Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-05, 17:50
  #25
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Sökte men fann ingen tråd om denna författare. Steinbeck är en av mina absoluta litterära favoriter. I diskussioner har jag upptäckt till min stora förvåning att alla inte delar min fasciantion över denna man. Hans böcker besitter en känsla som för mig är helt underbar. Han beskriver det mänskliga på ett väldigt vackert sätt även om det rör sig om en lycklig människa eller en som brottas med ett ondskefullt sinne.

Steinbecks bok "Öster om Eden" är en klar favorit i min bokhylla. Denna släktskildring är något av det vackraste jag har läst. Jag vet inte om det beror på min egen något lantliga uppväxt som jag ibland saknar men i boken lyckas han skildra människors livsöden samtidigt som han på ett beskrivande sätt lyckas fånga ett helt lands utvecklande.

Även i boken Möss och människor lyckas han fånga något mycket vackert i det mänskliga samspelet. En så kort bok som lyckas fånga så många känslor är inte annat än ett mästerverk. Nu ska jag inte sitta och raljera mer över Steinbeck, men jag är dock nyfiken på om någon delar min beundran av denna författare?

Öster om eden är en så otroligt välskriven och fin berättelse. Jag tror faktiskt att Steinbeck skrivit den utifrån den ursprungliga händelsen som är skriven i bibeln om Kain och Abel.

Vredens druvor tyckte jag inte alls om, jag vet inte om det är översättningen som är dåligt skriven? ...
Citera
2008-04-05, 20:35
  #26
Medlem
För många år sedan upptäckte jag Steinbeck och slukade precis ALLT av honom. Minns bäst "Möss och människor", en av de mest gripande böcker man kan läsa.
Man kanske skulle köra igenom dem ett varv till? Men det finns ju så mycket annat bra
Citera
2008-04-07, 12:28
  #27
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millepille
Öster om eden är en så otroligt välskriven och fin berättelse. Jag tror faktiskt att Steinbeck skrivit den utifrån den ursprungliga händelsen som är skriven i bibeln om Kain och Abel.

Vredens druvor tyckte jag inte alls om, jag vet inte om det är översättningen som är dåligt skriven? ...

Jag kan bara instämma, Vredens Druvor var för mig inte alls i samma klass som Öster om Eden. Visst har du rätt, symboliken är genomgående.
Citera
2010-01-05, 21:14
  #28
Medlem
saftad_burks avatar
Är en stor beundrare av Steinbeck och här läst mycket av det han skrivit. Nu senast Buss på Villovägar, vilken - även om den inte når upp till de bästa verken - är en väldigt bra och underhållande bok, med intressanta människoporträtt och vackert språk.

Har ett par olästa ståendes i hyllan, bland annat Kung Arthur och Missnöjets Vinter, vilka jag snart ska ta tag i. Den sistnämnda kommer läsas någon gång innan det blir vår.

Är det någon här som läst Loggbok från Cortez hav? Tycker den verkar intressant men kan inte hitta någon direkt info om den, utöver vart den utspelar sig.
Citera
2010-01-05, 21:30
  #29
Medlem
Klastrulss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Är en stor beundrare av Steinbeck och här läst mycket av det han skrivit. Nu senast Buss på Villovägar, vilken - även om den inte når upp till de bästa verken - är en väldigt bra och underhållande bok, med intressanta människoporträtt och vackert språk.

Jag tycker också om Buss på villovägar, även om den - som du säger - inte tillhör hans bästa. Men ändå en fin studie i männsklighet, eller vad man ska säga.

Min personliga favorit är ändå Tortilla Flats (Riddarna runt Dannys bok). Det är en av de absolut bästa böcker jag läst. Jag blir nästan tårögd av att bara slå upp boken och läsa några rader.
Citera
2010-01-05, 21:57
  #30
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klastruls
Min personliga favorit är ändå Tortilla Flats (Riddarna runt Dannys bok). Det är en av de absolut bästa böcker jag läst. Jag blir nästan tårögd av att bara slå upp boken och läsa några rader.
Den är helt underbar! Minns när jag läste färdigt den och fick något slags ryck, gick ut mitt i vinternatten och yrade omkring på något blåsigt jävla berg. Det var ett riktigt vackert slut

Tillsammans med Öster om Eden och kanske De Himmelska Ängderna är det favoriten av Steinbeck!
Citera
2010-01-05, 22:09
  #31
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Är det någon här som läst Loggbok från Cortez hav? Tycker den verkar intressant men kan inte hitta någon direkt info om den, utöver vart den utspelar sig.
Jag har den, men har inte läst den. Det står ganska mycket om den på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Log_from_the_Sea_of_Cortez


Citat:

The Log from the Sea of Cortez, an account of the 1940 marine biological expedition in which Steinbeck participated with his close friend Ed Ricketts, is a unique blend of science, philosophy, and adventure, as well as one of Steinbeck's most revealing expositions of his core beliefs. First published in 1941 as part of the collaborative volume Sea of Cortez, Steinbeck's narrative was reissued separately a decade later, augmented by the moving tribute "About Ed Ricketts."
http://www.loa.org/volume.jsp?RequestID=12
Citera
2010-01-05, 22:14
  #32
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Jag har den, men har inte läst den. Det står ganska mycket om den på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Log_from_the_Sea_of_Cortez


http://www.loa.org/volume.jsp?RequestID=12
Tackar, tackar!

Jag är så dum som aldrig söker på engelska wiki...

Ska försöka leta upp den på något antikvariat, sedan återkommer jag.
Citera
2010-06-16, 19:16
  #33
Medlem
Har precis läst Vredens Druvor som är fantastisk, om än seg ibland, och undrar lite om slutet. Förklara gärna vad som exakt inträffar i slutet, sista två sidorna. När merparten av familjen Joad söker skydd för regnet inne i ett övergivet skjul varvid de stöter på en gammal utmärglad, utsvulten man och dennes son inne i skjulet.

Sarons Ros lägger sig bredvid, blottar ena bröstet och ja..?
Känns ju fullständigt bananas att hon ska ligga mannen?

Hjälp.
Att läsa 750 sidor och känna att man missat sista två är panikframkallande.
Citera
2010-06-16, 19:39
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ec0490
Har precis läst Vredens Druvor som är fantastisk, om än seg ibland, och undrar lite om slutet. Förklara gärna vad som exakt inträffar i slutet, sista två sidorna. När merparten av familjen Joad söker skydd för regnet inne i ett övergivet skjul varvid de stöter på en gammal utmärglad, utsvulten man och dennes son inne i skjulet.

Sarons Ros lägger sig bredvid, blottar ena bröstet och ja..?
Känns ju fullständigt bananas att hon ska ligga mannen?

Hjälp.
Att läsa 750 sidor och känna att man missat sista två är panikframkallande.

Hon matar honom och ligger inte med honom. Han dricker hennes bröstmjölk. Hon har nyss förlorat ett liv men räddar en främmande människa. Det är väl så jag tolkade det på rak arm (även om det var ett tag sedan jag läste denna underbara bok).
Citera
2010-06-16, 19:45
  #35
Medlem
DeusSanctis avatar
Ja, jag har läst två av honom, The Pearl och Cannery Row. Det är två av mina favoritböcker, faktiskt, kanske skulle läsa mer av honom?
Det bästa var det kapitlet i Cannery Row som handlade om en jordekorre, tyckte jag. Det var sorgligt.
Citera
2010-06-16, 20:07
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvin K
Hon matar honom och ligger inte med honom. Han dricker hennes bröstmjölk. Hon har nyss förlorat ett liv men räddar en främmande människa. Det är väl så jag tolkade det på rak arm (även om det var ett tag sedan jag läste denna underbara bok).

Tack!

Antar att jag var lite väl kåt när jag läste slutet. Skämmigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback