Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Hoppas du instämmer i följande:
Ett enskilt indicium kan inte öka i sannolikhet för att det finns mer indicium.
Nej, det kan det inte. Men sannolikheten för ett enskilt indicium är ointressant för att bedöma sannolikheten för en hypotes, om det finns fler oberoende indicier.
Citat:
För att ett indicium skall förstärka en indiciumkedja måste det ha över 50% sannolikhet.
Nej, det är däremot inte sant. Det riktiga kriteriet för ett indicium som förstärker en indiciekedja är att sannolikheten för den hypotes man vill förstärka är större än för varje tänkbar alternativhypotes. Om det finns ett antal olika, varandra uteslutande, alternativhypoteser, räcker det med att indiciet anger att huvudypotesen är mer sannolik än någon av alternativhypoteserna för att det ska förstärka indiciekedjan.
Men huvudhypotesen behöver alltså inte vara mer sannolik än sannolikheten för alla alternativhypoteserna tillsammans, om dessa är inbördes oförenliga.
Citat:
Det är dumt att vara tvärsäker.
Det är dumt att vara tvärsäker när man inte är säker. Det är däremot korkat att vara osäker om huruvida två plus tre verkligen är fem.
Jag kan inte i dagsläget vara tvärsäker på att CS är gärningsman. Jag kan bara konstatera att de indicier som i dagsläget föreligger pekar på henne med en synnerligen påtaglig kraft.
Men däremot kan jag vara tvärsäker på att i princip samtliga inlägg som SingleStar, grisöra och Agatha Christie har skrivit i tråden, har präglats av intellektuellt defekta resonemang, som inte har fört tråden framåt en millimeter
Eftersom jag alltså kan identifiera väl igenkännliga typer av defekt logik i dessa postningar.