2008-03-31, 19:17
Medlem
Sl1vers avatar
Hej! Jag behöver lite hjälp med att få ljud ur min mikrofon.
Håller på att bygga lite smått med en hemmastudio, men har inte råd med mixerbord osv än. Hursomhelst, jag har köpt en vanlig sång mikrofon men jag vet inte vilka inställningar jag ska ha för att kunna få den att fungera. Har en massa olika mixerprogram installerade på datorn. Och dom alla dom ger utslag på den redan inbyggda micken i datorn. Men inte när jag kopplar in min nya.
Någon som vet hur jag ska gå tillväga?
Kör med Vista, och det krånglar ju till allt.
Tack på förhand!
Citera
2008-03-31, 19:21
Medlem
rayraviolis avatar
Du har väl hittat micporten..? Om du har en inbyggd mic så är det nog bäst att du stänger av den. Sen kan du prova med ljudinspelaren (om den finns i Vista), innan du börjar lattja med olika program, bara så du vet att ljudet kommer in som det ska.
Citera
2008-03-31, 19:26
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Du har väl hittat micporten..? Om du har en inbyggd mic så är det nog bäst att du stänger av den. Sen kan du prova med ljudinspelaren (om den finns i Vista), innan du börjar lattja med olika program, bara så du vet att ljudet kommer in som det ska.

Ja, jag har hittat micporten.
Har 3 stycken ingångar på framsidan utav datorn, grön,röd och en svart. Kopplar in i den gröna, avaktiverar den inbyggda micken och öppnar ljudinspelaren. Inte ett ljud... Hur fasen ska jag göra?
Citera
2008-03-31, 19:36
Medlem
rayraviolis avatar
Utgår från att du har provat alla portarna. Men, just den gröna är väl till högtalare? Brukar vara rosa till mic. Men det ser kanske annorlunda ut på din dator.
Citera
2008-03-31, 19:44
Medlem
Du måste antagligen göra någon inställning i ditt ljudkort
Citera
2008-03-31, 19:45
Medlem
Sl1vers avatar
Ja, alla utom den svarta. Är en stor och tydlig symbol på ett par hörlurar ovanför den. Men när jag testat de bådra portarna, stängt av den inbyggda och sett till att min nya mick verkligen fungerar. Genom att koppla den direkt till en förstärkare. Men fortfarande utan resultat i datorn. Har du några fler tips på hur jag ska göra då?
Citera
2008-03-31, 19:45
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbjoorn
Du måste antagligen göra någon inställning i ditt ljudkort

Vad för slags inställning är det vi snackar om då? Kan vara mycket möjligt. Är tacksam för hjälp.
Citera
2008-03-31, 19:48
Medlem
rayraviolis avatar
Fixa nya drivrutiner till kortet och se vad som händer.
Citera
2008-03-31, 19:50
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Fixa nya drivrutiner till kortet och se vad som händer.

Okej, ska göra ett försök. Återkommer med hur det gick.
Citera
2008-03-31, 20:04
Medlem
brainspaces avatar
Kontrollpanelen - Ljud och ljudenheter- Ljudenheter

?
Citera
2008-03-31, 20:50
Medlem
Sl1vers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Kontrollpanelen - Ljud och ljudenheter- Ljudenheter

?

Ja, håller på där och aktiverar och avaktiverar förfullt. Vilken ska vara aktiverad utav dom?
Citera
2008-04-13, 01:31
Medlem
Sl1vers avatar
Problemet har löst sig. Det var nog fel på "förminskaren" av mikrofon kontakten. Har skaffat mig ett mixerbord och kopplat micken direkt in i den. Nu funkar det utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in