Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-05, 15:09
  #121
Medlem
Mulla Krekars avatar
Hade utskrivet Nozinan för sömnen. Tog antingen 100 eller 200 mg, tog min kvällsdos. Så stod jag i köket o diskade eller nått sånt, så helt plötsligt svartnar allt o jag faller in i en köksstol som går sönder, o jag blir liggande där hela natten. Kunde inte resa mig på egen hand, o vaknade runt 10-11 dagen efter, givetvis nerkissad...
Citera
2016-06-05, 16:13
  #122
Medlem
Bland det värsta jag någonsin fått utskrivet, som andra i tråden har även jag sprungit runt mitt i natten och gjort fan vet, för att i slutändan vakna på något annat ställe än i sängen. Kan ju vara pga av stesolid ordinationen i samband med dessa helvetes tabletter
Citera
2016-06-11, 12:32
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Hade utskrivet Nozinan för sömnen. Tog antingen 100 eller 200 mg, tog min kvällsdos. Så stod jag i köket o diskade eller nått sånt, så helt plötsligt svartnar allt o jag faller in i en köksstol som går sönder, o jag blir liggande där hela natten. Kunde inte resa mig på egen hand, o vaknade runt 10-11 dagen efter, givetvis nerkissad...


Fick du DET som startdos för sömn? Det är ju doser för schizofreni.....

På psykakuten brukar man ju få 25-50 mg nozinan.

Jag prövade 25 mg mot sömnbesvär och fyfan vad obehagligt det var. Slö och apatisk och låg i sängen fram till 2 dagen efter.

Lite humor dock att min polare såg en av de här tabletterna på mitt bord och tog den, (jag brukar ha rätt sköna grejer framme, hooked på morfin) på dan innan han skulle dra och hämta sin tjej på tåget. Det blev verkligen inte den dag han eller hon hoppades på
Citera
2016-06-11, 13:24
  #124
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanzed16
Fick du DET som startdos för sömn? Det är ju doser för schizofreni.....
Nja, doktorn sa; -Du får max ta 100 mg. Mellan 25 o 100 mg, men jag upplevde det som att gränsen mellan vad jag blir trött av o blir däckad av är hårfin. Kommer inte ihåg var den låg.

Men jag har en form av schizofreni också.
Citera
2016-06-11, 14:16
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nja, doktorn sa; -Du får max ta 100 mg. Mellan 25 o 100 mg, men jag upplevde det som att gränsen mellan vad jag blir trött av o blir däckad av är hårfin. Kommer inte ihåg var den låg.

Men jag har en form av schizofreni också.

Ok, för man blir ju tolerant mot sömngivande effekten av neuroleptika också....

Du kanske borde vara försiktig om du står på fast neuroleptika med höga doser av högdosneuroleptikum mtp biverkningarna. Enl min mening är vissa läkare rätt oförsiktiga med detta.
Citera
2016-06-11, 14:37
  #126
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanzed16
Ok, för man blir ju tolerant mot sömngivande effekten av neuroleptika också....

Du kanske borde vara försiktig om du står på fast neuroleptika med höga doser av högdosneuroleptikum mtp biverkningarna. Enl min mening är vissa läkare rätt oförsiktiga med detta.
Jo, det har du rätt i.

Jag föreslog för läkaren om jag kunde byta ut Theralen (för sömnen) samt Haldol (mot paranoia) mot Nozinan, som jag tänkte kanske kunde hjälpa mot båda. Men han ville inte ta bort Haldolen. Men jag mådde ändå inte bra på Nozinan, o bytte tillbaka till Theralen ganska snabbt.
Citera
2016-06-11, 15:02
  #127
Moderator
Morfar-52s avatar
Nozinan funkade och räddade min sömn på behandlingshemmet. Det är ju ingen medicin man ska knarka på eller överdosera. Funkar inte heller, eller ger de biverkningar som många skriver om här, tillsammans med Opi eller Benso.

