2008-04-06, 10:07
Medlem
Intressant att hon kunde tänka sig att bli murare! Nu när det misstänks att det är en murarhammare som har används.
Jobbat svart som hantverkare i Sverige?
2008-04-06, 10:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Nja, nu sitter hon inte häktad på DNA bevisning, utan på andra indicier. Avsaknaden av DNA skulle därmed inte innebära att hon med automatik släpptes fri.
Däremot skulle hon rimligen ha släppts fri om t ex hårtussen visat sig tillhöra någon annan än CS, eller möjligen offren,m eftersom detta skulle vara ett starkt bevis för en annan gärningsman än CS.

"T-kan-vara-skyldiggänget" blandar ideligen ihop "absence of evidence" med "evidence of absence".
2008-04-06, 10:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja att ett normalt "gjutformsmärke" från hammarhuvudet skulle kunna matchas med sårskada verkar osannolikt.
Polisen har specifikt talat om en skada på ena klon.
2008-04-06, 10:28
Medlem
Heinzes avatar
Citera inte en 40-raders text och skriv "+1"!
/mod
2008-04-06, 10:49
Medlem
Tuesdays avatar
Tack Devil_D!

Undrar om och isåfall vilken sorts kontakt hon har med sin syster och sin pappa samt hur hon har försörjt sig. Äldre eller yngre syster, avundsjuk för att hon har stadgat sig med familj?
2008-04-06, 10:52
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Undrar om och isåfall vilken sorts kontakt hon har med sin syster och sin pappa samt hur hon har försörjt sig. Äldre eller yngre syster, avundsjuk för att hon har stadgat sig med familj?

Försörjningsbiten undrar jag oxå över, hon har ju uppenbarligen rest mycket men jag har inte någonstans läst om något ev jobb hon haft?
2008-04-06, 11:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Hoppas du instämmer i följande:

Ett enskilt indicium kan inte öka i sannolikhet för att det finns mer indicium.
Nej, det kan det inte. Men sannolikheten för ett enskilt indicium är ointressant för att bedöma sannolikheten för en hypotes, om det finns fler oberoende indicier.

Citat:
För att ett indicium skall förstärka en indiciumkedja måste det ha över 50% sannolikhet.
Nej, det är däremot inte sant. Det riktiga kriteriet för ett indicium som förstärker en indiciekedja är att sannolikheten för den hypotes man vill förstärka är större än för varje tänkbar alternativhypotes. Om det finns ett antal olika, varandra uteslutande, alternativhypoteser, räcker det med att indiciet anger att huvudypotesen är mer sannolik än någon av alternativhypoteserna för att det ska förstärka indiciekedjan.

Men huvudhypotesen behöver alltså inte vara mer sannolik än sannolikheten för alla alternativhypoteserna tillsammans, om dessa är inbördes oförenliga.

Citat:
Det är dumt att vara tvärsäker.
Det är dumt att vara tvärsäker när man inte är säker. Det är däremot korkat att vara osäker om huruvida två plus tre verkligen är fem.

Jag kan inte i dagsläget vara tvärsäker på att CS är gärningsman. Jag kan bara konstatera att de indicier som i dagsläget föreligger pekar på henne med en synnerligen påtaglig kraft.

Men däremot kan jag vara tvärsäker på att i princip samtliga inlägg som SingleStar, grisöra och Agatha Christie har skrivit i tråden, har präglats av intellektuellt defekta resonemang, som inte har fört tråden framåt en millimeter

Eftersom jag alltså kan identifiera väl igenkännliga typer av defekt logik i dessa postningar.
2008-04-06, 11:31
Medlem
Rumskompisen

I tidningsartikel så berättade rumskompisen att cs var lätt att leva med och att hon inte upptäckt något ovanligt med henne.

En dag hösten 2007 var hon dock ledsen och arg över en sak som hon inte fått berättad tidigare (antar av T?).
En kort period därefter tas hon in på psykbehandling för andra ggn i sitt liv.

Undrar vad hon fick reda på och om detta hänger samman med vansinnesdådet.

Notera att ovanstående inte är citat och jag kan ha uppfattat fel från tidningsuppgifter.
2008-04-06, 11:46
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Försörjningsbiten undrar jag oxå över, hon har ju uppenbarligen rest mycket men jag har inte någonstans läst om något ev jobb hon haft?

I Tyskland, som är ett rikare land än Sverige, är det vanligt att borgarklassen försörjer sina barn medan de "studerar", även om studenten i detta fall närmare sig de 30.
2008-04-06, 11:47
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Jag kan inte i dagsläget vara tvärsäker på att CS är gärningsman. Jag kan bara konstatera att de indicier som i dagsläget föreligger pekar på henne med en synnerligen påtaglig kraft.

Jag har följt tråden sen början och har varit säker på att CS är gärningsmannen, men har börjat tveka.

Jag tänker som så att om det är hon, borde de (polisen) nog, tycker man, redan ha kunnat binda henne till morden och löst fallet.
Hur kan det vara möjligt att man "bara" misstänker henne men inte fått fram några bindande bevis. Detta är skumt. Från polisens sida verkar hela utredningen endast bygga på antaganden och förmodanden.
2008-04-06, 11:51
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
I Tyskland, som är ett rikare land än Sverige, är det vanligt att borgarklassen försörjer sina barn medan de "studerar", även om studenten i detta fall närmare sig de 30.

Det stämmer. Vad som får mig att undra är att det i detta fall handlar om en ensamstående cancersjuk mamma. Pappan verkar vara ute ur bilden.
2008-04-06, 11:59
Medlem
healer1s avatar
Snälla söta rara...

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag sa aldrig att så har skett, jag sa att så var möjligt att ske och ifrågasatte då hennes trovärdighet som vittne om det skulle ha skett.

Hur f*n ska man kunna hjärntvätta en människa som nyss vaknat upp och har svåra skallskador. Sluta fantisera!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in