2010-03-06, 23:37
Medlem
NineInchNailss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uffrat
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men, bara jag som är ett fan av Mega man X-serien till snes? främst första spelet men de andra två är också helt okej

Du är inte ensam. Serien är helt klart bra, och favoriten på SNES inom X är nummer 3. Tycker till och med att det är det näst bästa av alla Mega Man i hela serien.

Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Lite synd att de inte körde vidare på konceptet i MM8 i fler playstation installationer...

X-spelen till PS är också riktigt bra, där de lyckas dra stor nytta av de utökade möjligherna med PS, utan att fucka upp grundkonceptet, även om jag tycker väldigt illa om tidspress momentet i X5.

Håller med dig här. Mega Man 8 är förbannat bra. Älskade anime-sekvenserna när jag var mindre. Tyckte det var helt otroligt att se Mega Man i "film-form". Spelet i sig är självklart bra också, precis som du säger.

X-spelen till PS är också helt okej. Mycket mycket bättre än de spelen som existerar idag till DS/PSP (dock var det väl inga speciella fel på Mega Man X-remaken på PSP) men 'Mega Man Powered Up'. Alltså vad fan.
Citera
2010-03-06, 23:43
Medlem
sprututs avatar
Tycker att mega man 10 är overkill 9 räckte för att få lite nostalgi känslor men nu verkar dem bara vilja tjäna pengar. Inte nog med det så ser det oerhört tråkigt ut, det påminner mig mkt om mega man 5 och 6
Citera
2010-03-07, 01:01
Medlem
NineInchNailss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprutut
Tycker att mega man 10 är overkill 9 räckte för att få lite nostalgi känslor men nu verkar dem bara vilja tjäna pengar. Inte nog med det så ser det oerhört tråkigt ut, det påminner mig mkt om mega man 5 och 6

Jo, risken finns för att det blir så. Kul att 9:an gjordes i alla fall.
Citera
2010-03-16, 10:07
Bannlyst
Blev skitlack över att 10:an inte går att köra på PSP - liksom, wtf? Som gjort för portabla konsoller.
Citera
2010-07-11, 10:59
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combatwoman
Jag måste säga att den absolut tråkigaste banan och är även den bana med sämsta låten är Elecman i första Mega Man spelet. Pinar verkligen mig genom den banan varje gång jag lirar spelet

Haha. Elec Mans bana var väldigt, väldigt ångestgivande när det begav sig

Ny fråga
Inget Mega Man är det andra likt. Alla har sina små detaljer som gör dem unika. En del saker är bra andra dåliga.

Bra:
- Det uppladdningsbara Mega Man-vapnet (X-Buster?) var som bäst i Mega Man 5 (i original-serien)
- Rush (som flygande) var bäst i Mega Man 3. När man kontrollerade varenda rörelse.
- Bossarnas musik tycker jag var bäst i Mega Man 2 och Mega Man X.

Dåligt:
- Alla falska doktorer eller medhjälpare: man vet alltid vet att Dr. Willy eller Sigma är sista bossen. Att gör så en gång, fine. Att göra så i ungefär vartannat spel blev bara tråkigt.
- Att i X-serien (och kanske senare) göra att man måste fram och tillbaka på alla banor i en oändlighet för att hitta de olika "hjälpmedlena". Istället för att placera de på lite roliga ställen blir det ett ***** att hitta dem.
- Vissa sjukligt desperata bossar t.ex. Dustman (.. skräp-mannen, ingen man vill vara på skolgården om man leker Mega Man precis ).

Vilka detaljer har gjort er sömnlösa genom alla år?
Citera
2010-07-11, 17:09
Medlem
robotwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
- Vissa sjukligt desperata bossar t.ex. Dustman (.. skräp-mannen, ingen man vill vara på skolgården om man leker Mega Man precis ).

Vet inte hur det är med alla andra , men DustMan är troligen min favorit Robot Master genom hela serien.
Varför inte peka ut dom lite mer desperata varianterna? (SheepMan och SpringMan kanske?)

Det ENDA jag alldrig förstod med DustMan är att när han startar damsugaren så sugs partiklar in i den , men skott stöts bort ...
Förstod aldrig hur det fungerade

Ett annat av spelen jag tycker är rätt intressant är sexan.
I det spelet har dom verkligen klämt in några nya roliga koncept, T.ex:
- Möjligheten för MegaMan att bygga ihop sig med Rush, vilket ger han nya förmågor.
- Nya platforms element (Fläktar t.ex)
- Ett flertal nya intressanta fiender
Senast redigerad av robotwo 2010-07-11 kl. 17:19.
Citera
2010-07-13, 12:41
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotwo
Vet inte hur det är med alla andra , men DustMan är troligen min favorit Robot Master genom hela serien.
Varför inte peka ut dom lite mer desperata varianterna? (SheepMan och SpringMan kanske?)

Det ENDA jag alldrig förstod med DustMan är att när han startar damsugaren så sugs partiklar in i den , men skott stöts bort ...
Förstod aldrig hur det fungerade

Ett annat av spelen jag tycker är rätt intressant är sexan.
I det spelet har dom verkligen klämt in några nya roliga koncept, T.ex:
- Möjligheten för MegaMan att bygga ihop sig med Rush, vilket ger han nya förmågor.
- Nya platforms element (Fläktar t.ex)
- Ett flertal nya intressanta fiender

Är inte fårmannen ironiskt menad? Då tycker nog jag att Tomahawkman och Samurajmannen i MM6 är mer desperata.
Citera
2010-07-14, 18:05
Medlem
silhass avatar
Bade 9:an och 10:an som nu kommit ut ar lite av en hyllning till de gamla forna "gloory days" hos mega man (da senaste titlarna i X serien helst ska uteblivas da de ar ett javla skamt!). Och man ska nog ta bossarna med en nypa salt

megaman X 3 ar for ovrigt en av mina favoriter, snackade aven med en av capcom arbetarna har om dagen och de haller pa med lite re-realeases av flera titlar bla X3!

Har spelat igenom samtliga titlar x antal ganger, men maste vara ar sedan... 3:an sitter djup i hjartat av ngn konstig anledning. Alskar bla intro musiken. Password musiken till Megaman X, dunno varfor men alltid tyckt den var grym!

Och bade kannslan och musiken forstagangen man spelar som Zero i X3, oslagbart!

Annars om ni vill ha underhallnig pa hog niva ska ni se megaman filmen!

Ar faanbaserad och finns gratis pa internet, hoho.
Citera
2010-07-14, 18:09
Medlem
silhass avatar
OT: 2an ar alldeles for latt IMO, minns dock att jag notte det som faan till gameboy. Hade flera titlar till gameboy da jag personligen aldrig agde ett nes (lirade hos kusinerna och polarna ist). Min gamla tegelsten...suck, den fralste manga langa och trakiga bilresor.

Tror fyran hade alla rymd gubbarna om jag inte minns fel. Vad hade 5:an om de skulle varit den basta genom tiderna? Minns att jag notte bade 5:an och 4:an men minns inte riktigt bossarna... Toad man?
Citera
2010-07-14, 18:22
Medlem
superKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silhas
OT: 2an ar alldeles for latt IMO, minns dock att jag notte det som faan till gameboy. Hade flera titlar till gameboy da jag personligen aldrig agde ett nes (lirade hos kusinerna och polarna ist). Min gamla tegelsten...suck, den fralste manga langa och trakiga bilresor.

Tror fyran hade alla rymd gubbarna om jag inte minns fel. Vad hade 5:an om de skulle varit den basta genom tiderna? Minns att jag notte bade 5:an och 4:an men minns inte riktigt bossarna... Toad man?

Megaman2 till gameboy är INTE samma spel som Megaman2 till nes.
2an är den bästa, innan man kunde ladda upp sin buster och glida runt på banorna.
Citera
2010-07-14, 19:48
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superKing
2an är den bästa, innan man kunde ladda upp sin buster och glida runt på banorna.

Nu får du allt ta och förklara dig!
Jag förstår verkligen inte vad folk har emot de funktionerna. Det är naturliga utvecklingar i serien och när jag kör de gamla spelen blir jag ibland störd av att man inte kan ladda buster och glida runt... (den äldsta versionen Mega Man var lite VÄL stel)

Att Dr. Wily bossarna (både han och de andra bossarna) blev bleka kopior av de tidigare spelen eller att vissa idéer till blev så absurda att de drog ner spelen lite. Att de traditionella bossarna (som nyss nämnts) blev snudd på löjliga förstår jag också att de drar ner helhetskänsla. Men att kunna ladda och glida? Det är ju bl.a. de allra bästa förbättringarna.

Jag har bara spelat (och klarat) Mega Man 2 och 4 på Gameboy, men båda rekommenderas starkt. Bland det bästa som Gameboy har att erbjuda !
Citera
2010-07-15, 14:52
Medlem
silhass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superKing

Jo, jag vet att det inte ar samma spel. Men har lirat bagge och det senaste jag lirat var det till NES.

Man soker den dar kannslan man fick forsta gangerna man lirade de dar spelen. Spenderade man timme efter timme med ett spel som megaman 2 som tillat timmarna att flyga med dess harliga gameplay, underbara musik och grymma bossar sa ar det klart att man ar fralst i just det spelet...
3an lirade man hos polarens brorsa minns jag...darav alskar jag det spelet. Men X serien ar den jag personligen lirade mest sjalv.

Tror vi tillhor lite olika generationer Kungen da Jag foddes vid releasen av 2:an
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in