Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-04, 19:41
  #1
Avstängd
Odess avatar
Hörde att sjuksköterskor som utbildat sig i 3 år "bara" får ut 18.000 i inkomstlön och kräver mer än 3000 i månaden

Varför är LO-haggan tyst om det? Men det går bra att blockera en salladsbar som inte har kollektivt?

I stället kan man läsa bl a detta

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/un...25741F002E945F

Citat:
De senaste sex åren har lönerna ökat med 21 procent i Sverige. Det är något mindre än i flertalet andra länder. Men då inflationen i Sverige varit relativt låg så har reallönerna ändå ökat mer i Sverige än i de flesta andra länder.

- Det visar att den svenska modellen fungerar bra och att de lönekrav som LO-förbunden gått fram med i de senaste avtalsrörelserna varit fullt rimliga och väl i takt med tillväxten i den svenska ekonomin, säger LOs avtalssekreterare Erland Olauson.

Så varför fungerar inte de lönekrav med vårdförbundet? Samtidigt som det är dyra utkostnader för utbildning och ingångslönen bara 18.000 för ett sånt ansvarsfullt jobb?
Citera
2008-04-04, 19:46
  #2
Avstängd
Finnvedings avatar
Det är rått att kräva 15% i påökt. Här kommer inflationen rusande! Tack för all del och så går vi vidare om och om igen. Om jag bara kunde, skulle jag göra alla människor friska och sedan avskeda varenda sjuksköterska.
Citera
2008-04-04, 20:21
  #3
Avstängd
Odess avatar
Har tystnaden något att göra med kommuner och landsting? Och inte enskilda företag?
Citera
2008-04-04, 20:25
  #4
Moderator
Strix m/94s avatar
Måhända...

...därför att Kommunals tämligen lågutbildade undersköteskor kan tjäna lika mycket som högskoleutbildade sjuksköterskor, och det är ju en omöjlig situation opinionsbildningsmässigt. När sjuksköterskorna äntligen begripit att de måste hota att säga upp sig, kan jag bara önska att de är målmedvetna och lycka till.
Citera
2008-04-04, 20:34
  #5
Avstängd
Finnvedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...därför att Kommunals tämligen lågutbildade undersköteskor kan tjäna lika mycket som högskoleutbildade sjuksköterskor, och det är ju en omöjlig situation opinionsbildningsmässigt. När sjuksköterskorna äntligen begripit att de måste hota att säga upp sig, kan jag bara önska att de är målmedvetna och lycka till.

Så? Vem gör jobbet?
Citera
2008-04-04, 20:36
  #6
Avstängd
Odess avatar
Det var ju inte så länge sedan Mona Sahlin fick kritik både från KGB och Filippa Reinfeldt om långa kötider i landsting styrda av sossar över 90 dagar. Då kontrade hon glatt med ett landsting som gick bra.

Och nyligen i Västerbottens län tror jag det var går landstinget på knäna medans privata går med miljoner i vinst. Som väl bla LO-Haggan går emot?

Blir väl ett dilemma här för LO när landstingen går på knäna trots världens högsta skattetryck med sossarna, lågavlönade sjuksköterskor för att LO sedan säger nej mot privatisering för att det "gynnar" rika
Citera
2008-04-04, 20:39
  #7
Avstängd
Månljuss avatar
Vårdförbundet tillhör TCO!

Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Hörde att sjuksköterskor som utbildat sig i 3 år "bara" får ut 18.000 i inkomstlön och kräver mer än 3000 i månaden

Varför är LO-haggan tyst om det? Men det går bra att blockera en salladsbar som inte har kollektivt?

I stället kan man läsa bl a detta

http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/un...25741F002E945F



Så varför fungerar inte de lönekrav med vårdförbundet? Samtidigt som det är dyra utkostnader för utbildning och ingångslönen bara 18.000 för ett sånt ansvarsfullt jobb?

Vårdförbundet är inget LO-förbund! Du kanske skall ta reda på lite fakta innan du spyr ur dig en massa påståenden som inte stämmer!

Din länk handlar om LOs förbund! Men ditt påstående handlar om TCO s förbund
Citera
2008-04-04, 20:45
  #8
Medlem
möbelklisters avatar
En utdragen strejk skulle sitta fint. Det ger stora besparingar för Landstingen. Alla offenliganställda borde strejka ett par månader per år så att vi kan få ner skattetrycket.
Citera
2008-04-04, 20:50
  #9
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Ursprungligen postat av Finnveding
Så? Vem gör jobbet?

...vem som leder jobbet och har ansvaret för uppgiften som räknas. Den som bara bär saker, och inte ansvaret, skall så klart ha lägre lön. Ingenjören - inte den som skallar i spiken - skall ha mest betalt.
Citera
2008-04-04, 20:50
  #10
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
En utdragen strejk skulle sitta fint. Det ger stora besparingar för Landstingen. Alla offenliganställda borde strejka ett par månader per år så att vi kan få ner skattetrycket.

Inte minst får svensken se konsekvenserna av att alla vårdalternativ är förbjudna.
Citera
2008-04-04, 20:54
  #11
Avstängd
Finnvedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...vem som leder jobbet och har ansvaret för uppgiften som räknas. Den som bara bär saker, och inte ansvaret, skall så klart ha lägre lön. Ingenjören - inte den som skallar i spiken - skall ha mest betalt.

Då får de se till att ta det ansvaret också. Jag tycker att de gapar efter mycket.

PS: Ingenjören är ofta ett dumt rövhål.
Citera
2008-04-04, 21:00
  #12
Moderator
Strix m/94s avatar
Mig...

Citat:
Ursprungligen postat av Finnveding
Då får de se till att ta det ansvaret också. Jag tycker att de gapar efter mycket.

PS: Ingenjören är ofta ett dumt rövhål.

...veterligt tar sjuksköterskorna mycket mer ansvar än de får betalt för.

PS! Ingenjören är i regel både mer begåvad, bättre utbildad och mycket viktigare än de som bär plank eller tattar kabel eller blandar betong. Jag känner rätt många av båda sorter så det är både statistiskt och personligt rätt väl belagt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback