Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-27, 10:19
  #1753
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
https://cdn3.cdnme.se/26772/8-3/te_5...514efb526e.png

Oslagbar kombo. Kungen av riff tillsammans med kungen av lead guitar!
Citera
2016-08-27, 10:57
  #1754
Avstängd
Zakaruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Det är för många anglosaxiska rockgubbar i den här tråden. Gitarrvärlden är väl större än så? Min favorit till titeln är den spansk-romske flamencogitarristen Agustín Castellón Campos (1912-1990), mera känd som Sabicas:

Sabicas - Malaguena
http://www.youtube.com/watch?v=A3Iq0Qs0GAI

Sabicas - Arabian dance
http://www.youtube.com/watch?v=f2VROY01EAg

Naturligtvis blir det överrepresentation och "anglosaxism" eftersom det ju dominerar medielandskapet. Sabicas var ansedd som den främste inom flamenco tills Paco de Lucia gjorde entré.

Baden Powell de Aquino var enormt duktig "All the Things You Are" https://www.youtube.com/watch?v=npuWVoNUuH4 (snacka om feeling), Joe Pass var otäckt bra och kallade inte för inte "gitarristernas gitarrist", Luis Bonfa var en mycket elegant gentleman lyssna t.ex. på Meninha Flor 6.00 https://www.youtube.com/watch?v=K2VWDYo8gGc.

Dagens gitarrister är tyvärr ofta superstressade tekniker.
Citera
2016-08-27, 12:01
  #1755
Medlem
Västkustskts avatar
Rik Emmett
Citera
2016-08-27, 16:15
  #1756
Medlem
B.Landerss avatar
Scott Henderson
Guthrie Govan
John McLaughlin
Sylvain Luc

Visst jag älskar också gitarrister som Gilmour, Page men dom är inte i närheten i teknik och mångsidighet.
Citera
2016-08-29, 11:56
  #1757
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Landers
Scott Henderson
Guthrie Govan
John McLaughlin
Sylvain Luc

Visst jag älskar också gitarrister som Gilmour, Page men dom är inte i närheten i teknik och mångsidighet.
Teknik och mångsidighet avgör inte nödvändigvis hur bra gitarrist man är. Gilmour är en av de minst tekniska bland etablerade gitarrister, men vad han säger med en ton kan ingen annan replikera. Han är ett unikum och kan säga mer med en ton än vad alla shredding-gitarrister kan med hela greppbrädan. Därför anser jag honom vara bäst.
Det hela handlar inte hur MYCKET man kan spela utan om HUR man spelar det och VAD man säger med sitt gitarrspel. Vem som är bäst på det området är förstås en smaksak.

Page och andra sidan är extremt överskattad som gitarrist. En riktig slarver med jämna mellanrum. Dock har han skrivit några av tidernas bästa riff, men det känns som att mycket av hans status kommer från det faktum att han spelade i världens genom tiderna största hårdrocksband.
Citera
2016-08-29, 18:27
  #1758
Medlem
miness avatar
riff? iommi.
Citera
2016-08-30, 14:53
  #1759
Medlem
cosvs avatar
fel
Citera
2016-08-30, 14:55
  #1760
Medlem
B.Landerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Teknik och mångsidighet avgör inte nödvändigvis hur bra gitarrist man är. Gilmour är en av de minst tekniska bland etablerade gitarrister, men vad han säger med en ton kan ingen annan replikera. Han är ett unikum och kan säga mer med en ton än vad alla shredding-gitarrister kan med hela greppbrädan. Därför anser jag honom vara bäst.
Det hela handlar inte hur MYCKET man kan spela utan om HUR man spelar det och VAD man säger med sitt gitarrspel. Vem som är bäst på det området är förstås en smaksak.

Page och andra sidan är extremt överskattad som gitarrist. En riktig slarver med jämna mellanrum. Dock har han skrivit några av tidernas bästa riff, men det känns som att mycket av hans status kommer från det faktum att han spelade i världens genom tiderna största hårdrocksband.
Tror absolut att de gitarrister jag nämnde skulle kunna replikera Gilmour utan att du skulle märka någon skillnad. Men jag tror inte Gilmour skulle kunna hoppa in och lira fusion med McLaughlin eller Henderson.

Jag älskar fortfarande Gilmour, hans stil är en stomme av Pink Floyd, men det är snarare vad han skrivit som är imponerande.
Page spelar slarvigt och det är snyggt.

Återigen, pratar vi världens bästa gitarrist måste man vara bra på mycket, man kan inte dominera ett område.
Citera
2016-08-30, 15:16
  #1761
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Landers
Tror absolut att de gitarrister jag nämnde skulle kunna replikera Gilmour utan att du skulle märka någon skillnad. Men jag tror inte Gilmour skulle kunna hoppa in och lira fusion med McLaughlin eller Henderson.

Jag älskar fortfarande Gilmour, hans stil är en stomme av Pink Floyd, men det är snarare vad han skrivit som är imponerande.
Page spelar slarvigt och det är snyggt.

Återigen, pratar vi världens bästa gitarrist måste man vara bra på mycket, man kan inte dominera ett område.
Då har vi helt enkelt olika syn på vad som anses som bäst. I min värld beror det hela på HUR det låter (vilket i sin tur är en smakfråga), inte hur mycket man kan spela.

Att replikera en annan gitarrist helt och hållet är inte möjligt. Nära kan man komma, men helt och hållet är inte teoretiskt möjligt. Som Eddie Van Halen en gång sa angående hur man spelar och trycker på strängarna; "mycket sitter i personens DNA". Och av de gitarristerna du nämnde har jag hört Guthrie Govan imitera David Gilmour och jag hör faktiskt KLAR skillnad på dem. Men jag har ett väldigt starkt öra för gitarrister jag gillar.
Citera
2016-09-18, 23:41
  #1762
Medlem
Gnomegirls avatar
Hej vänner.

Detta är väl ändå en smakfråga? Dessutom finns det ju så många olika genrer och stilar ovanpå det.

Mina personliga favoriter är Jimi Hendrix, Randy California, Frank Marino för att bara nämna några.
Men sedan har vi ju klassisk gitarr med giganter som Segovia, DiBlanco osv..

Svårbedömt, men här är en otroligt skicklig Svensk tjej som jag vill slå ett slag för, tror hon kommer gå långt. Varsågoda: https://youtu.be/j1q4-tzMI28


MVH/Gnomegirl
Citera
2016-09-19, 20:57
  #1763
Medlem
1. Tony Iommi
2. Ritchie Blackmore
3. Jimmy Page
4. Brian May
5. Buck Dharma
6. David Gilmour
7. Eddie Van Halen
8. Randy Rhoads
9. Tony Bourge
10. Glenn Tipton
11. KK Downing
12. Robin Trower
13. Mick Box
14. Pete Townshend
15. Mark Knopfler
16. Eddie Clarke
17. James Burton
18. Ted Nugent
19. Uli Jon Roth
20. Mick Ronson
21. Michael Schenker
22. Brian Setzer
23. Mick Mars
24. James Hetfield
25. Jerry Cantrell
26. Andy Scott
27. Tom Morello
28. Kirk Hammett
29. Daron Malakian
30. Slash
31. Steve Ray Vaughan
32. Dave Mustaine
33. Joe Bonamassa
34. Gary Moore
35. John Sykes
36. Jimi Hendrix
37. Eric Clapton
38. Jeff Beck
39. Jake E Lee
40. Billy Gobbons
41. The Edge
42. Angus Young
43. Dimebag Darrell
44. Paul Kossoff
45. Joe Perry
46. Vivian Campbell
47. Ace Frehley
48. Chris Rea
49. Tony Joe White
50. Prince
Citera
2016-11-28, 21:32
  #1764
Medlem
Storfetdases avatar
Mark Knopfler utan tvekan!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback