2008-04-02, 20:58
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Vilka misstag anser du dig säker på att polisen gjort?

Att man har varit ganska ensidiga i utredningen och att man ensidigt har sökt sådant som enbart kan binda CS till dådet. Att man första två dygnen ensidigt riktade in sig på NJ. Att man har för mycket "kan", "kanske" och "sannolikt" i sin bevisföring.
2008-04-02, 21:00
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Kan något gått snett med livräddningen?
Ingen vet exakt hur länge E och barnen legat sönderhamrade i villan.
Kan det vart menat att ingen skulle överleva efter att hammaren fått fara som en jojo på huvuden.
Fanns det en plan på att C utfört detta och T skulle vara den agerande livräddaren i tron på att jobbet var gjort då han kom hem och att ingen skulle överleva.
Därefter hyllas denna stadens trubadur för sina insatser på arboga torg.
T blir ihågkommen som livräddaren som tyvärr miste sin familj.
Därefter står det T fritt att träffa C som den sörjande hjälten.
Manus till en B-rysare.
Sorry,lite Knutbytankar!
Allvarligt talat?

Klart att det var meningen att ingen skulle överleva attacken (jag kallar det attacken då jag anser att din omskrivning är vidrig).
OM det nu skulle vara som du säger så undrar jag varför T ringer 112 när offren uppenbarligen lever.
Varför tar inte T det lugnt på vägen hem och ger CS gott om tid för sitt dåd?

Jag säger det igen: Är helt övertygad om att CS döms som ensam gärningsman, utan medhjälpare.
2008-04-02, 21:01
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det polisen PRESENTERAR och det polisen PRESTERAR är två väldigt skilda saker.

Det man har PRESENTERAT hittills är ett rätt okej indiciemål, som troligen skulle räcka till en fällande dom i vart fall i tingsrätten.
Jag vet inte om du medvetet struntar i fakta, men man har faktiskt inte fem dagar gamla kamerabilder, man har hennes vidgående att hon varit högst några hundra meter från gärningsplatsen samma dag som mordet.
Man har det faktum att hon är psykiskt instabil - enligt hennes egen försvarsadvokat.
Man har säkert en flygbiljett när hon flög till Tyskland och på den flighten försökte någon få med sig en hammare.
Man har mobillogg som visar att hon var i Arboga vid den tidpunkt som mordet ägde rum och att hon tog tåget bara minuter efter mordet. Och man har vittnen som sett en kvinna som liknar henne i direkt anslutning till brottsplatsen.
Dessutom vet man att hon visat ett ohälsosamt intresse för T, vilket ger henne ett motiv.

Jag sätter 10 låtsaspengar på att hon snart slutar spela på läppen och sätter sig ned och erkänner.

Det där är så luddigt att du för svensk polis kan prestera det som bevis.

Jag sätter 10 låtsaspengar på att dådet förblir ouppklarat.
2008-04-02, 21:06
Medlem
Citat:
Kan något gått snett med livräddningen?
Ingen vet exakt hur länge E och barnen legat sönderhamrade i villan.
Kan det vart menat att ingen skulle överleva efter att hammaren fått fara som en jojo på huvuden.
Fanns det en plan på att C utfört detta och T skulle vara den agerande livräddaren i tron på att jobbet var gjort då han kom hem och att ingen skulle överleva.
Därefter hyllas denna stadens trubadur för sina insatser på arboga torg.
T blir ihågkommen som livräddaren som tyvärr miste sin familj.
Därefter står det T fritt att träffa C som den sörjande hjälten.
Manus till en B-rysare.
Sorry,lite Knutbytankar!

Lite ruggigt att se ngn uppvisa samma kyla som bevisligen GM i fallet Arboga gjorde.
Är det månne dig vi skall analysera för att om möjligt kunna förstå hur en person kan utföra dåd likt detta? Kan vi ha dig som mall i tråden för att förstå hur kallt ngn måste kalkylera för att dåd likt detta skall kunna utföras?
Du ger mig kalla kårar... du verkar veta "saker och ting", eller??
Eller är du bara allmänt hatiskt inställd till dina medmänniskor?
2008-04-02, 21:07
Bannlyst
indiciemål

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det där är så luddigt att du för svensk polis kan prestera det som bevis.

