Exempelvis kan partiklarna vara separerade på ett avstånd av 1000 ljusår (låt oss även ta utan någon gravitionell påverkan). Om då X väljer att mäta sin partikel x på ett sätt, så kommer resultatet av Ys mätning av partikel y, ögonblickligen, vara beroende av hur X utförde sin mätning; dvs. man behöver inte vänta 1000 år innan "partikel x har sänt information till partikel y om vilket tillstånd den skall vara i," Einsteins "Spooky action at distance".
Detta kan dock bara verifieras OM astronaut X och Y träffas och jämför sina resultat, vilket inte är möjligt om X befinner sig inom händelsehorisonten för ett svart hål. Om det är irrelevant för partikel y om X utfört sin mätning på partikel x, då har ju superpositionen av x och y ingen reell relevans.
Med scenariet med svarta hålet ville jag pusha lite för att intrassling kan vara en "matematisk illusion," i linje med följande:
Vi har en låda med en röd och en grön kula. Utan att titta tar person A och B var sin kula och reser 1000 år från varandra. Sedan tittar de på kulan de plockade. Nu är det ju inte så att dessa kulor i realiteten är en blandning av rött och grönt tills någon observerat sin kula; vilket gäller för sammanflätade partiklar.
Det stygga med sammanflätade partiklar är att beroende på HUR någon mäter sin kula så kommer den andra kulan "ändra färg". Därav undrar jag hur detta går ihop med svarta hål. Om man utgår ifrån att superposition är irrelevant i det fallet, känns det som det är irrelevant, lokalt, generellt.
Vettefan om det inte endast handlar om hur man lägger sina referensramar då man utför denna mätning och sedan jämför dessa. Självklart skall allt konserveras. Om jag mäter höger eller uppåt eller vänster m.m. på min partikel , och sedan jämför det med en mätning på den andra partikeln; då kommer det ju gå ett ut om höger+vänster=0, uppåt+nedåt=0, osv. pga konservering. Någon som kan övertyga mig?