2008-03-31, 14:30
Medlem
Zornos avatar
Mellan vilka frekvenser kan en "normal" högtalare återge?
Citera
2008-03-31, 18:22
Medlem
Nate Blacks avatar
Mellan 20Hz till 20kHz ungefär.
Citera
2008-03-31, 19:05
Medlem
Vilket förövrigt är det frekvensomfång en människa hör i.
Citera
2008-03-31, 19:40
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
ontopic: det brukar stå i specifikationerna, ofta på själva hötalaren, vilka frekvenser en högtalare klarar att spela upp.

Citat:
Ursprungligen postat av 1+3+3=7
Vilket förövrigt är det frekvensomfång en människa hör i.

Är individuellt, en del hör/känner högre och lägre frekvenser, exempelvis moi dvs jag.

Ungdomar hör också bättre, uppemot 25khz eller mer. Finns exempelvis ringsignaler till mobilen som inte lärare kan höra .

Själv blir jag jävligt irriterad på sånna djurskrämmor, hör dom tydligt som fan och dom psykar mig enormt med sitt skarpa/vassa ljud i huvet. Känns som man blir halvt hjärnskadad. Men vissa modeller hör jag säkert inte. Skulle va intressant å lyssna om jag kunde höra en sån där hundvissla.

Sen om man tänker rent i Hz, dvs frekvens per sekund, så borde man kunna höra alla frekvenser? (dvs exempelvis klappa händerna en gång per sekund hör väl de flesta)
Senast redigerad av FreeWilhelmFree 2008-03-31 kl. 19:44.
Citera
2008-03-31, 19:46
Medlem
robban200s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
ontopic: det brukar stå i specifikationerna, ofta på själva hötalaren, vilka frekvenser en högtalare klarar att spela upp.

Är individuellt, en del hör/känner högre och lägre frekvenser, exempelvis moi dvs jag.

Ungdomar hör också bättre, uppemot 25khz eller mer. Finns exempelvis ringsignaler till mobilen som inte lärare kan höra .

Själv blir jag jävligt irriterad på sånna djurskrämmor, hör dom tydligt som fan och dom psykar mig enormt med sitt skarpa/vassa ljud i huvet. Känns som man blir halvt hjärnskadad. Men vissa modeller hör jag säkert inte. Skulle va intressant å lyssna om jag kunde höra en sån där hundvissla.

Sen om man tänker rent i Hz, dvs frekvens per sekund, så borde man kunna höra alla frekvenser? (dvs exempelvis klappa händerna en gång per sekund hör väl de flesta)

När du klappar händerna är det väll inte luften som låter utan händerna när du klappar dem.
Citera
2008-03-31, 20:01
Medlem
Nate Blacks avatar
Edit för felaktigt tänkande.
Citera
2008-03-31, 22:29
Medlem
Zornos avatar
Så det ligger bara mellan de frekvenser som människan kan uppfatta? Vet att man gjort hörseltest och kollat hur hög frekvens man kan uppfatta. Är det specialhögtalare då?
Citera
2008-03-31, 23:50
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robban200
När du klappar händerna är det väll inte luften som låter utan händerna när du klappar dem.

Rent vetenskapligt är det väl luften som låter, eller närmare bestämt rörelseenergin i luften som når örats receptorer som skickar energin vidare via nervsystemet till hjärnan till ditt medvetande (och luftens rörelseenergi kommer från händernas klapp som kommer från energi från mat och sömn som kommer från jordens kebabsnurr och solenergi som kommer från galaxens mitt som (är ett svart hål?) kommer från....). Eller?
Citera
2008-04-01, 09:35
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorno
Så det ligger bara mellan de frekvenser som människan kan uppfatta? Vet att man gjort hörseltest och kollat hur hög frekvens man kan uppfatta. Är det specialhögtalare då?
Korrekt, vid mönstringen och liknande används lite mer speciella hörlurar som kan spela upp lägre/högre frekvenser. Barn och yngre tonåringar kan förresten höra högre frekvenser, hört 24kHz nämnas.
Citera
2008-04-01, 11:41
Medlem
Zornos avatar
Tack för svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in