Jag sätter 10 låtsaspengar på att dådet förblir ouppklarat.

om du ser på verkligheten (den i den riktiga världen, du vet...?) så förekommer varje år tusentals indiciemål i våra domstolar.
Indicierna är redan så starka att de troligen skulle räcka till en fällande dom. och det är ju inte färdigt ännu!

Som ni som läst tråden från början vet tycker jag också att polisen gjorde flera misstag innan RMK kom till platsen.
Nu tycker jag de verkar sköta sig bra.
2008-04-02, 21:09
Medlem
Citat:
Jo, men nu är det alldeles för många som är så enfaldigt inriktade på CS skuld att man aldrig kan tänka sig en random GM. Om man hela tiden riktar in sig på specifika människor så kanske man missar de viktiga bitar som krävs för att kunna få fast någon för dådet som sedan kan fällas i domstol.

När NJ var anhållen var det häxjakt på honom som det är häxjakt på CS nu.

Jag tror dock att det kommer att förbli olöst med tanke på alla missar som har gjorts av polisen och hur ensidigt man har jobbat.

Jag har svårt att se att polisen gjort några större missar sista tiden. Vi sitter ju inte med de material som de har. Jag är dessutom ingen brottslösare.

Vad jag menar är att det gäller att hålla alla dörrar öppna.

Om man klagar på polisen, och sedan själv är insnöad på en person, vilken visar säg ha ett vattentätt alibi. Då bör man söka vidare. annars känns det snaree som att man inte mår så bra, och har följt denna tråd för att ha någon att tala med.

Min känsla är ju att det finns många ensamma, alternativt debatt/disskussionssökande människor i denna tråd!
2008-04-02, 21:10
Medlem
grisöras avatar
¨"Det människor och möss planerar, går ofta om intet" fritt efter Steinbeck

Ja kanske CS var den som skulle hålla i hammaren, T instruerar så att han har alibi vid mötet, översvallande kärleksförklaring är utlagda på bloggen. Men E överlever slagen. T nämner inget om att han varit "stalkad". Eftersom han själv är anstiftare till mordet. Nu tiger CS som muren för att någon gång kunna förenas med sin älskade Togge.
2008-04-02, 21:13
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Att man har varit ganska ensidiga i utredningen och att man ensidigt har sökt sådant som enbart kan binda CS till dådet. Att man första två dygnen ensidigt riktade in sig på NJ. Att man har för mycket "kan", "kanske" och "sannolikt" i sin bevisföring.

Så här tror jag om ovanstående:
Jag tror inte polisen jobbade ensidigt med Nj de 2 första dygnen, de förhörde övrig familj, T o ev andra närstående.

Då de fick upp spåret på CS fortsatte de att jobba på bred front, det var först igår, tror jag, det talade om att de nu smalnade av sitt arbete.

"Kan, kanske o sannolikt" är termer polisen MÅSTE använda sig av då CS inte är dömd för något brott än.

Så tror jag.
2008-04-02, 21:17
Bannlyst
Den som jag läser och sätter stort tilltro till är den tyske åklagaren
Thomas Klinge
Polisen uppger att misstankarna mot den tyska kvinnan har stärkts de senaste dagarna.

Hon ska för tysk polis ha berättat att hon var i Arboga vid mordtillfället.

Men Thomas Klinge vid åklagarmyndigheten i Hannover känner inte till uppgiften.

– Hon sa ingenting till oss, bara att hon inte hade med brottet att göra, säger Klinge till aftonbladet.se.
Senast redigerad av Agatha Christie 2008-04-02 kl. 21:25.
2008-04-02, 21:19
Medlem
grisöras avatar
Ja, många sätter stor tilltro till Herr Klinge. Hela påskhelgen var man på plats på kontoret i Hannover. Förgäves sökte man svenska kollegor som antingen hade "kompledigt" eller som Riksmordkommisionen, var lediga över påsk.
2008-04-02, 21:22
Medlem
Bluebeast72s avatar
Var CS månde utklädd till man för att förvilla omgivningen?
2008-04-02, 21:23
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Den som jag läser och sätter stort tillvärde till är den tyske åklagaren
Thomas Klinge
Polisen uppger att misstankarna mot den tyska kvinnan har stärkts de senaste dagarna.

Hon ska för tysk polis ha berättat att hon var i Arboga vid mordtillfället.

Men Thomas Klinge vid åklagarmyndigheten i Hannover känner inte till uppgiften.
Naturligtvis! Det fyller ju dina syften.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in