Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Hammarby Sjöstad är ett bra exempel på det jag påpekade, det ligger för nära ghettoområden och skit spiller över. Hammarby Sjöstad är sista städade utposten söderut, sedan är det betongförorter. Vill minnas att Sjöstan även har Fryshuset, dit mångkulturella kids från alla Stockholms förorter söker sig. Lägg därtill att föreningarna i Sjöstan har megalån, höga avgifter, husen har pissig kvalite, dåliga kommunikationer (tvärbana efter tbana wtf), dåligt med P-platser etc. Lägg på 5-10'/kvm och köp nåt på Knivsöder istället i så fall. Knivsöder vore riktigt trevligt om det inte vore för allt drägg som kommer in för att dricka billig bärs och wannabehipsters.
Om du tror priserna kommer gå upp i Västra Hamnen ska du så klart bet:a på det, det är när majoriteten har fel och du rätt som du tjänar bra med pengar.
Jag tror inte på något Mad Max scenario, men om vi ska fortsätta ta in 100' analfabeter från världens mest lågbegåvade och inavlade hörn kommer Sverige bli mycket mycket otrevligt och du måste se till att segregera dig riktigt ordentligt. Städer som redan nu har problem (Malmö, Södertälje, Landskrona, Borlänge på g osv) går alltså bort. Jag har upplevt white flight i hela mitt liv och spenderat mycket tid i USA. Tror ni socialbidragsanalfabeterna kommer vara lika softa när vi inte längre har råd att ge alla livstids försörjning?
Om du tror priserna kommer gå upp i Västra Hamnen ska du så klart bet:a på det, det är när majoriteten har fel och du rätt som du tjänar bra med pengar.
Jag tror inte på något Mad Max scenario, men om vi ska fortsätta ta in 100' analfabeter från världens mest lågbegåvade och inavlade hörn kommer Sverige bli mycket mycket otrevligt och du måste se till att segregera dig riktigt ordentligt. Städer som redan nu har problem (Malmö, Södertälje, Landskrona, Borlänge på g osv) går alltså bort. Jag har upplevt white flight i hela mitt liv och spenderat mycket tid i USA. Tror ni socialbidragsanalfabeterna kommer vara lika softa när vi inte längre har råd att ge alla livstids försörjning?
Om man har inställningen som du kan man inte bo i Sverige överhuvudtaget. Gated community är enda lösningen och vad jag vet finns det inget sådant i sverige ännu. Det går inte att sätta upp ett staket runt alla fina områden tyvärr.
Sjöstan kan till och med vara dyrare än knivsöder numera trots högre avg. 70 tuss på kvadrat går vissa lägenheter på. Då får man iof en stor terass och sjöutsikt, men ändå... galna pengar.