Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-30, 16:43
  #1
Medlem
Neths avatar
Har nu spenderat delar av gårddagen och hela morgonen på att felsöka mitt ljud. Börjar lessna nu.

Jag har gjort en clean install (/home sparad dock) av gentoo. I samband med installationen uppgraderade jag även till 2.6.24-r3 (kört 2.6.23-r3 innan) och har nu jävliga problem med att få igång alsa.

Har prövat alla möjliga och omöjliga kombinationer av moduler eller builtin i kärnan.

Den lyckas inte ladda modulen snd (som jag måste ha, då det är stöd för alsa)
Om jag bygger snd som builtin så kan jag starta alsamixer och leka runt med nivåerna, men det gör ingen skillnad. Om jag kör det som modul blir det bara (eller ja.. Den laddar som sagt inte ens snd).
Kod:
 $ alsamixer
No mixer elems found

Har senaste linux-headers, har senaste alsa-headers.. (Har även provat att downgrada alsa-headers)

Hjälp mig nu flashback, jag börjar få slut på idéer..


Kod:
$ modprobe snd (stöd för ALSA)
FATAL: Error inserting snd (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd.ko): Invalid module format



$ modprobe snd-ca0106 (drivrutinen till mitt ljudkort)
WARNING: Error inserting snd_page_alloc (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-page-alloc.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting ac97_bus (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/ac97_bus.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_timer (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-timer.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_pcm (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-pcm.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_ac97_codec (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/pci/ac97/snd-ac97-codec.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_seq_device (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/seq/snd-seq-device.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_rawmidi (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-rawmidi.ko): Invalid module format

(Ja, alla moduler som den klagar på är byggda som moduler, kollat och dubbelkollat)


$ alsaconf
(efter att den har kört igenom konfigurationen)

 * Please run 'update-modules' from now on; 'modules-update' is going away
Loading driver...
 * Loading ALSA modules ...
 *   Loading: snd-card-0 ...
WARNING: Error inserting snd_page_alloc (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-page-alloc.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting ac97_bus (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/ac97_bus.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_timer (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-timer.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_pcm (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-pcm.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_ac97_codec (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/pci/ac97/snd-ac97-codec.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_seq_device (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/seq/snd-seq-device.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_rawmidi (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-rawmidi.ko): Invalid module format                  [ ok ]
 *   Loading: snd-mixer-oss ...
WARNING: Error inserting snd (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd.ko): Invalid module format
FATAL: Error inserting snd_mixer_oss (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/oss/snd-mixer-oss.ko): Invalid module format            [ !! ]
 *   Loading: snd-pcm-oss ...
WARNING: Error inserting snd (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_mixer_oss (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/oss/snd-mixer-oss.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_page_alloc (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-page-alloc.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_timer (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-timer.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_pcm (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-pcm.ko): Invalid module format                          [ ok ]
 *   Loading: snd-seq ...
WARNING: Error inserting snd (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_seq_device (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/seq/snd-seq-device.ko): Invalid module format
WARNING: Error inserting snd_timer (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/snd-timer.ko): Invalid module format
FATAL: Error inserting snd_seq (/lib/modules/2.6.24-gentoo-r3-Lundgren/kernel/sound/core/seq/snd-seq.ko): Invalid module format                        [ ok ]
 * Restoring Mixer Levels ...                                                                                                                          [ ok ]
Setting default volumes...
__________________
Senast redigerad av Neth 2008-03-30 kl. 16:45.
Citera
2008-03-30, 17:08
  #2
Medlem
nat0ns avatar
http://forums.gentoo.org/viewtopic-t...a86200f680d8a0 antar att du sett detta, kanske kan hjälpa dig lite på vägen annars
Citera
2008-03-30, 17:15
  #3
Medlem
Neths avatar
Jag tar och prövar med cvs-versionen av alsa-driver. Har bara prövat via kärnan som sagt.
Citera
2008-03-30, 18:09
  #4
Medlem
h-kans avatar
Hade samma problem och fick igång mitt när jag kompilerade själv från alsaś sida
Citera
2008-03-30, 18:19
  #5
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-kan
Hade samma problem och fick igång mitt när jag kompilerade själv från alsaś sida

Fick precis igång mitt. Drog in ALSA CVS i mitt kernelsource, byggde allting som moduler, och helt plötsligt funkade det.

(Om ni har ett SB Audigy LS som mig, bygg med

Kod:
$ ./configure --with-cards=ca0106 --with-isapnp=no switch

och kom ihåg att muta IEC958, och använd IEC958 Out som Digital Source)
Citera
2008-03-30, 18:22
  #6
Medlem
h-kans avatar
Finns även en ganska ny flaga i make.conf som du kanske inte känner till?

# for out-of kernel alsa kernel module builds
ALSA_CARDS="hda-intel"

har en vaio laptop så för att få den att muta när jag sätter in hörlurar vart jag tvugen att lägga till
options snd-hda-intel model=vaio position_fix=0
i /etc/modules.d/alsa

kanse kan ge dig någon vägledning
Citera
2008-03-30, 18:24
  #7
Medlem
h-kans avatar
oj var lite sent ute

Grattis i alla fall
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback