2008-04-03, 02:32
Medlem
DeBalys avatar
Tantalora & Tuesday

Intressanta funderingar, kanske blir detta nästa grej som polisen släpper ifrån sig, var hon uppehöll sig och vad hon gjorde det sista dygnet, mellan avresan från Arboga och avresan till Tyskkland, från Skavsta.
2008-04-03, 03:10
Medlem
ih82w846s avatar
Jag tycker det verkar som polisen har stora problem med denna utredning.
Bara en sån sak som deras press-meddelande.
De orkar inte ens kolla om datum stämmer (18april)
sen att de på ett ställe "Spaningsledningen vet också att hon varit i Arboga ett flertal gånger före morden" och längre ner "Med tanke på att kvinnan kan ha varit i Arboga vid flera tillfällen före morden"
Vet de eller inte?

Är personen som efterfrågades på Efterlyst egentligen den som nu nämns här? "En övervakningsfilm från stationen visar att hon bland annat kan ha varit i Arboga den 12 mars. Kl 12.25 ses en man stå vid trappan på väg ner under spåren. Han har mörkt hår och bär en ljusare större väska samt en mindre"
Har de inte gjort bort sej då om nu mannen som finns på videon faktiskt såg på Efterlyst, men där nämdes inte att det var egentligen den 12 mars och inte mordkvällen.

Finns det nåt personlig osämja mellan den kvinnliga domaren och Miss Frieda? Eller tyckte åklagaren inte att var viktigt att ta upp ev. mordvapen i häktningsförhandligen? En sak är säker jag kommer att lusläsa allt som kommer ut efter rättegången hur detta (miss?)skötts.

Jag är lika tjatig om SL som vissa är om T.
Vem är SL kan CS övernattat hos SL, vem tipsade om CS?

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=12123974
2008-04-03, 03:28
Medlem
ih82w846s avatar
Man upphör aldrig att förvånas!
Vem fan tar hammare med sej i handbaget?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1085469.svd
Citat:

 Där fanns mellan fem och tio hammare.
2008-04-03, 03:33
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ih82w846
Jag tycker det verkar som polisen har stora problem med denna utredning.
Bara en sån sak som deras press-meddelande.
De orkar inte ens kolla om datum stämmer (18april)
sen att de på ett ställe "Spaningsledningen vet också att hon varit i Arboga ett flertal gånger före morden" och längre ner "Med tanke på att kvinnan kan ha varit i Arboga vid flera tillfällen före morden"
Vet de eller inte?

Är personen som efterfrågades på Efterlyst egentligen den som nu nämns här? "En övervakningsfilm från stationen visar att hon bland annat kan ha varit i Arboga den 12 mars. Kl 12.25 ses en man stå vid trappan på väg ner under spåren. Han har mörkt hår och bär en ljusare större väska samt en mindre"
Har de inte gjort bort sej då om nu mannen som finns på videon faktiskt såg på Efterlyst, men där nämdes inte att det var egentligen den 12 mars och inte mordkvällen.

Finns det nåt personlig osämja mellan den kvinnliga domaren och Miss Frieda? Eller tyckte åklagaren inte att var viktigt att ta upp ev. mordvapen i häktningsförhandligen? En sak är säker jag kommer att lusläsa allt som kommer ut efter rättegången hur detta (miss?)skötts.

Jag är lika tjatig om SL som vissa är om T.
Vem är SL kan CS övernattat hos SL, vem tipsade om CS?

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=12123974

Polisen är nog lika lite förskonade från tabbar och tryckfelsnissar som tidningarna. Att man skriver 18:e april istället för 18:e mars kanske inte är ett så stort problem eftersom 18:e april 2008 ännu inte har varit.

Jag är inte heller beredd att underkänna polisens arbete bara för att de omväxlande skriver både "vet också att hon varit i Arboga ett flertal gånger" och "kan ha varit i Arboga vid flera tillfällen" eller för att de misstänker fel person, som i fallet NJ.

Rättsystemet kommer att haverera den dagen polisen inte längre får misstänka folk för brott.

Polisens tystnad har skapat mycket frustration här på fb, men jag kan mycket väl tänka mig att den tystnaden bitvis har varit befogad.
2008-04-03, 03:41
Medlem
Tuesdays avatar
Förutom C hade alltså 5-9 andra personer försökt gå genom säkerhetskontrollen med hammare. Renovera sina sommarhus utomlands,eller vad? Under hur kort/lång tid då undrar man. Otroligt vad prylar det finns på flygplatser.

Citat:
Ursprungligen postat av Svd
I måndags, två veckor efter att de två barnen mördats i Arboga, fick polisen vid Skavsta flygplats i Nyköping ett samtal från polisen i Västmanland med information om att den misstänkta kvinnan haft med sig en hammare när hon gick igenom säkerhetskontrollen. Vid 17-tiden samma dag kom polisen från Västmanland för att leta efter verktyget i den behållare där saker lämnas som inte får tas in genom kontrollen.

Här återkommer uppgifterna som Dagens eko förmedlade onsdag eftermiddag (igår). Det var i (förr)förrgår hammaren återfanns. Svd måste ha skrvit bakvänt, enligt ekot kontaktade Skavsta polisen om hammaren. Som jag skrev i eftermiddags, otroligt att polisen ej kontaktat Skavsta själva tidigare och undersökt flygplatsen. De borde ha hittat C på passagerarlistan liiite tidigare än i måndags. Utifrån att mordvapenjakten haft kommentarer från polis i media förra veckan låter det sannolikt att de inte fann hammaren förrän nu i måndags. Ungefär vid samma tidpunkt som man slutade efterfråga den i media.
2008-04-03, 06:51
Medlem
miapetters avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2179127.ab

YES!
2008-04-03, 07:28
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2179127.ab

YES!

Ur artikeln, polisen säger:

Citat:
Dagen efter mordet, den 18 april, blev en tysk kvinna stoppad i säkerhetskontrollen då hon skulle flyga till Bremen. I handbagaget hade hon en hammare och den bedömdes som så farlig att hon fick lämna den ifrån sig.

På flygplatsen misstänktes att hammaren kanske kunde ha samband med morden.

– Man ringde oss och vi åkte dit och hämtade föremålet, säger Börje Strömberg vid polisen i Västmanland.

Detta hände enligt uppgift i måndags.

Åter uppgiften om att det var först i måndags. VARFÖR har polis ej hört sig för på/genomsökt den (mindre) flygplats varifrån C måste ha funnits med på en passagerarlista?
2008-04-03, 07:35
Medlem
Är så skönt att läsa detta!

Hoppas bara på att det är sant också!

http://www.expressen.se/nyheter/1.1108301/har-vantar-hon-pa-att-utlamnas

Tydligen vanligt med tyska kvinnor som är misstänka för mord!!
2008-04-03, 07:36
Medlem
Chandler Bings avatar
Något jag funderar mycket på är varför hammaren finns med henne så länge? Vad kan det bero på? en "trofe" eller var hon i sån psykisk obalans att hon "glömde" bort att den fanns med i hennes personliga tillhörigheter? Jag tycker det är jättekonstigt att hon försöker gå igenom säkerhetskontrollen med ett ev mordvapen, även om det lutar åt att det är hon så vet jag inte än om så är fallet.
2008-04-03, 07:39
Medlem
Dagen efter stoppades hon i säkerhetskontrollen på Skavsta - med den kladdiga hammaren i handbagaget.
Allt kan ha fångats på flygplatsens övervakningskamera.

– Den hammaren var inte ren. Det var något på den men jag kan inte säga exakt vad det var.

Alltså tänk för de inblandade i familjen att behöva läsa om att det var en kladdig hammare som hon hade med sig då. Kan de inte tänka på de anhöriga som läser tidningarna!
2008-04-03, 07:45
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruttan65
Tydligen vanligt med tyska kvinnor som är misstänka för mord!!

Utifrån vad drar du den slutsatsen? Ett liknande reportage från exempelvis Hinseberg skulle se ut på samma sätt, fast med större andel kvinnor då...
Kom ihåg vilken skillnad på folkmängd det är mellan Sverige och Tyskland.
2008-04-03, 07:58
Bannlyst
smart

Citat:
Ursprungligen postat av Skruttan65
Dagen efter stoppades hon i säkerhetskontrollen på Skavsta - med den kladdiga hammaren i handbagaget.
Allt kan ha fångats på flygplatsens övervakningskamera.

– Den hammaren var inte ren. Det var något på den men jag kan inte säga exakt vad det var.

Alltså tänk för de inblandade i familjen att behöva läsa om att det var en kladdig hammare som hon hade med sig då. Kan de inte tänka på de anhöriga som läser tidningarna!

Familjen är intelligent och är säkert redan informerad om detta.
Det är nog dessutom en lättnad för dem att läsa att den är kladdig. för är det barnens blod är mordet 100% uppklarat, eftersom cs rimligtvis inte hade handskar på sig på säkerhetskontrollen.
Vid rättegången kommer de anhöriga att tvingas se brottsplats- och obduktionsfoton. Det är nog betydligt värre än att läsa om en kladdig hammare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in