50mg gav mig den sömn jag inte kunde få pga abstinens. Inga biverkningar alls, utom då dom jag redan hade pga abstinensen. Kunde härda ut absen mycket tack vare att jag fick sova någorlunda.

Så, tack Nozinan.
Citera
2016-06-11, 15:25
  #128
Medlem
Tog 72 st 75 mg Nozinan en gång tillsammans med en del alkohol när jag var på suicidiskt humör. Det var inte skoj.
Citera
2017-08-10, 04:31
  #129
Medlem
Hej tråden
Nozinan och övriga preparat där "långsömn" och dregel-varning, frekvent förekommer, har ett mycket enkelt och väl beprövad effekt o funktion.
Samtliga används flitigt på vårdavdelningar och institutioner.
"Svåra" patienter/intagna, blir mer lätthanterliga! Psyk/Rättspsyk och Kriminalvården är s.k Premiumkunder!

P.s
Detta är varken en gissning eller ett antagande.

Tack
Citera
2017-10-26, 15:29
  #130
Medlem
Sqrbankens avatar
Skit i detta piller.

Brukar aldrig slå ner på medicin generellt eftersom vi alla är olika och sen vill jag inte väcka nån nocebo hos den som läser texten. Men nån måtta får det vara. Fick den hos akutpsyk. Vad i helvete. Känns inte OK ta ett piller 18:00 dagen innan och vakna för en kvart sen. Samma mönster dag efter dag. Skrev inget efter första nätterna men såhär går på sikt fan i mig inte att leva. Helt numb.

Menar att förstå, som ovan är inne på, varför instutitioner gillar detta gift eftersom du blir till en grönsak. Deras varor - människor - kan helt enkelt sättas ur spel så att mesta möjliga tid kan läggas på pappersarbete och prokrastination i ett stort byråkratiskt hjul.

Edit: Talar om sjuklig ångest och som off label. Det medicinen är framtagen mot kan givetvis göra underverk säkert.
__________________
Senast redigerad av Sqrbanken 2017-10-26 kl. 16:06.
Citera
2017-10-26, 19:11
  #131
Medlem
Sqrbankens avatar
En till sak. "Du kan bli lite seg och bör inte köra bil eller använda maskiner under dagtid på denna medicin" - apotekskvinnan innan nag tog emot påsen.

No shit? Om jag var tvungen att välja mellan en kvarting och att ta 25mg nozinan 3 timmar innan en bilfärd skulle jag vara en enormt mycket bättre bilförare på whiskeyn. Enormt!

Går i sidled in i en verklighetsfrånvänd dimma, likgiltigt, på nozinanet och kan inte tänka en enda logiskt hållbar tanke medan jag på whiskeyn skulle göra detsamma men inte vara likgiltig utan ha kvar empatin mot fotgängare och medtrafikanter. Jag skulle helt enkelt köra försiktigare och mer ansträngt vaksamt på whiskeyn medan jag skulle skita i allt på nozinanet.

Nej, har politikerna bestämt att bensoutskrivningen ska ner antar jag att helt utslagna människor i jobbet och i trafiken är ett billigt pris att betala.
__________________
Senast redigerad av Sqrbanken 2017-10-26 kl. 19:26.
Citera
2017-11-02, 10:12
  #132
Medlem
Jag har haft den, skitäcklig rastlöshet i kroppen samtidigt som jag inte orkar röra mig så jag typ kastar mig runt i panik i små stötar då jag samlar kraft. Men får det av mycket antipsykotika. Den jag tål bäst är väl snabbverkande seroquel (quetiapin, inte depottabletterna alltså) i sömngivande syfte, då liksom kan man bara ta en extra kopp kaffe efter 8h så känns det ok, många sömnpreparat ger ju hangovers alltså. men ibland ger quetiapin också de där äckelkänslorna i alla nerver, tror det kan bero på att jag är låg på dopamin allmän redan och kanske tar för hög dos.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback