Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-01, 10:02
  #13
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Ta bort en nolla på slutet och räkna neråt.

Vekt.

Verkligen, så en guldrolex med nypris 189k kostar då 19k.

Skrotguldsvärdet är ju högre...
Citera
2008-04-01, 11:33
  #14
Medlem
stulet guld och silver kan man smälta ner och göra till nytt guld (nya smycken dvs) men just klockor kan man ju inte göra så mycket med om man inte tar guldet ifrån dom men det blir ju inte värt så mycket mot klockan ifråga.
Citera
2008-04-02, 03:40
  #15
Medlem
Klockorna är numrerade med serienummer. Grips man av farbrorblå för annat brott och de ser att man har en Rolexklocka då kommer de att kontrollera serie nummret sen upptäcker de att den är stulen
Jag tror att det är svårt att hitta en köpare som betalar bra pris.
Själv skulle jag betala 5 % av värdet.
Citera
2008-04-02, 12:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslickaren
Klockorna är numrerade med serienummer. Grips man av farbrorblå för annat brott och de ser att man har en Rolexklocka då kommer de att kontrollera serie nummret sen upptäcker de att den är stulen
Jag tror att det är svårt att hitta en köpare som betalar bra pris.
Själv skulle jag betala 5 % av värdet.

Förstår inte hur folk vågar ha sådana på sig då.
Citera
2008-04-02, 14:24
  #17
Medlem
Grudaxs avatar
Kanske för att de inte vet om, eller väljer att strunta i riskerna...?

Folk som inte är direkt inblandade i grov brottslighet, men som känner andra som är det, kan ju komma över en stulen klocka. Och de känner kanske inte att de behöver oroa sig, eftersom de inte utfört stöten.

Men där bedrar de sig, för som sagt, åk fast i en poliskontroll för fortkörning, väck polismännens intresse och vips så är din bil och din klocka kontrollerad. Och då sitter du fint i klistret.

/G

Citat:
Ursprungligen postat av internet
Förstår inte hur folk vågar ha sådana på sig då.
Citera
2008-04-02, 15:23
  #18
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grudax
Men där bedrar de sig, för som sagt, åk fast i en poliskontroll för fortkörning, väck polismännens intresse och vips så är din bil och din klocka kontrollerad. Och då sitter du fint i klistret.

Alltså, ursäkta lite nu, men jag har åkt fast för fortkörning, och även blivit invinkad för rutinmässig fordonskontroll och alkotest. Vid inget av dessa tillfällen har polisen på ngt sätt visat intresse för den relativt dyra klocka jag haft på min arm. Den är iof inte stulen, men det vet ju inte polisen.

Tycker att det låter oerhört överdrivet att polisen skulle be att få kolla serienumret på din klocka om du gör dig skyldig till ngt mindre brott på straffskalan. Det skulle väl vara om de har en utredning mot dig där du är misstänkt för häleri, inbrott etc, då skulle de säkert kolla klockan, men är du clean i övrigt har jag svårt att tro att de skulle kolla din klocka vid minsta lilla förseelse....
Citera
2008-04-02, 16:18
  #19
Medlem
Barkin_Doggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zockerconny
Garanterar att Svensson känner till ett antal fler genom sina resor till Thailand där man kan köpa lyxmärken billigt.

och fejk, kanske du bör tillägga
Citera
2008-04-02, 17:17
  #20
Avstängd
mr.monsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grudax
Men där bedrar de sig, för som sagt, åk fast i en poliskontroll för fortkörning, väck polismännens intresse och vips så är din bil och din klocka kontrollerad. Och då sitter du fint i klistret.

/G
Det var inte smart sagt. Inte fan kollar de klockan på armen om man åker fast för nån trafikförseelse. Lägg av...

Jag skulle lätt köpa en stulen Breitling, man slå i vem som helst att det är en kopia vid vägkanten, men det scenariot förekommer inte öht.
Citera
2008-04-02, 17:33
  #21
Medlem
Grudaxs avatar
Det beror nog ganska mycket på vem du är och hur du beteer dig, det. (det var det som texten 'väck polismännens intresse' var avsett att förtydliga...)

En helt vanlig svenne löper ytterst liten risk att bli grundligt kontrollerad, javisst. Men så går inte heller en vanlig svenne omkring med en stor fläskig Rolex på armen. Det är ett annat klientel som gör det, antingen är dom svenskar och stenrika (dvs inget problem) eller så är dom av en typ som polisen gärna tittar lite extra noga på. En sån typ av person löper mycket stor risk att få sina ägodelar kontrollerade eftersom dom så att säga passar in på profilen. Speciellt om dom är misstänkta för andra brott, eller inblandning. Eller varför inte, att dom kaxar upp sig mot snutarna? Tycker du verkligen att det scenariot låter långsökt och korkat? Då har du inte varit i mycket kontakt med vårt kära polisväsende i så fall.

Klart du skulle köpa en stulen Breitling. Är du inte i riskgruppen så varför inte? Det enda du riskerar är att urmakaren nobbar dig, eller ringer polisen när DOM kollat upp serienumret.

/G
Citat:
Ursprungligen postat av mr.monster
Det var inte smart sagt. Inte fan kollar de klockan på armen om man åker fast för nån trafikförseelse. Lägg av...

Jag skulle lätt köpa en stulen Breitling, man slå i vem som helst att det är en kopia vid vägkanten, men det scenariot förekommer inte öht.
__________________
Senast redigerad av Grudax 2008-04-02 kl. 17:38.
Citera
2008-04-02, 17:54
  #22
Medlem
Frank Abagnales avatar
Ett annat alternativ är att du sliper bort serienumrerna likt de klockor som finns på "grey-market".

Jag vet dock inte hur man går tillväga för att göra en klassisk slipning utan att klockan i sig får skador, det är dock fullt möjligt att göra det. Sen vad en auktoritetsperson säger om "slipning" har jag inte en aning om, men jag tror faktist inte de lägger ned så mycket tid på att kolla upp ifall en klocka är stulen eller ej vid fortkörning.

Dessutom så är det nog större sannolikhet att de gör en klockkontroll via blocket annonser. Om någon skulle sälja 10 st rolexklockor utan kvitto och boxar ringer det nog lite varningsklockor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback