Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-03, 21:41
  #1
Medlem
Sollens avatar
Tänkte installera Debian och dualboota med XP. Dock vet jag inte hur jag skall gå iväga för att partitionera diksen utan att allting går åt helvete.
HJÄLP PLOZ
Citera
2008-04-03, 22:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sollen
Tänkte installera Debian och dualboota med XP. Dock vet jag inte hur jag skall gå iväga för att partitionera diksen utan att allting går åt helvete.
HJÄLP PLOZ

Antar att du har Windows nu och vill installera Debian.
Använd något partitionsprogram, t.ex. från powerquest eller paragon.
Låt programmet först sänka storleken på din nuvarande partition och skapa sedan nya i det tomma utrymmet.
Citera
2008-04-03, 22:35
  #3
Medlem
Jag hade gjort såhär:

1.Bootat datorn med XP-skivan > tagit bort alla partitioner som låg på hårddisken > skapat en partition som är hälften så stor som hårddisken > formaterat till NTFS och installerat XP där.

2. Väl inne i XP hade jag stoppat i Debianskivan och installerat därifrån på resterande utrymme av hårddisken (alternativs bootat med den på samma sätt som med XP-skivan och installerat Debian på resterande utrymme).


Om du orkar kan du ju läsa det här också, det orkade inte jag.


Edit; Aaaaaaaaha du gör inte från början..
Citera
2008-04-05, 13:21
  #4
Medlem
Sollens avatar
Sådär, nu har jag partitionerat disken. Hur gör jag nu när själva debianinstallationen dyker upp?
Citera
2008-04-05, 16:29
  #5
Medlem
Du gör som det står bara, sen är det installerat.

http://www.google.se/search?hl=en&q=...e+Search&meta=
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback