Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-01, 15:30
  #1
Medlem
Doxologys avatar
Sökte men fann ingen tråd om denna författare. Steinbeck är en av mina absoluta litterära favoriter. I diskussioner har jag upptäckt till min stora förvåning att alla inte delar min fasciantion över denna man. Hans böcker besitter en känsla som för mig är helt underbar. Han beskriver det mänskliga på ett väldigt vackert sätt även om det rör sig om en lycklig människa eller en som brottas med ett ondskefullt sinne.

Steinbecks bok "Öster om Eden" är en klar favorit i min bokhylla. Denna släktskildring är något av det vackraste jag har läst. Jag vet inte om det beror på min egen något lantliga uppväxt som jag ibland saknar men i boken lyckas han skildra människors livsöden samtidigt som han på ett beskrivande sätt lyckas fånga ett helt lands utvecklande.

Även i boken Möss och människor lyckas han fånga något mycket vackert i det mänskliga samspelet. En så kort bok som lyckas fånga så många känslor är inte annat än ett mästerverk. Nu ska jag inte sitta och raljera mer över Steinbeck, men jag är dock nyfiken på om någon delar min beundran av denna författare?
Citera
2008-04-01, 16:32
  #2
Medlem
saftad_burks avatar
Jag har inte läst mycket steinbeck men jag håller med om att möss & människor är en riktigt bra bok.

Månen har gått ner är också en kort bok som ändå är väldigt bra.
Citera
2008-04-01, 17:06
  #3
Medlem
Secunduss avatar
Jag har påbörjat The Grapes of Wrath och har just passerat de första 100 sidorna. Så långt alldeles utmärkt. TS beskrivning av hur Steinbeck skildrar människor tror jag redan nu att jag kommer att hålla med om.
Citera
2008-04-01, 17:30
  #4
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Secundus
Jag har påbörjat The Grapes of Wrath och har just passerat de första 100 sidorna. Så långt alldeles utmärkt. TS beskrivning av hur Steinbeck skildrar människor tror jag redan nu att jag kommer att hålla med om.

Vredens Druvor är även den en mycket fin bok. Jag har en fascination över roadtrips och gärna då i USA, man kan ju säga att Vredens Druvor innefattar en sådan, även om den inte kan klassas som en klassisk sådan. I övrigt har Steinbeck skrivit en sådan bok som jag håller på att läsa " Travels With Charley", i den åker han runt i USA med sin resekamrat Charely som är en storpudel. De reser i en Pick-up, boken är mycket trevlig läsning för den som fascineras av roadtrips och människoöden. Boken skildrar Steinbecks möten samt olika samhällen och miljöer, mycket trevlig.

Fortsätt läs, du kommer inte slå igen boken besviken.
Citera
2008-04-01, 18:18
  #5
Medlem
saftad_burks avatar
Kollade nyss igenom mamma gammla bokhylla och hittade: "Det var en gång ett krig" & "Travels with Charley".
Har också en som jag inte läst i min bokhylla. "Buss på villovägar".

Är buss på villovägar bra?
Jag har bara läst första kapitlet och jag tyckte inte om det särskilt mycket. Blir den bättre längre fram?
Citera
2008-04-01, 18:27
  #6
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Kollade nyss igenom mamma gammla bokhylla och hittade: "Det var en gång ett krig" & "Travels with Charley".
Har också en som jag inte läst i min bokhylla. "Buss på villovägar".

Är buss på villovägar bra?
Jag har bara läst första kapitlet och jag tyckte inte om det särskilt mycket. Blir den bättre längre fram?
Höhö, håller faktiskt på att läsa Buss på villovägar. Fick den av min morbror, den hade stått och samlat damm i hans bokhylla i många år. Hade aldrig hört talas om den tidigare faktiskt, och det kanske tyder på att det inte är en av Steinbecks mest framstående böcker. Jag har läst cirka två tredjedelar och är väl inte direkt överväldigad, även om det är en ganska mysig liten bagatell till bok. Gångbar läsning före läggdags, skulle jag säga.

Jag har annars inte hunnit angripa Steinbeck, utöver Of Mice and Men då, men jag planerar att läsa åtminstone ett par till av hans verk.
Citera
2008-04-01, 18:35
  #7
Medlem
killer joes avatar
Kan bara hålla med om att Steinbecks böcker är bra, särsklit då nämda Öster om Eden som för övrigt blivit filmatiserad.
Citera
2008-04-01, 18:41
  #8
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killer joe
Kan bara hålla med om att Steinbecks böcker är bra, särsklit då nämda Öster om Eden som för övrigt blivit filmatiserad.

Ska jag vara ärlig har jag inte vågat titta på filmen. Ger filmen boken rättvisa? Jag tänker främst på den som är inspelad 1955, det är väl den som ska vara bäst?

Såg för ett tag sen att en nyinspelning planeras, missminner jag mig inte så var det 2009, tror diskussionerna gick heta om Cal skulle spelas av Brad Pitt... Jag vet inte, ibland är böcker bäst som just böcker, men nyfikenheten brukar ta överhanden. Men upplys mig gärna någon som sett filmen.
Citera
2008-04-01, 18:42
  #9
Medlem
roensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Sökte men fann ingen tråd om denna författare. Steinbeck är en av mina absoluta litterära favoriter. I diskussioner har jag upptäckt till min stora förvåning att alla inte delar min fasciantion över denna man. Hans böcker besitter en känsla som för mig är helt underbar. Han beskriver det mänskliga på ett väldigt vackert sätt även om det rör sig om en lycklig människa eller en som brottas med ett ondskefullt sinne.

Steinbecks bok "Öster om Eden" är en klar favorit i min bokhylla. Denna släktskildring är något av det vackraste jag har läst. Jag vet inte om det beror på min egen något lantliga uppväxt som jag ibland saknar men i boken lyckas han skildra människors livsöden samtidigt som han på ett beskrivande sätt lyckas fånga ett helt lands utvecklande.

Även i boken Möss och människor lyckas han fånga något mycket vackert i det mänskliga samspelet. En så kort bok som lyckas fånga så många känslor är inte annat än ett mästerverk. Nu ska jag inte sitta och raljera mer över Steinbeck, men jag är dock nyfiken på om någon delar min beundran av denna författare?

Jag har bara läst möss och människor men blev inte särskilt imponerad.
Jag fångas inte alls av känslan som beskrivs. Det är inte så att jag tycker att den är dålig på något sätt men ingenting jag kommer läsa om.
Kanske inte bara har förstått?
Citera
2008-04-01, 18:46
  #10
Medlem
segdases avatar
Läste Vredens druvor i somras men förstod nog inte vilken "stor" roman jag läste (hur konstigt det nu än låter) förrän jag alldeles nyss läste Möss och människor som var en av de största läsupplevelser jag haft.
Tänkte ta mig an Öster om Eden snart, vilken efter alla lovord får höga förväntningar.
Citera
2008-04-01, 18:48
  #11
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Höhö, håller faktiskt på att läsa Buss på villovägar. Fick den av min morbror, den hade stått och samlat damm i hans bokhylla i många år. Hade aldrig hört talas om den tidigare faktiskt, och det kanske tyder på att det inte är en av Steinbecks mest framstående böcker. Jag har läst cirka två tredjedelar och är väl inte direkt överväldigad, även om det är en ganska mysig liten bagatell till bok. Gångbar läsning före läggdags, skulle jag säga.

Jag har annars inte hunnit angripa Steinbeck, utöver Of Mice and Men då, men jag planerar att läsa åtminstone ett par till av hans verk.
Jag köpte den på rödakorset för 5:-
Det fans inga andra av honom, bara 3 stycken av den.. så det är nog inte någon bra recension av den heller.

Men det ska läsas någon gång ändå, lite humor skadar aldrig..
Citera
2008-04-01, 18:49
  #12
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roensk
Jag har bara läst möss och människor men blev inte särskilt imponerad.
Jag fångas inte alls av känslan som beskrivs. Det är inte så att jag tycker att den är dålig på något sätt men ingenting jag kommer läsa om.
Kanske inte bara har förstått?

Det är inte lätt för mig att säga att du inte har förstått boken. Böcker träffar olika eftersom vi alla är olika. Jag tycker vänskapen i Möss och Människor är mycket gripande, samt en skildring över en tid som försvunnit, driveri och periodsjobb var ingen ovanlighet då, men idag finns det inte i princip.

Tycker den färgar människan väldigt fint i boken, de bär på en gemensam dröm om ett eget ställer för att slå sig till ro efter åratal av slit, allt krossas p.ga. en tragisk händelse, slutet är grymt, då menar jag tragiskt grymt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback