Citat:
Ursprungligen postat av hankillen
Tackar
Men "ordentlig" studio kanske itne var ordet jag var ute efter. :P
Det engelska ordet decent skulle passa bättre.
Så 50 tusen är tyvärr itne pengar jag har att lägga ut som det är nu, några tusenlappar skulle vara mer realistiskt.
För övrigt finns det en väl fungerande pc där, fast verkar som att en mac är mycket mer passande för musik.
Detta är ett ständigt trätoämne som är omdebatterat i oändlighet på diverse forum.
Nu kommer du att få massor med svar.
Från Mac-entusiasterna kommerf du att få reda på att Mac är mycket snabbare, mycket stabilare, och aldrig krånglar, medan naturligtvis PC är rena skräpet som bara krånglar.
Från de som kör PC kommer du att få svaret att PC är billigare, lika snabba och lika bra.
Fördelar med PC:
- Fler utvecklare, bredare stöd av tredjepartsprodukter
- Billigare i den mån att man väljer komponenter själv (detta slutar bara med at man blir arg för man köpt fel prylar, tro mig. Eller också inte. Fler av er är säkert smartare än jag)
- Lättare att hantera (om man är uppvuxen med Microsoft-baserade system som jag själv) - dvs ingen övergångsperiod.
Nackdelar med PC
- Tweaking. Vad då tweaking? Jag vill dra igång min sequencer och börja arbeta, inte lära mig om hur Windows hanterar tjänster! Många menar att man för att få full prestanda i sitt Windows OS i musikproduktion kan dra nytta av att alterera operativsystemets grundkomponenter. Detta kan ta mycket tid (även om det ofta är intressant) och får en producent/musiker att tappa fokus då denne sitter vid ett nyinstallerat system och vill börja arbeta.
- Virus/spy/malware. Talar för sig självt. Igen vettig människa dedikerar sin nya Core2Duo Workstation med 4 gb ram till att bara göra musik på. Man surfar. Man installerar program. Man grejar en hel del helt enkelt. Risken för att få en massa junk i datorn som försämrar prestandan är större än vad man tror. Till slut så påverkas prestandan i sequencern.
Fördelar med MAC
- Stabilt. Fungerar. Snyggt. Jävligt snyggt.
- Tweaking? Nej. Installera din sequencer och börja jobba.
- Enkelt. I den mån man nöjer sig med att använda datorn till de utvalda uppgifter man ursprungligen tänkt att ha den till. Börjar man labba här kan det gå fel, precis som i Windows.
Nackdelar med MAC
- Man är låst till Apples tänkande, och programvara.
- Kostar mer. Ja, folk får säga vad de vill, men man betalar i slutändan lite mer för Mac än för PC. Klandra bittorrent och dc? Jag vet inte. Skillnaden för hårdvaran är dock inte allt för stor, även om Apple alltid ligger något efter "dagspriserna" för hårdvarukomponenter. Ett bra exempel är grafikkorten i Mac Pro, som i PC världen inte är värda ett dugg men som fortfarande levereras med de nyaste Pro modellerna.