2008-04-05, 18:31
Medlem
DexiLs avatar
Hallå!

Efter mitt köp av en Lomo LC-A så har jag försökt läsa på lite hur folk använder sin kamera. Något jag snubblade över var "korsframkallning" (är faktiskt inte alls säker på vad det heter på svenska, på engelska heter det cross processing), dvs att man framkallar diafilm (som ska framkallas med E6-kemikalier) i C41-kemikalier (sånt som man framkallar vanliga negativ i). Det ska tydligen bli väldiga kontraster och något försjutna färger.
Hursomhelst, lyckades leta rätt på diafilm idag men har ingen aning om vart man kan framkalla den via den här metoden. Är det någon som vet vart man kan göra detta i stockholmsområdet, alternativt på webben? Är det förresten någon här som har försökt sig på konststycket att framkalla på detta sätt?

Om jag nu inte skulle hitta något ställe som gör detta åt mig, hur svårt är det att framkalla i C41 själv? Finns det något "lär-dig-själv"-kit som är litet och billigt så man kan börja med detta?

Har aldrig framkallat analogfoto förut, så ni som har gjort det, hjälp mig!
Citera
2008-04-05, 18:40
Medlem
Farbror Sallads avatar
Om du lyckas lista ut vilka framkallningstider och sånt som behövs så bör du klara det själv. Det krävs knappt någon utrustning för att bara framkalla filmen, vilket ju är det som gäller för diafilm. Jag har tyvärr noll koll på analogframkallning annars, men jag tror inte att du kan få "felframkallning" hos något labb.
Citera
2008-04-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DexiL
Hallå!

Efter mitt köp av en Lomo LC-A så har jag försökt läsa på lite hur folk använder sin kamera. Något jag snubblade över var "korsframkallning" (är faktiskt inte alls säker på vad det heter på svenska, på engelska heter det cross processing), dvs att man framkallar diafilm (som ska framkallas med E6-kemikalier) i C41-kemikalier (sånt som man framkallar vanliga negativ i). Det ska tydligen bli väldiga kontraster och något försjutna färger.
Hursomhelst, lyckades leta rätt på diafilm idag men har ingen aning om vart man kan framkalla den via den här metoden. Är det någon som vet vart man kan göra detta i stockholmsområdet, alternativt på webben? Är det förresten någon här som har försökt sig på konststycket att framkalla på detta sätt?

Om jag nu inte skulle hitta något ställe som gör detta åt mig, hur svårt är det att framkalla i C41 själv? Finns det något "lär-dig-själv"-kit som är litet och billigt så man kan börja med detta?

Har aldrig framkallat analogfoto förut, så ni som har gjort det, hjälp mig!

Kolla med ditt lokala snabblab , jag hade ett i krokarna med en dam som var väldigt till mötesgående och intresserad och hon hjälpte mig att pressa mm korsframkallade gjorde hon när det började bli dags att byta ut vätskorna.
Citera
2008-04-05, 21:26
Medlem
Hypokondrias avatar
Vilken fotoaffär som helst framkallar E6 i C41, bara fråga snällt.
*Halvhäftiga effekter brukar det bli, men nu för tiden gör det bra mkt snabbare att göra crossprocess i PS istället för att behöva be ngn slabba med film (dvs, om man nu inte kör med en gammal Lomo.)
Citera
2008-04-05, 23:08
Medlem
DexiLs avatar
Tack för svaren! Killen i fotoaffären kollade lite konstigt på mig när jag nämnde att jag ville framkalla dem i C41 och berättade att han inte kunde göra det. Ska ta en tur sen till hemstaden när jag knäppt upp en rulle och försöka att få någon fotoaffär att framkalla dem åt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in