Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 14:54
  #2185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jxhanna

40-50 timmar i veckan kan du nog räkna med i snitt (inklusive lektioner, föreläsningar, laborationer). Då gäller det alltså för studenten som klarar sina kurser. Fördelningen av de här timmarna behöver inte vara likformig över en läsperiod då det oftast är lugnare i början.

Det här är mina observationer och det finns folk som kommer inflika att de lägger mycket mindre tid (vilket naturligtvis kan stämma eftersom vi har en normalkurva). Bortser vi från det så är jag övertygad om att många inte mäter sin studietid så väl och att de upptäckter man gjort inom epidemiologin, att tillförlitligheten för självrapporterad data är låg, gäller även här.

Är du villig att lägga den tiden tror jag inte att du kommer ha några problem.
Citera
2018-08-18, 00:28
  #2186
Medlem
Archedemuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jxhanna
-Inlägg-

Börjar också på LTH nu och har haft samma fråga. När jag har läst omkring så brukar det låta att första året på F bör man inte ta på sig massor ansvar i t.ex. nationer, klubbar eller andra fritidsaktiviteter innan man har fått känn på studiebördan. Det ska istället vara relativt säkert att göra det i början av andra året.
__________________
Senast redigerad av Archedemus 2018-08-18 kl. 00:38.
Citera
2018-09-28, 15:28
  #2187
Medlem
Hur intresserad behöver man egentligen vara för att klara sig bra betygsmässigt på teknisk fysik gentemot logiskt tänkande och studieteknik? Hur många är procentuellt som dubblar med en kandidat i ekonomi?
Citera
2018-10-10, 07:46
  #2188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotJustMoney
Hur intresserad behöver man egentligen vara för att klara sig bra betygsmässigt på teknisk fysik gentemot logiskt tänkande och studieteknik? Hur många är procentuellt som dubblar med en kandidat i ekonomi?
Man behöver ju vara intresserad för att orka upprätthålla en bra studieteknik. Eller vad menar du?
Citera
2018-10-13, 13:50
  #2189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwitchThot
Man behöver ju vara intresserad för att orka upprätthålla en bra studieteknik. Eller vad menar du?

Jag har flera gånger hört att man måste vara riktigt intresserad av fysik för att klara av utbildningen med bra betyg vilket låter som en överdrift. Min fråga är egentligen hur intresserad man måste egentligen vara? Måste man verkligen brinna för fysik eller räcker det med att ha lätt för matte och fysik och att vara lite intresserad i det senare?
Citera
2018-10-13, 14:21
  #2190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotJustMoney
Jag har flera gånger hört att man måste vara riktigt intresserad av fysik för att klara av utbildningen med bra betyg vilket låter som en överdrift. Min fråga är egentligen hur intresserad man måste egentligen vara? Måste man verkligen brinna för fysik eller räcker det med att ha lätt för matte och fysik och att vara lite intresserad i det senare?

Jag älskar matte men hatar fysik, det gick fint ändå. Då fysiken på universitetet bygger helt på matte går det bra om man är hyfsad på mattedelen. Om man gillar fysik men inte matte är man kokt i skit.
Citera
2018-10-13, 14:52
  #2191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotJustMoney
Jag har flera gånger hört att man måste vara riktigt intresserad av fysik för att klara av utbildningen med bra betyg vilket låter som en överdrift. Min fråga är egentligen hur intresserad man måste egentligen vara? Måste man verkligen brinna för fysik eller räcker det med att ha lätt för matte och fysik och att vara lite intresserad i det senare?
Det har nog mer att göra med att kunna motivera sig att ta sig igenom utbildningen.

Är det bara pest och elände så är risken stor att man hoppar av.
Om det inte ändrat sig genom åren (och det låter inte så) så är det jobbigt. Endast studiemotiverade tar sig igenom.

Du behöver inte alls brinna för fysik. Men någon liten nyfikenhet och vetgirighet behöver det finnas.
Citera
2019-01-27, 15:15
  #2192
Medlem
Någon som kan erbjuda studietips inför Matematik- och fysikprovet?

Mitt mål är att få ett resultat på 45+ men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Notera att jag har betydligt bättre intuition för fysik än matte. Jag har också köpt boken "Endimensionell analys" av Jonas Månsson men jag vet inte riktigt hur lämplig den är för provet.
Citera
2019-01-28, 07:43
  #2193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apokryf
Någon som kan erbjuda studietips inför Matematik- och fysikprovet?

Mitt mål är att få ett resultat på 45+ men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Notera att jag har betydligt bättre intuition för fysik än matte. Jag har också köpt boken "Endimensionell analys" av Jonas Månsson men jag vet inte riktigt hur lämplig den är för provet.

Min uppfattning är att det är plugga på gamla prov som gäller. Teorin har du från gymnasiet så det finns ingen större mening med att hustla universitetskurslitteratur, å andra sidan är uppgifterna svårare än på gymnasiet så man får inte heller ut så mycket av att plöja matte 4 / fysik 2 uppgifter från böckerna.
Citera
2019-01-28, 08:44
  #2194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apokryf
Någon som kan erbjuda studietips inför Matematik- och fysikprovet?

Mitt mål är att få ett resultat på 45+ men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Notera att jag har betydligt bättre intuition för fysik än matte. Jag har också köpt boken "Endimensionell analys" av Jonas Månsson men jag vet inte riktigt hur lämplig den är för provet.

Kanske detta är något för dig? http://www.math.chalmers.se/Math/Gru...atematikRP.pdf
Citera
2019-01-28, 16:05
  #2195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apokryf
Någon som kan erbjuda studietips inför Matematik- och fysikprovet?

Mitt mål är att få ett resultat på 45+ men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Notera att jag har betydligt bättre intuition för fysik än matte. Jag har också köpt boken "Endimensionell analys" av Jonas Månsson men jag vet inte riktigt hur lämplig den är för provet.
Sommarmatte kursen på http://www.matematiskavetenskaper.se skulle vara mitt tips, du kan påbörja den redan nu och sedan få dom enklaste 7.5hp du kan tänkas i sommar.
Citera
2019-01-28, 16:43
  #2196
Medlem
Angående diskussionerna om I vs F och allt däromkring:
Av egen erfarenhet (jag gick F på landets förnämsta institut, räkna själva ut vilket), kan jag säga att I är rena lekskolan jämfört med F. Vi hade ett ämne gemensamt och det var deras avancerade kurs i mekanik som bl.a. innehöll hållfasthetslära etc. Detta var vår "introkurs" bör tilläggas och kanske den lättaste kursen på hela läsåret. Vi märkte på de frågor som ställdes från I:arna att nivån på deras mattekunskaper var oerhört mycket lägre än den på F. För mig obegripligt att de får kallas civilingenjörer med den nivån, å andra sidan kanske det är F som håller väldigt hög nivå. Hursomhelst stämmer det ni säger att det finns en attityd bland I-teknologer som är obegripligt högtravande. Det verkar som om de flesta tror att de ska gå ut och bli styrelseproffs i något börsbolag direkt efter examen, vilket är lite pinsamt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback