2008-03-30, 05:13
Medlem
Det finns en del trådar som redan tagit upp detta men jag ger en ny tråd ett försök. Jag hade tänkt nu söka vidare till något som kan hjälpa mig bli kock. Jag slutar skolan till sommaren och jag har tänkt att verkligen satsa på att bli kock. Men jag undrar nu lite om det finns nån som har gjort detta? Jag har tittat lite på alternativ men problemet är att det är lite knapert med program och kurser som inriktar sig pa detta plus att jag inte har någon tidigare erfarenhet.

Det jag tittat på är dels i Båstad, med något jag tycker verkar lite konstigt är att i faktabladet på hemsidan finns underrubriken ''Behörighet'' där det står...

''Behörig till utbildningen är den som har
- grundläggande behörighet för högskolestudier eller
- fyllt 25 år, har arbetat i 4 år och har lägst betyget godkänt i svenska B och engelska A.''.... Har jag missförstått något?

Sen har jag tittat på Burgården i Göteborg, men jag kan inte komma underfund över hur pass seriös kursen e. Någon som har gått?

Maritim Gastronomi i Sotenäs verkar skitkul men jag kan tänka mig att det e svårt att komma in. Eller?

Sen finns även örebro universitet, grythyttan, som jag inte läst mycket om men är den verkligen 3 år? Och är det en passande linje?

Iaf, skulle vara kul med att få lite tips och tankar om detta....
Citera
2008-03-30, 09:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiba
1. ''Behörig till utbildningen är den som har
- grundläggande behörighet för högskolestudier eller
- fyllt 25 år, har arbetat i 4 år och har lägst betyget godkänt i svenska B och engelska A.''.... Har jag missförstått något?

2. Sen har jag tittat på Burgården i Göteborg, men jag kan inte komma underfund över hur pass seriös kursen e. Någon som har gått?

3. Maritim Gastronomi i Sotenäs verkar skitkul men jag kan tänka mig att det e svårt att komma in. Eller?

4. Sen finns även örebro universitet, grythyttan, som jag inte läst mycket om men är den verkligen 3 år? Och är det en passande linje?

Till att börja med. Varför inte ta ett snack med din studiestödslärare (eller vad det heter) i din skola och fråga ut mer?

1. Precis som det står. Antagligen handlar kursen om en högre nivå, varför man ställer vissa krav på sökanden.

2. Min dotter har gått på Burgården, dock en annan inriktning. Inget fel på den linjen, enligt henne. Återigen, skriv till dem och fråga.

3. Kan nog vara svårt att komma in.

4. 3 år låter inte mycket i mina öron . Återigen, konkurrensen om platserna är hård. Ring eller skriv till dem och fråga.

~Paul~
Citera
2008-03-30, 11:51
Medlem
Schrails avatar
Synd att du inte gick Hotell och Restaurang.
Citera
2008-03-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Synd att du inte gick Hotell och Restaurang.
Hehe joo det tycker jag med. Kom att tänka på detta lite mer seriöst när jag hade gått en bra bit in på andra ring. Då tyckte jag det var försent.

dePaul: Joo jag ska försöka prata med hon, se vad hon säger..
Citera
2008-03-30, 22:36
Medlem
meepers avatar
"grundläggande behörighet för högskolestudier" betyder bara att du har ett godkännt gymnasiebetyg. Behöver inte vara Hotell och Restaurant.

Observera att det står eller erfarenhet...
Citera
2008-03-30, 23:38
Medlem
philosopherkings avatar
Jag hade samma problem eller strävan som du..
Jag försöker utbilda mig som kock också.. Jag har lyckats få praktik på en bra restaurang, och genom att gå dit o jobba hårt varje dag så försöker jag utbilda mig till kock.. Om om jag skulle få välja nu mellan att praktisera eller att gå en utbildning så skulle jag välja praktik varje dag...

Men men, det är kanske bara jag.. Tycker man lär sig väldigt mycket på praktik.. Tror det är svårt att lära sig lika snabbt på en utbildning.
Men sen har jag inte heller gått någon utbildning.
Citera
2008-03-31, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
"grundläggande behörighet för högskolestudier" betyder bara att du har ett godkännt gymnasiebetyg. Behöver inte vara Hotell och Restaurant.

Observera att det står eller erfarenhet...

Jävlar, såg inte ens att det stod "eller". My bad!

Citat:
Ursprungligen postat av philosopherking
Jag hade samma problem eller strävan som du..
Jag försöker utbilda mig som kock också.. Jag har lyckats få praktik på en bra restaurang, och genom att gå dit o jobba hårt varje dag så försöker jag utbilda mig till kock.. Om om jag skulle få välja nu mellan att praktisera eller att gå en utbildning så skulle jag välja praktik varje dag...

Men men, det är kanske bara jag.. Tycker man lär sig väldigt mycket på praktik.. Tror det är svårt att lära sig lika snabbt på en utbildning.
Men sen har jag inte heller gått någon utbildning.

Asså? Fan va sköj! Jag har faktiskt också tänkt i dessa banor men som du säkert hört från folk innan så tycker jag det är skitsvårt att få praktik så där på en restaurang. Hur gjorde du? Gick du bara dit och frågade eller skickade du brev/ringde? Eller nåt annat sätt? Som sagt så låter det kul att göra på det sättet men har inte tänkt så mycket mer på det. Uppskattar alla tips.
Citera
2008-03-31, 10:21
Medlem
philosopherkings avatar
Nope jag har inte gått dit o frågat.. Min käre mor känner en person som jobbar på en gymnasieskola med inriktning hotell restaurang. Dom ordnade så jag först fick komma dit o visa vad jag kunde.. Efter några dagar där så tyckte läraren att jag var tillräckligt bra för att rekomendera, då ringde han runt o frågade lite om nån ville ha praktikant..

O på den vägen gick det.. Men jag tror inte det är oerhört svårt att fixa en praktik plats själv. Det är vad jag skulle försökt gjort om jag inte kom in genom kontakter.
Citera
2008-03-31, 16:54
Medlem
FarbrorGuds avatar
Har du några kontakter i restaurangvärlden? Oftast så brukar det vara så att när du väl fått in en fot och är duktig så kommer folk rycka i dig, Lite alla känner alla bland kockarna och eftersom arbeten finns det gott om så kan det va enkelt.

Detta med förutsättningen att du vet vad du gör dvs.

Kommer du inte in på nåt program och endå vill satsa så tycker jag du ska gå in rakryggad på något bra ställe och fråga om du kan få vara där som lärling. Lite hårdare men jag lovar att du lär dig 100 ggr mer än i skolan.
Citera
2008-04-02, 22:23
Medlem
nelly2s avatar
vet inte riktigt hur det funkar men när jag gick min Gymnasie utbildning med inriktning hotell/resaurang på Lindenskolan i Katrineholm så hade vi en Grupp/kurs med äldre elever som gick någon sorts grundläggande kurs inom matlagning/servering sammtidigt som oss, dock var denna kurs bara på 2 terminer, har för mig dom kallades "kul elever" "kul utbildning" och det var både riktiga nybörjare samt lite mer erfarna som gick den kursen. kanske vore en bra grundläggande start? även praktik ingick i den kursen, vilket är en J*vligt bra språngbräda ut i arbetslivet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in