Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-30, 10:37
  #1
Medlem
Jag hoppas att det är tillåtet att föra en diskussion av lite mer filosofiskt slag här, då den rör brott och straff.

Jag har flera gånger slagits av den dubbelmoral som råder inte bara på Flashback utan även i samhället i övrigt. I denna tråd om en vidrig gruppvåldtäkt är det många som tycker att straffmyndighetsåldern skall sänkas, att de skyldiga skall dömas till så hårda straff som det bara är möjligt, och så vidare. De inblandade är alla runt 15 år gamla, och runt hälften av dem är under 15 år. Alla verkar rörande överens om att killarna var fullt medvetna om vad de gjorde, och att det var ett medvetet val. Ingen säger att de är för unga för att förstå vad de egentligen gjorde, och jag håller självklart med.

Men - snackar man istället om den sexuella självbestämmandeåldern, som även den är 15 år, då låter det helt annorlunda. Då är helt plötsligt alla under 15 (och oftast alla under 18) helt oförmögna att fatta egna beslut. De vet inte vad de gör och kan inte ta ansvar för sina handlingar, då de är alldeles för unga och inte förstår vad det är de gör.

Hur går detta ihop? Hur kan det vara så att en 14-åring i ena fallet skall betraktas som en vuxen, och i det andra fallet som ett litet försvarslöst barn? Det går liksom inte att både ha kakan och äta den. Antingen skall alla under 15 betraktas som oförmögna att ta ansvar för sina handlingar, eller inte.

Diskutera.
Citera
2008-03-30, 12:00
  #2
Medlem
Din jämförelse är urbota korkad. Straffrätten ställer inga krav på medvetenhet eller förmåga att förstå att ta ansvar för sina egna handlingar. Det är bara att se på rusläran eller bestämmelserna rättspsykiatrisk tvångsvård för att se mogenhet och förstånd inte är något krav för straffsrättsligt ansvar.
Det du ska jämföra med är rätten att företa andra inomobligatoriska rättshandlingar såsom tex avtal som baseras på ömsesidigt samtycke, där man ställer krav på förstånd och mogenhet. Den gränsen är 16 till 18 år.

Är det inte ett grymt övergrepp att inte tillåta en 14 åring självständigt bestämma om hon vill ingå ett borgensavtal?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback