Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-30, 23:06
  #973
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SR-71
Några inlägg upp så hade jag en diskussion om den hantering av A-Post som numera ligger på oss tidningsbud. Klagomålen har varit många från oss bud rörande allt från obefintlig sortering till saknade brev. Inplacering i budboken är ett helt kapitel för sig. Sen det faktum att vi ska dela ut gratis då det hela ska ingå i den allt snålare trakttiden gör inte saken roligare.

Det har även hela tiden förekommit klagomål från folk som inte har fått sina brev i tid, vanligen från Karolinska i mitt fall, dessa har givetvis raskt hamnat i knät på enskilda bud som måste förklara att dom visst har delat ut dom brev som dök upp den natten, kruxet här är "dök upp den natten" det saknas nämligen allt för ofta brev på dom enskilda trakterna.

Nu verkar det som om i alla fall SR har vaknat och börjat nysta i saken, se länk. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6661786

Som vanligt utgår inga pris för att gissa vart skulden hamnar. Frågan är ska vi som bud ta foto på vartenda jäkla brev vi delar ut för att kunna bevisa att vi gör vårt jobb?
Var tar breven vägen då? Om det finns ett problem med att buden inte ens får breven borde väl en lista på breven bifogas så att de kan reklamera de saknade breven. Vet buden hur många brev som ska ut?

Edit: Hur många brev ca i veckan handlar det om? Jag får kanske fem vanliga brev via posten per vecka, hur många brevlådor finns på en trakt, 300 kanske? Lågt räknat blir det 50 brev per natt, kan det stämma?
__________________
Senast redigerad av Pre 1914 2017-03-30 kl. 23:09.
Citera
2017-03-30, 23:16
  #974
Medlem
SR-71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Var tar breven vägen då? Om det finns ett problem med att buden inte ens får breven borde väl en lista på breven bifogas så att de kan reklamera de saknade breven. Vet buden hur många brev som ska ut?

Edit: Hur många brev ca i veckan handlar det om? Jag får kanske fem vanliga brev via posten per vecka, hur många brevlådor finns på en trakt, 300 kanske? Lågt räknat blir det 50 brev per natt, kan det stämma?
Felsortering är en stor bov i dramat, många ggr har det hänt att det dyker upp en bunt brev lite huxflux, det varierar väldigt kraftig med antalet brev. Men vi kan ta gårdagen som exempel, då låg det nog runt 30 - 60 brev per trakt en del så klart mindre och andra mer. Utslaget under en månad så är det nog runt 30 brev per trakt och vardagsnatt.

Förra året så gjordes det enligt envisa rykten en inventering av varje trakt på ett antal filialer, då registrerades alla brev som ankom och stämdes av. Vet ej resultatet av den men kan gissa att det inte var smickrande för sorteringen i Eriksberg.
Citera
2017-03-30, 23:21
  #975
Medlem
Pre 1914s avatar
Fallererar buden så är det ju en svår nöt att knäcka, men allt före buden ska ju fungera som ett klockverk. Märkligt att organisationensledningen tillåter att det inte gör det.
Citera
2017-03-30, 23:30
  #976
Medlem
SR-71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Fallererar buden så är det ju en svår nöt att knäcka, men allt före buden ska ju fungera som ett klockverk. Märkligt att organisationensledningen tillåter att det inte gör det.
Personligen så meddelar jag min FF varje natt det saknas brev, utifall att.

Men hur många av buden och filialerna gör det?

Det har sedan starten varit ett väldigt käbblande om var ansvaret för bortkomna brev ligger och givetvis så är inte vi enskilda bud utan skuld här, men samtidigt så är det också en fråga om hur pass bra sorteringen är. När den nya sorteringsmaskinen drogs i gång för nått år sedan så var det en total katastrof inget funkade och den kunde inte läsa adresser osv. det rättades till men nu måste man fråga sig ur effektivt funkar den mänskliga biten på den centrala sorteringen, dvs buntandet och handhavandet av sorteringsmaskinens resultat.

Misstänker att det finns ett antal felkällor innan man ens har kommit fram till själva utdelningen.

Du frågade också hur organisationensledningen kan tillåta det här. Det är väldigt enkelt, det handlar om pengar som vanligt, men vill inte att något ska kosta, allt precis allt ska sparas på. Som vanligt så får men vad man betalar för.
__________________
Senast redigerad av SR-71 2017-03-30 kl. 23:35.
Citera
2017-05-02, 14:38
  #977
Medlem
Måste också fråga, ni som har bildistrikt, hur många trappuppgångar har ni per natt? Själv har jag som nyanställd förmodligen det värsta distriktet i mitt område med mellan 90-100 trappuppgångar, beroende på vilka tidningar som ska delas ut. Många av dem ända upp till 3:e våningen, samtliga utan hiss.

Hur lång tid brukar det ta innan man får ett "bra" distrikt med mindre trappor och fler villor?

Jag har provanställning med månadslön, är det ovanligt? Har inte sett något liknande i tråden, har läst igenom de flesta sidorna.
__________________
Senast redigerad av maol3 2017-05-02 kl. 14:41.
Citera
2017-05-02, 17:44
  #978
Medlem
SR-71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maol3
Måste också fråga, ni som har bildistrikt, hur många trappuppgångar har ni per natt? Själv har jag som nyanställd förmodligen det värsta distriktet i mitt område med mellan 90-100 trappuppgångar, beroende på vilka tidningar som ska delas ut. Många av dem ända upp till 3:e våningen, samtliga utan hiss.

Hur lång tid brukar det ta innan man får ett "bra" distrikt med mindre trappor och fler villor?

Jag har provanställning med månadslön, är det ovanligt? Har inte sett något liknande i tråden, har läst igenom de flesta sidorna.

Tar den sista frågan först, vad jag förstår så är provanställning med månadslön standard om du inte har en rent tillfällig tjänst t ex över sommaren.

Den första om antalet uppgångar, huga, låter inte så där överdrivet kul. Men här gäller (och det är svaret på din andra fråga också) när det finns lediga tjänster så ska dom anslås. Då gäller att den som har längst anställningstid och har sökt tjänsten får den.
Antalet uppgångar/villor varierar kraftigt och en del trakter på min filial har inget annat än villor och en del är blandat. Stor variation mellan filialer med andra ord.

Generellt kan sägas att nuförtiden så ska vi tydligen inte "äga" en trakt utan bara tiden, vilket innebär att du kan kan sättas på vilken trakt som helst som motsvarar din tid den natten.
Citera
2017-05-26, 12:12
  #979
Medlem
Jag kanske kommer jobba med detta i sommar (inte skrivet i sten ännu) om jag landar giget så är det ett bil distrikt, (vet inte hur långt eller vart ännu), men filialchefen sa att jobbet börjar ungefär 3 och slutar 6 ungefär får man betalt för 3 timmar även om du är färdig på 2 timmar tex?
Citera
2017-05-26, 19:51
  #980
Medlem
SR-71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordman
Jag kanske kommer jobba med detta i sommar (inte skrivet i sten ännu) om jag landar giget så är det ett bil distrikt, (vet inte hur långt eller vart ännu), men filialchefen sa att jobbet börjar ungefär 3 och slutar 6 ungefär får man betalt för 3 timmar även om du är färdig på 2 timmar tex?
Nu kan jag bara Stockholm och PREMO, men här är det så att trakten har en tid och om du är klar tidigare så får du betalt för trakttiden oavsett om du är klar tidigare. Dock gäller samma åt andra hållet inom vissa gränser, dvs tar den längre tid för dig som nybörjare så får du svälja det.

Skriver som jag skriver eftersom du säger att FF har pratat med dig om anställning, låter inte som stockholm i mina öron då.
Citera
2017-05-29, 14:44
  #981
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Nu blev jag lite nostalgisk, jobbade som tidningsbud för rätt många år sedan, inte för Premo utan i sydligare delar men kände igen mig i mycket av det TS skrev.

Regnet. Det förbannade regnet. Det var värst. Att jobba som tidningsbud är en upplevelse men det förbannade regnet alltså, det transformerar jobbet från ett slit till ett pissgöra som heter duga.

Under hela min tid som bud var det bara en natt som kunde slå regn och det hände bara en gång, vi hade fått produktprover som skulle vikas in i tidningarna (för det görs såklart inte innan leverans utan tidningar och prov levereras separat) och just det här provet var te från, minns inte, Lipton? Ok, hur hemskt är det, morgonte, trevligt.

Om det inte var för att vikten på utlämningen ökade markant. Men det som gjorde den här morgonen extra vidrig (bortsett från det satans regnet) var när man kom hem och händerna stank, jag menar stank, av te. Och det är en lukt som inte gick bort i första taget. I flera dagar stank mina händer av te, oavsett vad jag gjorde. Fy helvete.

Sedan var det allt random som hände som man garvar åt nu och sådant som var vardag som man fortfarande är sur över, fyllon som skall prata, folk som stjäl tidningar, folk som öppnar dörren för en och så vidare.

Folk som snor tidningar från buden, ni är as. Vi har inte fler tidningar än som skall delas ut och vi får rundhänt med skäll om det saknas alt. måste vi sitta och vänta på extrautkörning. I regnet.

Hade en låda som skrämde livet ur mig första natten på distriktet, i efterhand fattade jag att det var jycken som satt där men första natten när jag stack i tidningen så rycktes den helt plötsligt in och mina fingrar följde med. Fy fan vad skrämd jag blev. Hunden satt där alldeles tyst och väntade.

Massor av andra skumma saker hände, i och med att man jobbade 3-6. Och de andra buden, herregud...
Citera
2017-05-30, 13:10
  #982
Medlem
PREMO kommer under sommaren att minska trakttiden med 6 min/tim. 13 min/tim under högsommar. Pga minskade upplagor och titlar. Gäller även de med fastställd SSG.
Citera
2017-05-30, 19:59
  #983
Medlem
SR-71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSI
PREMO kommer under sommaren att minska trakttiden med 6 min/tim. 13 min/tim under högsommar. Pga minskade upplagor och titlar. Gäller även de med fastställd SSG.

Ett tag sas det att man skulle göra 1½ trakt under sommaren, verkar som om den idén stötte på motstånd hos dom som skulle sitta och harva igenom alla trakter för att dela och lägga ihop. Allt hopp kanske inte är ute om att alla FF är idioter som bara går Premos ärenden. Sen kan man som bud känna att det vore trevligt och skönt att få en sommar där man faktiskt kan få ta det en gnutta lugnt, men den tiden är nog för evigt förbi.
Citera
2017-05-30, 22:15
  #984
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Folk som snor tidningar från buden, ni är as. Vi har inte fler tidningar än som skall delas ut och vi får rundhänt med skäll om det saknas alt. måste vi sitta och vänta på extrautkörning. I regnet.
Jag var 17 år, hade varit på rymmen i cirka två veckor och inte hittat bättre än ett rum med stängbar dörr i ett källarförråd att sova i. När jag vaknade frös jag så jag skakade. Gick ut och såg en vagn med tidningar, så jag tog ett gäng och stoppade innanför kläderna för att få upp värmen och kunna somna om.

Förlåter du mig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback