• 1
  • 2
2008-04-01, 23:11
Medlem
Jag och några kompisar har ofta mycket dötid på händerna, samt ett rum i en källare som skulle kunna användas på ett bättre sätt, och har därmed kommit in på funderingar om att göra egen musik.

Det jag undrar är vad man behöver köpa för att få ihop en någorlunda ordentlig studio, samt vad detta kan kosta?

Andra tips kring ämnet skulle även vara uppskattade
Citera
2008-04-01, 23:18
Medlem
Svårt att säga.. beror på hur mycket pengar du hade tänkt lägga ut.

Kan få en mycket enkel, fungerande studio för några 1000-lappar
om du redan har en vettig dator. Eller så kan du lägga ut flera hundra tusen om du vill.

Jag rekomenderar dig att surfa in på forum.studio.se och göra en sökning, du
kommer hitta hundratals trådar om detta!
Citera
2008-04-01, 23:33
Medlem
ron_bs avatar
Beror ju faktiskt uteslutande om hur stor budget du kan tänka dig att landa på, för några tusenlappar kan du ju få en fungerande 'hemmastudio'. Men låt oss nu anta att du, som du säger vill göra en 'ordentlig' studio, och vi lägger en budget på säg 50.000 kr.

Jag är inte proffs på akustiken, och själva byggandet, så jag går direkt på hårdvaran.

Börja med att skaffa ett Digi001-kort så får du med ProTools LE på köpet som är en bantad version av ProTools, men som dock klarar av allt du kommer behöva för ett bra tag framöver. Till ProTools kan man använda RTAS-plugins (RealTime Audio Suite) som låter fantastiskt bra. På så sätt slipper du behovet av externa burkar. Dessutom spar man bizarrt mycket pengar på att köpa en plug-in som funkar till alla kanaler istället för att exempelvis punga ut stålar för 8 individuella kompressorer.
RTAS-pluggar använder sig av datorns processor till skillnad från de dyrare TDM-pluggarna som kräver ProTools processorkort. Vill du ha de dyrare ProTools korten har du vid det laget sprängt budgeten med en femti papp eller mer, så nöj dig med Digi001:an. Det är ett fantastikt bra kort.

Ett digi001-kort går lös på c:a 14 000 ink. moms, om jag inte missminner mig.

Vill du förutom audio ägna dig åt midi är Logic att föredra. Jag har själv alltid använt Cubase, men sedan jag påbörjat min utbildning till ljudingenjör här uppe i Piteå har jag insett att Logic drar det längre stråt. Logic har kanske en högre inlärningströskel men känns som ett mer genomarbetatt och kompetent program än Cubase. Logic 5 har precis släppts och det funkar för OS X. Om du skaffar dig 5:an måste du ha minst Gold versionen för att kunna köra ProTools hårdvara. Tidigare versioner Logic kräver Platinum för dito. Logic har sedan länge haft stöd för MP-burkar.
I jämförelsen mellan ProTools och Logic kan man säga att de är bra på olika saker, och vilket som man själv föredrar är väldigt subjektivt och väldigt beroende av vad man för tillfället skall göra med sin utrustning. Men om du kombinerar ett digi001-kort som hårdvara med att köpa Logic så får du ju faktiskt bägge dessa proffersionella musikprogram att tillgå.

Logics värsta version ligger väl någonstans runt 7-8000 ink. moms.

Digi001-kortet har redan från början rätt schyssta micpreampar, men det kan ändå vara värt att investera i en extern dito. Ett exempel på en riktigt grym rör-preamp är Fatman 2. Den ligger på runt 5-6000 ink moms.

Nu har vi knappt spräckt 30000 gränsen. Snarare någonstans runt 25000. Kvar att införskaffa är monitorer och någon mick. Ett tips om du vill skaffa ovanstående utrustning är att köpa bra aktiva monitorer. På så sätt kan du koppla monitorerna direkt till digi001:an och således slippa förstärkarsteget. Det ger få steg som färgar slutljudet och vad du hör är vad du får!
Vilka monitorer du ska välja är väldigt personligt och beroende av vad du vill betala. Ta med en CD som du vet hur den låter och gå ner till en musikaffär och be att få referenslyssna. När du sen skall börja mixa dina alster måste du ändå lära dig hur just dina monitorer låter och då är ett referens-sound bra att ha (i.e. en CD).
Dock kan väl nämnas att Genelec gör väldigt bra (och dyra) monitorer som i mångt och mycket är branschstandard.

Skaffa dig sedan en mick av något slag. Mickar är skitdyra, det är bara så. Olika mickar är också bra för olika saker, och här finns ingen övre gräns för hur mycket du kan spendera. AKG 414 är bra till mycket och själv diggar jag Brûl och Kjael 4011. Dessa går nog lös på en 10- 15000 st och det kanske är lite overkill. Själv har jag en gammal Rôde mick som jag tycker låter rätt schysst. Jag minns inte beteckningen, men de ligger i pris runt 3500 kr. Oktava gör också rätt schyssta, prismässigt överkomliga micar. Kolla runt lite, men kom ihåg. Skit in skit ut, så en bra mic är det första och viktigaste steget om du vill göra snygga akustiska inspelningar.

Med ovanstående utrustning kan du spela in allt från folkmusik till Techno. Mjukvarusyntar kan kompletera din studio för att du skall kunna nischa dig mot det du vill göra, men du har i alla fall möjligheten att byta genre.
Citera
2008-04-02, 00:26
Medlem
Tackar

Men "ordentlig" studio kanske itne var ordet jag var ute efter. :P
Det engelska ordet decent skulle passa bättre.

Så 50 tusen är tyvärr itne pengar jag har att lägga ut som det är nu, några tusenlappar skulle vara mer realistiskt.

För övrigt finns det en väl fungerande pc där, fast verkar som att en mac är mycket mer passande för musik.
Citera
2008-04-02, 12:23
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankillen
För övrigt finns det en väl fungerande pc där, fast verkar som att en mac är mycket mer passande för musik.
Mac eller PC är vilket som, de funkar precis lika bra. Det är lite av Apples (och deras fanboys) image att tjata om att deras grejer funkar bättre än allt annat vilket inte är helt sant, det är vilket som egentligen, om inte du letar efter ett specifikt program t.ex. som är exklusivt för en av dem. En fördel med att inte köra på Mac är att en biffig PC kan du bygga själv väldigt billigt om du vet vad du håller på med (och så finns det mer programvara). Se bara till att du inte använder datorn till att surfa porr och installera massa konstig skit på för du vill inte att den helt plötsligt ska börja bete sig konstigt när du ska spela in.
Citera
2008-04-02, 12:38
Medlem
ron_bs avatar
Citat:
Tackar

Men "ordentlig" studio kanske itne var ordet jag var ute efter. :P
Det engelska ordet decent skulle passa bättre.

Så 50 tusen är tyvärr itne pengar jag har att lägga ut som det är nu, några tusenlappar skulle vara mer realistiskt.

Detta är ett ständigt trätoämne som är omdebatterat i oändlighet på diverse forum.

Nu kommer du att få massor med svar.

Från Mac-entusiasterna kommerf du att få reda på att Mac är mycket snabbare, mycket stabilare, och aldrig krånglar, medan naturligtvis PC är rena skräpet som bara krånglar.

Från de som kör PC kommer du att få svaret att PC är billigare, lika snabba och lika bra.

Fördelar med PC:

- Fler utvecklare, bredare stöd av tredjepartsprodukter
- Billigare i den mån att man väljer komponenter själv (detta slutar bara med at man blir arg för man köpt fel prylar, tro mig. Eller också inte. Fler av er är säkert smartare än jag)
- Lättare att hantera (om man är uppvuxen med Microsoft-baserade system som jag själv) - dvs ingen övergångsperiod.

Nackdelar med PC

- Tweaking. Vad då tweaking? Jag vill dra igång min sequencer och börja arbeta, inte lära mig om hur Windows hanterar tjänster! Många menar att man för att få full prestanda i sitt Windows OS i musikproduktion kan dra nytta av att alterera operativsystemets grundkomponenter. Detta kan ta mycket tid (även om det ofta är intressant) och får en producent/musiker att tappa fokus då denne sitter vid ett nyinstallerat system och vill börja arbeta.
- Virus/spy/malware. Talar för sig självt. Igen vettig människa dedikerar sin nya Core2Duo Workstation med 4 gb ram till att bara göra musik på. Man surfar. Man installerar program. Man grejar en hel del helt enkelt. Risken för att få en massa junk i datorn som försämrar prestandan är större än vad man tror. Till slut så påverkas prestandan i sequencern.

Fördelar med MAC

- Stabilt. Fungerar. Snyggt. Jävligt snyggt.
- Tweaking? Nej. Installera din sequencer och börja jobba.
- Enkelt. I den mån man nöjer sig med att använda datorn till de utvalda uppgifter man ursprungligen tänkt att ha den till. Börjar man labba här kan det gå fel, precis som i Windows.

Nackdelar med MAC

- Man är låst till Apples tänkande, och programvara.
- Kostar mer. Ja, folk får säga vad de vill, men man betalar i slutändan lite mer för Mac än för PC. Klandra bittorrent och dc? Jag vet inte. Skillnaden för hårdvaran är dock inte allt för stor, även om Apple alltid ligger något efter "dagspriserna" för hårdvarukomponenter. Ett bra exempel är grafikkorten i Mac Pro, som i PC världen inte är värda ett dugg men som fortfarande levereras med de nyaste Pro modellerna.
Citera
2008-04-02, 21:38
Medlem
Det jag tror du behöver är:

- En dator med bra processor, mycket ram (gärna 2 gb), så snabb hårddisk som möjligt. Går nog att plocka ihop någon duglig för kanske 5000 kr.

- Ett ljudkort, köp ett externt med preamp och fantommatning. Antalet kanaler bestämmer hur många grejjer du kan spela in samtidigt. Här ska det
spenderas pengar! 2000 spänn. minst om du ska köpa nytt, kika begagnat också. Ingen idé att köpa nåt halvrisigt, då får du massa latency när du spelar in, och det vill man inte ha.

- En eller hellre flera mikrofoner (om du ska spela in audio), en mycket bra och billig kondensatormikrofon som funkar till det mesta är Studio Projects B1, den kostar runt 1000 kr och kräver preamp och fantommatning. En Shure Sm57 är väl alltid bra att ha, men det finns budgetalternativ för den också (som låter mycket, mycket bra)

- Ska ni spela in midi så är en midiklaviatur bra att ha, det behöver du kanske inte lägga ner så mycket pengar på om den inte är så viktig. 600-1000 kr kanske.

- Plus kablar, mickstativ, puffskydd (!) och sådant nödvändigt!
Citera
2008-04-03, 00:10
Medlem
Okej okej

Men bara så jag inte helt är ute o cyklar.. (har mest spelat in på färdiga beats med någon rostig datamic) Behövs ljudkortet för att koppla in tex keyboard eller midiklaviatur som det verkar kallas så att det fungerar med ett program som till exempel fruityloops?
Citera
2008-04-03, 15:18
Medlem
BratBashers avatar
det beror oxå på lite tyvärr men du kan ju få tag på usb midi fast jag tycker man blir väldigt låst. Personligen tycker jag att ett skapligt ljudkort är en bra investering om man ska SPELA IN som är en väldig skillnad på att "programera" musik.
Citera
2008-04-03, 22:41
Medlem
Vadå? Är ett ljudkort till för att spela in live instrument bara?
Citera
2008-04-04, 01:13
Medlem
HATs avatar
Citat:
Vadå? Är ett ljudkort till för att spela in live instrument bara?
Nej, om du ska ha en MIDI-klaviatur inkopplad kommer du vilja ha låg latency, så du behöver ett någorlunda seriöst ljudkort med ASIO-stöd.
Citera
2008-04-04, 13:17
Medlem
skogsolas avatar
Jag är absolut ingen expert på ämnet, men jag satt själv i samma sits som du för någon månadsen. Min budget låg på ~5tusen kronor, men då hade jag redan en väl fungerande dator.

Det jag införskaffade mig var:
Mackie Onyx Sattelite - bra micpreamps, fantommatning och möjlighet till 2 aktiva kanaler samtidigt. Helnöjd med ljudkortet som jag införskaffade mig för 2500:- (tidigare 5000:-) på musikcentralen (4sound) i växjö. Detta är ett externa firewirekort. Dock kan jag påpeka att jag ibland får ett "tinnitussus", vet inte om det är ett måndagsex jag fått tag på, men verkar vara liet mysko.

Jag köpte den kondensator mic som någon nämnde ovan, Studio B1. Riktigt nöjd med denna mic. Kostade nog 1100:-, och det var enligt mig det bästa alternativet i den klassen.

Jag köpte även referenslurar, några AKG som var halvslutna och gick på tusen kronor.

Funderar på att köpa en SM57 med, men har en line6 stärkare nu som, tro det eller ej, låter fruktansvärt bra när jag linar den. Men det är ju ett bra alternativ till kondensatormicken, och en SM57 ligger väl också runt 1000.

Mjukvaran införskaffade jag mig på piratebay
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in